Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Til dere som har peiling på bilkjøp

ialledager

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Hei og velkommen.

Når du skal bruk rundt 30 000 er det ganske lurt å snevre inn til det området du bor i, dette reduserer antall mengde biler til et langt hyggeligere tall.

Ut over det så varierer det veldig fra modell til modell og motor til motor innenfor merket (f.eks. mazda) hvor høyt drivstoff forbruket er.

En god tommeregel er som regel likevel at småbiler, har mindre motorer og bruker derfor mindre drivstoff.

Merker som kan være verdt å se på er Mazda, Nissan, Honda, Mitsubishi og Toyota, fellesnevner for disse er høy japansk pålitelighet.

Er du veldig usikker på hva du skal sjekke på en bil før kjøp vil jeg anbefale en NAF-kjøpstest, enten at du tar den på egen lomme, eventuelt be om det fra selger.

Forsåvidt står det masse bra info og ting du bør sjekke / huske på, på NAF sine sider: http://www.naf.no/Kjope-eller-selge-bil/Kjope-bil/

(kunne godt infomert deg om dette selv, men trenger vel ikke å finne opp hjulet på nytt)

Lenke til kommentar

En annen ting å tenke på ved valg av bil i den prisklassen er forsikring. - kan være STOR forskjell fra bil til bil (også ut i fra faktor på din alder, bosted etc etc etc).

Så dersom du finner en bil som virker interessant, ville jeg anbefalt å sjekke circa-pris hos de forskjellige selskaper på forsikring FØR kjøp; for å se om du har råd til dette.

(Kan faktisk lønne seg med en bil som bruker litt mer drivstoff dersom den er mye billigere å forsikre)

EDIT

..og du postet rett før meg:-p

storebrand, gjensidige og nemiforsikring er billige etter min erfaring; men det kommer jo an på bosted alder og bonus.

Vedr. kasko:

dersom du tar opp lån med pant i bil krever alle banker at du da har full kasko.

Dersom du "finansierer selv" står du forsåvidt fritt til å velge selv hva du ønsker og ut i fra lommebok.

Anbefaling? tjah.. det du har råd til?

Endret av wamp
Lenke til kommentar

Dyreste stedet å bo bilforsikringsmessig er i oslo, da det er byen som har høyest ulykkelses-statistikk og høyest tyveri-andel.

Hvordan det er i bergen vet jeg ikke, men uansett en faktor du ikke får gjort så mye med.

Tviler jeg har noe bonus når jeg ikke har hatt bil før, men har hatt lappen i litt over 7 år.

Alle starter med bonus på 20%, så det har du.

Dersom du kan dokumentere å ha kjørt/disponert bil (skadefritt selvsagt) i den perioden du har hatt lappen (Dersom f.eks. en av foreldrene dine har 2 biler og kan underskrive at du har disponert den ene bilen deres i x antall år) så vil nok forsikringsselskapet kunne være behjelpelige der.

Personlig startet jeg på 70% på min første selv-eide bil, da jeg hadde disponert min farmor sin bil i flere år før; og fikk henne til å dokumentere (erklære) dette, noe jeg sparte MANGE tusenlapper i året på.

Endret av wamp
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Når det gjelder type forsikring lønner det seg veldig sjeledent i lengden med noe mer enn delkasko.

Er prisforskjellen stor på ansvar og delkasko er det nok lite greit å velge ansvar.

Har du f.eks. firmabil og kan dokumentere det via jobben, så kan du hente inn en del bonus den veien og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...