Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får ikke varme i bilen


Xcrtry

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har et problem med at jeg ikke får opp varmen i bilen. Kjører en Audi A6 97 mod. Har prøvd å bytte termostat men det funket tydelig vis ikke.

Temperaturen skal jo ligge på rundt 90 grader, men det er skjeldent den er over 60 :S

Det kommer varme ut av varmeapparatet men det er veldig lite. Tar utrolig lang tid å få varmet opp bilen.

Og det er veldig irriterende. Så jeg lurte på om det var noen som kanskje viste hva problemet kunne være?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei på deg!

 

Dette var et super interessant problem. En motor har virkningsgrad på maksimalt 25%. (Når du står i ro er virkningsgraden 0) Dvs at når bilen din putrer av gårde i 50 km/t, så bruker du kanskje 10 kW til fremdrift og dermed har du mellom 40 - 100 kW varme tilgjengelig. Så motoren blir nok varm før eller siden.

 

La oss si at du bruker 1 mil på å få varm motor. Motoren din bruker sikkert 3 liter den første milen. La oss si at 90 % går bort i varme. Diesel inneholder 42 MJ/kg. (42 [ MJ / kg ] * 3 [ l ]* 0,8 [ kg / l ] = 90 MJ = 25 kWH !!! Altså rikelig med varme!

 

La oss si at motoren din veier 300 kg og at temperaturen er -10 grader ute. Da skal motoren din opp 100 grader C. Stål er sånn ca 500 J pr Kg pr Grad C. Altså en kilo stål krever 5000 J for å bli 10 grader varmere.

 

300 kg * 500 [ J / ( kg * C) ]* 100 [ C ] = 15 MJ. Dvs at motoren din blir varm etter at 15 MJ er mottatt. Man kan regne tilbake og finne ut at du bruker 15 / 25 * 3 l og finner ut at du må bruke 1,8 liter diesel før motoren blir varm. I virkeligheten mye mer siden motoren avgir varme lenge før den oppnår driftstemperatur.

 

=

Den store motorblokken din er treg å varme opp pga den fysiske store størrelsen. Anslår at den motoren trenger minst 10-15 km før den avgir noe særlig varme. Jeg derimot med min lille 1.4 motor som sikkert bare veier 100 kg, får motoren fort varm.

 

Dersom motoren din ikke kommer opp i 90 grader etter 15-20 km, så må du sjekke termostaten en gang til. Se at den står riktig vei. En vei må varmen ta. Dette er ikke hokus pokkus!

 

For å få motoren fortere varm, så må du tilføre mer energi. Dette kan gjøres med en ekstra dieselvarmer som da vil bruke en god liter diesel (alt etter temperatur osv) for å varme opp motoren. Eller gi mer gass! Delvis tildekking av radiator hindrer nedkjøling gjør at motoren dermed blir fortere varm. Men husk å ta bort platen ved køkjøring / varmere vær!

 

Lykke til! Sorry at jeg ikke kunne forklare enklere!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dersom motoren din ikke kommer opp i 90 grader etter 15-20 km, så må du sjekke termostaten en gang til. Se at den står riktig vei. En vei må varmen ta. Dette er ikke hokus pokkus!

 

Det kan ta opp til en time for bilen blir varm. Er ganske sikker på at termostaten står riktig vei, for når jeg bytten den så det ut som om at det bare var en vei den kunne stå.

 

 

Kan du sjekke om du ikke har tett varmeregister kanskje?

 

Ikke for å virke dum, men hvordan sjekker jeg det? :S

 

 

Hvor kaldt er det ute?

Prøvd og dekke til radiatoren?

Har denne bilen enn tileggsvarmer som ikke fungerer?

 

Det er vel mellom 5 og 10 minusgrader ute.

Har ikke prøvd å dekke til radiatoren enda, men skal prøve det nå i nermeste framtid.

Tror ikke bilen har tilleggsvarmer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Kan du sjekke om du ikke har tett varmeregister kanskje?

Ikke for å virke dum, men hvordan sjekker jeg det? :S

 

Først: vet du om det er blandet kjølevæske på bilen? Ikke alle disse som er så lure å blande.

Har du sjekket nivået med kjølevæske? Såvidt jeg vet så er varmeapparatet noe av det første som mister kjølevæsken hvis det er lite.

 

Du kan begynne med å sjekke om slangene til varmeregisteret ditt er varmt. Varmeregisteret er det som overfører varme fra kjølevæsken til luften inne i bilen. Det går to slanger(de er tynnere enn slangene til og fra radiator) til varmeregisteret. Varmeregisteret ser ut som en liten radiator, omtrent slik ut. På A6 sitter denne inne i kupeen så før du begynner med å plukke det fra hverandre kan du se om du finner de to slangene jeg nevnte tidligere og kjenne på de om de er varme. Hvis de ikke er varme så tyder det på at det oppvarmede vannet ikke kommer frem til varmeregisteret. Hvis de er ujevnt varme(typisk en varm og en kald) så kan vi jo sette ett spørsmålstegn til om det sirkulerer i det hele tatt (-> tett varmeregister).

 

Siden registeret er plassert inne i kupen er det en liten jobb å "renske" det selv, men du kan prøve å tømme systemet for kjølevæske og ta av slangene til varmeregisteret på motorsiden, helle på radiatorrens og varmt vann til det er "fullt" og la det jobbe litt. Deretter kan du bruke hageslange eller lignende å spyle igjennom de avkoblede slangene og registeret (spyl begge veier, og bruk godt med tid og spyl. Hvis ingen effekt kan du prøve med en tynn waier og stake det opp). Regner med det som kommer ut er passe guggent og brunt. Vær obs på det eventuelt brune, det kan være olje og tegn på gåen toppakning.

Lenke til kommentar

Først: vet du om det er blandet kjølevæske på bilen?

Ja det er blandet kjølevæske på bilen.

 

Du kan begynne med å sjekke om slangene til varmeregisteret ditt er varmt.

Slangene var varm. Hvis det var rette slanger jeg har sjekket...

 

 

Siden registeret er plassert inne i kupen er det en liten jobb å "renske" det selv, men du kan prøve å tømme systemet for kjølevæske og ta av slangene til varmeregisteret på motorsiden, helle på radiatorrens og varmt vann til det er "fullt" og la det jobbe litt. Deretter kan du bruke hageslange eller lignende å spyle igjennom de avkoblede slangene og registeret (spyl begge veier, og bruk godt med tid og spyl. Hvis ingen effekt kan du prøve med en tynn waier og stake det opp). Regner med det som kommer ut er passe guggent og brunt. Vær obs på det eventuelt brune, det kan være olje og tegn på gåen toppakning.

Tenkte jeg skulle prøve å rense slangene. For når jeg byttet termostaten, husker jeg at det kom ut litt brun gugge. Men det var bare litt der termostaten var.

Lenke til kommentar

Dersom motoren ikke kommer over 60 grader uansett hvor langt man kjører, så åpner termostaten på 60 grader. Et rent varmeregister får ikke opp motortemperaturen. Enten virker ikke termostaten eller så er det noe galt med temperaturmåleren i dashbordet. Men siden kupeen heller ikke blir skikkelig varm, så er det termostaten.

Lenke til kommentar

Moderne dieselmotorer har høyere virkningsgrad enn 25%. Rundt 35-45% etter det jeg har klart å finne ut (Kilde) men motoren skal bli varm uansett.

 

Har hørt at om man blander forskjellige frostvæsker kan det legge seg et guggebellegg i varmeregisteret som virker som en slags isolasjon og hindrer varmen i å bli overført fra vannet. Men hvis motoren heller ikke blir varm så vil jeg også ta en gjetning på termostaten.

 

Nye dieselbiler kan faktisk være så effektive at om de blir stående på tomgang i kulda kan motortemperaturen synke ganske drastisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alt jeg skriver her er uviktig. Dette omhandler virkningsgrad er skrevet for å gi bakgrunn til trådstarter sin problemstilling:

 

Hei Sedsberg, tok kanskje litt godt i med å antyde virkninggrad på 10-25 %.

 

Men det som er litt interessant er at virkningsgraden varierer alt etter pådrag og turtall. Båtmotorer og aggregatmotorerer er tunet til å ha en ekstrem virkningsgrad på over 50 %. Det gjør at de bare går skikkelig på designet turtall og belastning. Faktisk kan en skipsmotor begynne å kokse pga ufullstendig forbrenning dersom pådrag er for lavt. I tillegg er kompresjonen større.

 

En bilmotor er designet for et bredest mulig turtallsområde og belastninger pga bruken. (En bilmotor i en diesel-batteri-elektrisk bil er tunet som en båtmotor.) En stor motor bruker mer drivstoff (med samme kjørestil) nettopp pga at den store motoren vil gå på en ugunstig belastning i forhold til virkningsgrad.

 

 

Husker en A3 1.6 jeg hadde. Den ble varm på tomgang. det tok ca 20 min i 30 minus. Så tok jeg varmapparatet på fult. Da ble motoren kald igjen! Motoren ble også bli kald i nedoverbakker.

 

 

Anyway, så er virkningsgraden lav i en lunken bilmotor med mange kilometer. Men som du skriver skal motoren bli varm uansett. (Så lenge motoren ikke står på tomgang med varmapparatet på fullt i ørti minus.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Først: vet du om det er blandet kjølevæske på bilen?

Ja det er blandet kjølevæske på bilen.

 

Du kan begynne med å sjekke om slangene til varmeregisteret ditt er varmt.

Slangene var varm. Hvis det var rette slanger jeg har sjekket...

 

 

Siden registeret er plassert inne i kupen er det en liten jobb å "renske" det selv, men du kan prøve å tømme systemet for kjølevæske og ta av slangene til varmeregisteret på motorsiden, helle på radiatorrens og varmt vann til det er "fullt" og la det jobbe litt. Deretter kan du bruke hageslange eller lignende å spyle igjennom de avkoblede slangene og registeret (spyl begge veier, og bruk godt med tid og spyl. Hvis ingen effekt kan du prøve med en tynn waier og stake det opp). Regner med det som kommer ut er passe guggent og brunt. Vær obs på det eventuelt brune, det kan være olje og tegn på gåen toppakning.

Tenkte jeg skulle prøve å rense slangene. For når jeg byttet termostaten, husker jeg at det kom ut litt brun gugge. Men det var bare litt der termostaten var.

 

Ok - blandet kjølevæske som i to forskjellige typer eller som i konstentrat og vann. Det er en vesentlig forskjell. Hvis du blander to typer (la oss kalle de rød og blå) så kan det medføre igjentetting og irrdannelser i systemet.

 

Skyll igjennom du, det er ihvertfall ikke no farlig. :)

Lenke til kommentar

Blir vel litt OT men. Som et annet eksempel har man Toyota's D-4D. Jeg har den i min Yaris og den blir ikke varm på tomgang overhodet. Hvis motoren er varm og jeg parkerer og lar motoren stå på tomgang så blir den kald igjen. Kald luft fra apparatet, og "cold"-lampa tennes. Den første bilen min derimot (bensin) ble ganske lunka etter bare noen minutter på tomgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...