Gå til innhold

2 stk økonomi spille PC, kjøpe ferdig eller bygge selv?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har planer om å bytte ut podene sine maskiner nå.

Lurte i den forbindelse på hva som kan lønne seg best av å kjøpe noe ferdig kontra å bygge selv?

Bruksområdet er hovedsaklig vanlig bruk av kontorapplikasjoner, internett og lignende.

Men de bør kunne brukes til spill også uten at de må takle alt på fullt.

Om de kan kjøre Battlefield: Bad Company 2 og Call of Duty: Black Ops i 1280x1024 uten at det blir plagsomt tregt så er det godt nok.

AMD eller Intel er ikke så viktig, er mest for pengene som gjelder. Har en svakhet for ATI skjermkort, men Nvidia funker vel og.

Lett overklokking klarer jeg om det kan hjelpe noe vesentlig.

Trenger bare selve maskinen, tastatur, mus og skjerm har vi, samme med Windows 7 lisens.

Pris så lav som mulig, om jeg skal tenke på en sum så blir det ca. 4000.-

Setter pris på om noen har gode forslag å komme med her.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Hei.

Har planer om å bytte ut podene sine maskiner nå.

Lurte i den forbindelse på hva som kan lønne seg best av å kjøpe noe ferdig kontra å bygge selv?

Bruksområdet er hovedsaklig vanlig bruk av kontorapplikasjoner, internett og lignende.

Men de bør kunne brukes til spill også uten at de må takle alt på fullt.

Om de kan kjøre Battlefield: Bad Company 2 og Call of Duty: Black Ops i 1280x1024 uten at det blir plagsomt tregt så er det godt nok.

AMD eller Intel er ikke så viktig, er mest for pengene som gjelder. Har en svakhet for ATI skjermkort, men Nvidia funker vel og.

Lett overklokking klarer jeg om det kan hjelpe noe vesentlig.

Trenger bare selve maskinen, tastatur, mus og skjerm har vi, samme med Windows 7 lisens.

Pris så lav som mulig, om jeg skal tenke på en sum så blir det ca. 4000.-

Setter pris på om noen har gode forslag å komme med her.....

4000,- stk eller totalt?

Lenke til kommentar

4000 er et nokså lavt budsjett for en PC som skal yte bra i spill, men siden fokuset her er ikke hovedsaklig på spill og at de ikke MÅ kunnes dras på max, er vel dette mulig.

Komplett.No har en god rekke bra deals på spill PC-er og PC-er som kan dra spill helt fint. Her kan du konfigurere PC-en som du vil selv med deler, kabinett og hele pakka. Du kan spare litt penger ved å velge å ta bort mus og tastatur og høytalere og OS som du allerede har fra før.

Hos komplett kan du velge å kjøpe PC i deler eller en PC du velger deler til, som de bygger sammen for deg og sender klar til bruk.

Fordelene ved å bygge selv kommer egentli inn hos hardcore gamere eller de som kjøper et relativt dyrt system oppi 10,000 kroners klassen. Men for en pc som skal brukes til kontoroppgaver og litt casual gaming i ny og ne, er det greitt å bare velge delene selv og få den ferdigmontert så slipper du stresset!

Her er det rimeligste forslag som jeg kan komme med fra komplett.no :

Komplett Crazy Christmas Gamer! - Hvis du tar bort ting som OS, mus, høytallere tastatur , etc. Som du har fra før blir prisen på snaue 3,700Kr. Men det jeg anbefaler er å legge inn bittelitt mer penger og velge et annet skjermkort som det øverste, eller hvilket som helst Gtx 460 som vil gi litt bedre ytelse. Du kan også bytte kabinett hvis du vil for å finne et utseende på PCen som passer dere best! Hvis du skal overklokke osv. så må du kansje undersøke litt på hovedkortene og CPU alternativene som er i konfigurasjonslisten og vurdere en aftermarket CPU cooler hvis det trengs. Men jeg kan egentli ikke noe om overklokking hehe :p

Denne pcen skal yte bra i vanlige kontoroppgaver. Kansje ikke best i oppgaver som rendering ol. men helt greitt. Den skal vel klare å kjøre Cod: Black ops greit nok, med klar FPS. Battlefield 2 Bc: 2 likeså. Det du kan gjøre er å sjekke skjermkortene etter benchmarks så får du en snau ide om hvor bra de yter.

Du kan finne lignende tilbud på komplett.no men det blir fort en eller to ekstra tusenlapper. Men husk, du får det du betaler for! Så mere penger blir mer ytelse.

Beklager for en ellers knotete tilbakemelding, men håper den hjelper! Litt tidlig, men ønsker deg en god jul til deg og podene og håper dere blir fornøyd med hva enn dere kommer frem til! :thumbup:

Endret av Haygon
Lenke til kommentar

4000 er et nokså lavt budsjett for en PC som skal yte bra i spill, men siden fokuset her er ikke hovedsaklig på spill og at de ikke MÅ kunnes dras på max, er vel dette mulig.

Komplett.No har en god rekke bra deals på spill PC-er og PC-er som kan dra spill helt fint. Her kan du konfigurere PC-en som du vil selv med deler, kabinett og hele pakka. Du kan spare litt penger ved å velge å ta bort mus og tastatur og høytalere og OS som du allerede har fra før.

Hos komplett kan du velge å kjøpe PC i deler eller en PC du velger deler til, som de bygger sammen for deg og sender klar til bruk.

Fordelene ved å bygge selv kommer egentli inn hos hardcore gamere eller de som kjøper et relativt dyrt system oppi 10,000 kroners klassen. Det er fordi du kan bruke mere penger på deler du faktisk trenger mer av, og at du får kjenne ditt eget system mye bedre en hvis du kjøper ferdig. Men for en pc som skal brukes til kontoroppgaver og litt casual gaming i ny og ne, er det greitt å bare velge delene selv og få den ferdigmontert så slipper du stresset!

Her er det rimeligste forslag som jeg kan komme med fra komplett.no :

Komplett Crazy Christmas Gamer! - Hvis du tar bort ting som OS, mus, høytallere tastatur , etc. Som du har fra før blir prisen på snaue 3,700Kr. Men det jeg anbefaler er å legge inn bittelitt mer penger og velge et annet skjermkort som det øverste, eller hvilket som helst Gtx 460 som vil gi litt bedre ytelse. Du kan også bytte kabinett hvis du vil for å finne et utseende på PCen som passer dere best! Hvis du skal overklokke osv. så må du kansje undersøke litt på hovedkortene og CPU alternativene som er i konfigurasjonslisten og vurdere en aftermarket CPU cooler hvis det trengs. Men jeg kan egentli ikke noe om overklokking hehe :p

Denne pcen skal yte bra i vanlige kontoroppgaver. Kansje ikke best i oppgaver som rendering ol. men helt greitt. Den skal vel klare å kjøre Cod: Black ops greit nok, med klar FPS, men ikke forvent å kjøre alt på høyeste grafikk i en høy resolution med 40+ fps. Det du kan gjøre er å sjekke skjermkortene etter benchmarks så får du en snau ide om hvor bra de yter.

Du kan finne lignende tilbud på komplett.no men det blir fort en eller to ekstra tusenlapper. Men husk, du får det du betaler for! Så mere penger blir mer ytelse.

Beklager for en ellers knotete tilbakemelding, men håper den hjelper! Litt tidlig, men ønsker deg en god jul til deg og podene og håper dere blir fornøyd med hva enn dere kommer frem til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker for gode tilbakemeldinger.

Var selvfølgelig ca. 4000.- for hver, regner ikke med man får så mye knall for 2000.- :no:

Har også sett på den ferdige saken Christmas Gamer fra Komplett, og tror ikke det er så mye å spare på selvbygg egentlig.

Er greit at kabinett og strømforsyning ikke er alt for dårlig, og gjerne noe støysvak også. :yes:

Lenke til kommentar

Var selvfølgelig ca. 4000.- for hver, regner ikke med man får så mye knall for 2000.- :no:

Har også sett på den ferdige saken Christmas Gamer fra Komplett, og tror ikke det er så mye å spare på selvbygg egentlig.

Er greit at kabinett og strømforsyning ikke er alt for dårlig, og gjerne noe støysvak også. :yes:

Vent på komplett superweekend (til helgen selvfølgelig) og kjøp en billig demo-pc til 20-30% rabatt. /end thread

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ytelsemessig får du nok littegrann mer for selvbygg, men til gjengjeld taper du garanti o.l.

Så overveinga om hva som lønner seg mest i lengden, får en nesten ta selv!

Vent på komplett superweekend (til helgen selvfølgelig) og kjøp en billig demo-pc til 20-30% rabatt. /end thread

Du kan liksom ikke garantere at Komplett selger en demo-pc til helga, og så i tillegg bare avslutte tråden ^^

Lenke til kommentar

Du kan liksom ikke garantere at Komplett selger en demo-pc til helga, og så i tillegg bare avslutte tråden ^^

De har jo solgt det hver helg i, om ikke flere måneder, så i mange uker. Ser ingen grunn til at de skal slutte nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

De har jo solgt det hver helg i, om ikke flere måneder, så i mange uker. Ser ingen grunn til at de skal slutte nå.

Demo-pc er jo ofte en maskin som har vært testet eller brukt av komplett, eventuelt som er blitt sendt i retur.

Det er jo ikke akkurat lagervare, altså en vare som alltid er på lager.

Skal også godt gjøres å få 2 identiske maskiner.

Lenke til kommentar

Og de hadde ikke super weekend nå sist helg så vidt jeg kunne se....

Er også faktisk et krav at begge maskinene er identiske, da de må installeres på nytt litt for ofte, og jeg vil da kjøre image fil når maskinen er korrekt satt opp første gang.

Men kan uansett vente til helgen og se, selv om det begynner å haste nå for å få ting levert til jul.....

Lenke til kommentar

Hvis du tenker lite støy så kan du ta en titt på Fractal Design kabinettene! Til de delene trenger du ikke noe spesielt kraftig eller dyr PSU.

Endret av Haygon
Lenke til kommentar

Haygon: De kabinettene er nok litt over hans busjett

On topic:

Jeg ville helt klart gått for Komplett crazy christmas gamer, vanskelig å få mer for penga, men ta med et "Gainward GeForce GTX 460 768MB PhysX PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, 675MHz", da blir prisen på 4372kr hvis du tar vekk tastaturet og OS. Det skjermkortet vil gi en stor økning til en spillmaskin og verd de ekstra 600kr.

Endret av Marulven
Lenke til kommentar

Så det er vesentlig forskjell på GTS450 og GTX460 altså?

Hvordan kommer f.eks. et Radeon HD 5750 1GB GDDR5 ut i den sammenhengen når det gjelder hastighet?

Heller mer og mer til den ferdigbygde hos Komplett, er ikke noe å spare på å bygge selv ser det ut til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Så det er vesentlig forskjell på GTS450 og GTX460 altså?

Hvordan kommer f.eks. et Radeon HD 5750 1GB GDDR5 ut i den sammenhengen når det gjelder hastighet?

Heller mer og mer til den ferdigbygde hos Komplett, er ikke noe å spare på å bygge selv ser det ut til.

Ytelsen på gts 450 og 5750 er tilnærmet identisk, mellom de 2 ville jeg valgt på grunnlag av preferanse.

Lenke til kommentar

Som du ser i denne testen er det veldig stor forskjell mellom de to kortene. Det utgjør difinitivt om du kjører et spill bra eller om du må slite på lave grafikkinstillinger.

Nå tror jeg det var GTS450 og Radeon 5750 IT-henrik mente var omtrent lik....

Jeg vet jo at det er forskjell på GTS450 og GTX460, jeg lurte på hvordan Radeon 5750 plasserte seg ytelsesmessig i forhold til de to Nvidia kortene. Liker Radeon best jeg nemlig.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...