Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sende melding over nettverk

Anbefalte innlegg

Hei. Sitter med en vanskelig sak.

Skal ikke gå inn på hvorfor, men la oss bare si det slik at jeg prøver å hindre ungdommer å logge seg på en av naboens usikrede nettverk. Han har heller ikke skifta standard passord, slik at jeg (og forsåvidt de) enkelt kan komme meg inn på routeren hans. Jeg har kontakta internettselskapet som da skulle gi beskjed videre om at han må sikre nettverket, men ingenting skjer. Jeg kan selvfølgelig gå inn i routeren og slå av hele greia, men sliter litt med etikken da jeg ødelegger for internettilgangen hans også i samme slengen.

Finnes det en måte å sende han en melding via nettverket som får opp øynene på denne fyren? Jeg får jo ikke navnet hans så kan liksom ikke oppsøke han på andre måter?

takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta deg en tur ut i gata med bærbaren og følg signalet.

Nå vet jeg ikke om det er mulig i hans router / generelt. Men om du kan sette brukere basert på mac-ID kan du kopiere hans en gang han er innlogget, og din egen. Legge dem to inn i tabellen for autoriserte brukere av nettverket. Da merker ikke han noen forskjell? Så langt han ikke kan vil koble opp noen andre brukere. Og bare disse to id-ene kan autentisere seg mot AP.

Lenke til kommentar

Rent juridisk bryter du loven ved å logge deg på hans nettverk, så uansett hvor gode hensiktene dine er så kan du ikke med loven i hånd gjøre noe på hans nettverk. Hvorfor vil du egentlig hindre "ungdommene" i å logge på? Er det slik å forstå at det er dine ungdommer, som du ønsker å nekte tilgang til Internett? Hvis ikke, så ville jeg ikke brydd meg.

Rent teoretisk, så kan man sette opp en DNS-server og endre til denne i hans router. Da kan man sende alle DNS-forespørsler til en side med den informasjonen man ønsker. Det er dog ikke sikkert at dette faller i spesielt god jord hos naboen - spesielt om han finner ut at du på den måten får tilgang til å logge hvilke sider han prøver å besøke. En god gjerning kan fort føre til en politianmeldelse.

Lenke til kommentar

Rent juridisk bryter du loven ved å logge deg på hans nettverk, så uansett hvor gode hensiktene dine er så kan du ikke med loven i hånd gjøre noe på hans nettverk. Hvorfor vil du egentlig hindre "ungdommene" i å logge på? Er det slik å forstå at det er dine ungdommer, som du ønsker å nekte tilgang til Internett? Hvis ikke, så ville jeg ikke brydd meg.

At å bruke hans nettverk er vel ikke uten videre ulovlig? (dvs det er ihvertfall en juridisk gråsone)

AtW

Lenke til kommentar

Ta deg en tur ut i gata med bærbaren og følg signalet.

må støtte denne. finnes masse ulovlige måter å identifisere eieren på , men "warwalking" som foreslått over er eneste lovlige/anstendige.

evt dersom du ikke nøyaktig greier å lokalisere signalet - heng opp oppslag i nabolaget/oppgangen om at du vet at nettverk i nabolaget er "under angrep" og at du kan hjelpe de som trenger...

Lenke til kommentar

takk for svar. Den dns løsningen er jeg litt skeptisk til i og med jeg ikke har lyst til å skape enda større problemer for meg selv :whistle:

gå rundt i nabolaget er i og for seg en god løsning, men det har blitt forsøkt før, uten resultat... skal prøve igjen. Hvis mot formodning det ikke fungerer på andre måter og jeg logger meg på routeren hans via min mobiltelefon, skifter det som skiftes kan, slik at han (og ungdommene) ikke kommer seg inn på internett lenger - er det mulig å spore opp mobilen min slik at nettleverandøren finner ut hvem som har gjort dette? dumt spørsmål kanskje og som sagt har ikke lyst å gjøre dette, men bare lurer...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4134532

Ingenting er umulig, men å spore opp mobiltelefonen din blir ganske vanskelig. Du kan jo strengt tatt endre det du vil på routeren, også slette loggen på den og restarte den. Da blir det vanskelig å spore hvem som utførte endringen, er uansett kun MAC adressen som lagres på routeren, og en kan kun spore MAC til hvilken type enhet som har koblet seg til.

Lenke til kommentar

Go low-tech i mine øyne er best av flere grunner. Spor nettverket etter signalet (sansynligvis finner du maks et par hus som kan se ut osm det passer). Det må jo uanestt være en relativt nær nabo av deg om du får inn hans signal.

Så bare banker du på døren rett og slett og spør om dette er hans nettverksnavn (om han ikke det det så er det jo ofte enkelt å se produsentnavn eller ISPnavn fra SSIDen så d kan spørre om det i så fall). Evt. tilby deg å sette på et passord for ham etter du har forklart hvorfor det er en dårlig idè å ha det usikret.

Alle løsninger som involverer å logge på hans nettverk uten tilladelse er strengt tatt lovbrudd, og uansett hvor mye god samaritaner du prøver å være så er det ikke verdt å bryte loven for å forhindre ander lovbrudd.

Jeg forstår dog ikke helt hvorfor det er så viktig for deg, ved mindre du som sagt har barn i huset som du prøver å begrense internett tilgang for til et fornuftig nivå.

-Stigma

Lenke til kommentar

Om du skifter SSID, må han vell med rett sjekke for tilgjengelige nettverk, da Windows kobler til nettverk innen rekkevidde basert på lagret SSID mener jeg.

yep - han vil få meldingen sånn sett - men om han ikke kan mer om data enn at han lar det stå utne passord så er det ikke sikert han forstår at det er hans nett i det hele tatt - eller i det hele tatt vet hvordan han skal søke etter nettverk når det plutselig ikke fungerer.

Mer viktig ås har du jo ingen RETT til å kutte nettet hans og potensiellt lage trøbbel for ham bare pga. du irriterer deg over av nettet ikke er kryptert. Det er ingen lov mot å ha usikret nettverk. For alt du vet kan det være med viten og vilje at han satt det opp slikt, selv om det er lite sansynlig. Jeg hadde ihvertfall ikke tatt det særlig godt om noen rotet rundt på mitt utstyr uten tilladelse - usikret eller ikke.

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

At å bruke hans nettverk er vel ikke uten videre ulovlig? (dvs det er ihvertfall en juridisk gråsone)

AtW

Ikke lovt til å gå inn i andres hus selv om døren er åpen...

Lenke til kommentar

AtW

Det hadde jo vært et adskillig mer interessant innspill om dette var en diskuson om å gå inn i andres hus. Det er det ikke.

AtW

Lenke til kommentar

... jeg prøver å hindre ungdommer å logge seg på en av naboens usikrede nettverk. ...

Du bør jo først spørre deg om dette er din jobb. Det er ikke ulovlg å ha usikret nettverk.

Eneste lovlige er å finne fyren og så prate på han.

Ellers så logger du deg inn på routeren hans, skrur av WiFi, legger på krypto e.l. og så lar du han ringe til sin nettleverandør når han ikke kommer på nettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

AtW

Det hadde jo vært et adskillig mer interessant innspill om dette var en diskuson om å gå inn i andres hus. Det er det ikke.

AtW

Du har ikke lovt til å brukes andres nettverk selv om de er åpne.

Lenke til kommentar

AtW

AtW

Du har ikke lovt til å brukes andres nettverk selv om de er åpne.

Sålenge det ikke nylig har kommet noen dom på dette, så er dette en juridisk gråsone. Din påstand kan dermd være rett, men den kan også være feil.

AtW

Lenke til kommentar

Alle andre tilnærmelser til denne problemstillingen bortsett fra å banke på hos vedkommende er ulovlig.

Så spørsmålet du enda ikke har svart på, hvilken interesse har du av å lukke dette nettet? Det angår sannsynligvis ikke deg, og det er ikke ulovlig å ha et ukryptert nettverk. Uforsvarlig, men ikke ulovlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...