KnutIvars Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 (endret) Hei! Jeg handlet en brukt Epson 2100 for en liten stund siden, og har aldri fått til fargeprint skikkelig; Enten blir bildene for mørke, eller så får de et meget plagsomt rosa (magenta) fargestikk. Printer fra Photoshop CS3, og har prøvd alle mulige kombinasjoner av profiler og ikke profiler og hvem som styrer fargene og blahblahblah..., og har nå nærmest konkludert med at det er noe fubar med enten photoshop eller driverene som gjør at jeg ikke får skikkelige prints. Har derfor 2 spørsmål; 1. Noen som vet om noen ok gratis programmer som er flinke til dette med printing og fargeprofiler (testet gimp, men fikk aldri helt tiltro til printerdialogen der). 2. Noen som har opplevd det samme og kan komme med noen gode tips/erfaringer rundt denne skriveren? Endret 29. november 2010 av kiskogl Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 (endret) Finn riktig fargeprofil for papiret du bruker, de fleste bra produsenter har dette lett tilgjengelig på nettsidene sine, du må da finne profilen som passer til både skriver og det papiret du har. Installer profilen på maskinen. I Photoshop utskriftsdialog velger du at Photoshop behandler fargene, velger riktig profil (den du lastet ned), så går du inn på utskriftinnstillinger og passer på at ICM/Fargestyring er slått av, slik at ikke skriverdriveren gjør endringer på utskriften, så burde alt være ok. Pass på å benytte orginalt blekk for å få riktige farger. Endret 29. november 2010 av Actibus Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Fotoutskrifter er et fag det tar tid å mestre. Jeg fikk god hjelp til å fortså fargeprofiler og proofing på DENNE siden. Her er info for CS3, CS4 og CS5 Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Finn riktig fargeprofil for papiret du bruker, de fleste bra produsenter har dette lett tilgjengelig på nettsidene sine, du må da finne profilen som passer til både skriver og det papiret du har. Installer profilen på maskinen. I Photoshop utskriftsdialog velger du at Photoshop behandler fargene, velger riktig profil (den du lastet ned), så går du inn på utskriftinnstillinger og passer på at ICM/Fargestyring er slått av, slik at ikke skriverdriveren gjør endringer på utskriften, så burde alt være ok. Pass på å benytte orginalt blekk for å få riktige farger. All done... Epson papir, Epson blekk, Epson fargeprofil som photoshop styrer..., og fargestyring slått av. Frustrasjonen toppet seg i går, så jeg kjøpte en Canon MP560 for å ihvertfall få skrevet ut noe korrekt (A3+ får vente til jeg har fått orden på epsonen)... Det som da var litt snoidg at dersom jeg prøvde å skrive ut på epsonen med en av papirprofilene til Canon, så det faktisk bedre ut................ ... and by the way; Prints fra MP560 er faktisk MEGET bra, så vil absolutt anbefale den dersom noen trenger en billig skriver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå