Rosewell1983 Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Er det noen som vet om det er kansallere fagbrevet sitt vis det er god nok grunn til det? Og hvis ja, hvordan gjør man det? Prøver å skifte bransje men mitt nåværende fagbrev skaper så enorme problemer. Urettferdig at det skal bli umulig å nå sin drøm pga noe man ble påtvunget for 7år siden. Lenke til kommentar
Jørgen Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Du har et fagbrev som skaper problemer, fordi du har det? Kan du forklare hvorfor? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Hva med å la være å sende med fagbrevet i en søknad? Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Var mer slik at dette fagbrevet er så lite anvendelig...Er kun 1 bedrift jeg vet om her i distriktet som trenger folk med det fagbrevet. Og dette usselige fagbrevet hindrer meg i å få flere år på vidergående via voksenopplæringen slik at jeg kan få et bedre fagbrev som er mer anvendelig. Jeg tviler på at dette lar seg gjøre, men jeg er nå desperat etter annet fagbrev så jeg tenkte at det kunne ikke skade å spørre.Og vis det gikk an å kansallere fagbrevet hadde jeg hatt et håp om å få flere år på vidergående. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Du har vel et visst antall år med videregående opplæring du har krav på, siden det ikke lønner seg for det offentlige at folk skal ha to eller flere utdanninger (av samme grunn som at Lånekassen har maks 8 år med støtte). Hvis jeg ikke husker helt feil er grensen 5 år med videregående opplæring, uavhengig av om du har tatt et fagbrev eller ikke. Har du sjekket mulighetene for å bli voksenlærling? Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 """""""""" Du kan ha rett til gratis videregående opplæring fra om med det året du fyller 25 år dersom du: Ikke har fullført videregående opplæring... Med videregående opplæring menes utdanning som fører frem til fagbrev... """""""""" Jeg har nå aldri hatt utdannelse så har ført til fagbrev....jeg har gk byggfag, gk elektro og vk1 elektromekaniske fra vidergående. Det er alt. Jeg fikk ikke læreplass så jeg fikk en jobb en annen plass. Der ønsket jobben jeg skulle ta fagbrev og det gjorde jeg. Så jeg måtte ta et fag som privatist, alså utenom vidergående. Men pga jeg tok dette fagbrevet mener rådgiveren i voksenopplæringen at min vidergående utdanning er fullført. Jeg ser ingen fremtid i dette yrket her. Jeg trenger en jobb der jeg får brukt hodet mitt og ikke bare trykke på knapper. Jeg skal sende klage på avslaget, men hadde håpt på at noen kunne komme på argumenter (som jeg ikke har kommet på enda) for at jeg skal få flere år på vidergående. Jeg mener jeg har rett, voksenopplæringen mener jeg ikke har rett på flere år. Får jeg ikke flere år på vdergående så sliter jeg litt med å bli automatiker/elektriker. Lenke til kommentar
genetex Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Hei! Har du fagbrev som elektromekaniker? Dette er ikke et dårlig fagbrev, så lenge du er villig til å ta jobb en annen plass i Norge enn der du bor nå. Du kan også gå i læretid i X antall år (fks er det 4 år som elektriker/automatiker, men har du fagbrev innen det jeg nevnte før blir dette kuttet til kanskje 2,5 år, er usikker) mens du tar 2-3 eksamener som privatist, og dermed få fagbrev. Det er et hav av muligheter, og du burde snakke med opplæringskontoret for elektrofag. Selv jobber jeg på skip som elektriker, og jeg er ganske sikker på at de trenger elektriker assistenter nå. Dette er en stilling det er mulighet for at du kan få uten fagbrev, og gå fks i 2-3 år som det mens du tar noen eksamener. (Tror jeg, er ikke 100% sikker på dette) Du må ikke gå mere på skole for å få til dette! Om du har flere spørsmål så send meg en PM så kanskje jeg kan svare eller hjelpe til. Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 elektromekaniker? hehe er du gal? hehe har ikke så bra fagbrev. trodde det ikke var noe som het det heller. nei jeg har et usselt fagbrev som metallformer... jeg fikk ikke læreplass som tavlemontør og hadde ikke fått svar på skoleplass som automatikkmekaniker, og når jeg fikk tilbud om plass som metallformerlærling så sa jeg ja fordi jeg var skolelei, ville tjene peng og ville sleppe mobberne. 6år senere pga omlegging i 2007 av skolesystemet så er jeg ikke lenger kvalifisert for tavlemontør. Likesågreit, har vel glemt ut alt. hehe Men når jeg sa ja til læreplassen måtte jeg ta alt som privatist siden jeg ikke hadde tatt rett utdannelse på vgs. Så jeg måtte lese litt på egenhånd. Jeg leste minimalt og fikk 2'r på privatist eksamen i mekaniske prosessfag. jeg skal på møte med OFEL i rogaland på fredag og snakke med daglig leder, og endelig fikk jeg en positiv svar på de 15mailene jeg har sendt ut. En som ba meg om ¨å sende papirene mine over. De hadde tatt inn folk med min bakgrunn før. Jeg synes det va positvt iallefall. Så der er det nå mulighet til å bli elektriker. Men nå håper jeg at vis jeg får jobb der som "elektrikerlærling" at det blir i samararbeid med OFEL for jeg er ikke interessert i å bli kun en hjelpearbeider...Må vel ta vg elenergi som privatist tipper jeg... Uansett, vis jeg nå får tak i elektriker fagbrev så skulle det bli lettere få tak i automatiker fagbrev selv om det er noen år frem i tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå