Gå til innhold

Billig høyttalerstativ: Leca? (Hvor kjøpe, hvor tungt?)

Konnis

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk nye HiFi-høyttalere i hus i dag og oppdaget at de var noen beist (B&W DM602) og trenger ett stativ. Det skal være billig og må tåle litt vekt (er vel kanskje 8-10kg). Tenker at det billigste blir å stable 3 stk. 25cm x 50cm Lecablokker oppå hverandre. Håper at dette blir stabilt nok.

Får man tak i Leca på nærmeste Maxbo-butikk? Hvor mye koster noe slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nr. 1: Det finnes en egen lydkategori.

Nr. 2: Å plassere de høyttalerne på leca-blokker vil ikke gjør høyttalerne godt. Stativer er til for å få høyttalerne opp i ørehøyde og for å dempe vibrasjoner ved å kanalisere vibrasjonen nedover mot (f.eks.) spikes, noe leca-blokker ikke vil gjøre. Vibrasjon er ikke noe du ønsker skal ødelegge lytteopplevelsen.

Stativene Mitra linket til er mest sannsynlig for spinkle til å tåle høyttalere på 8-10kg, og hadde de tålt det ville vibrasjoner fra høyttalerne uansett blitt for mye for stativet som umulig kan være veldig stivt.

Sats heller på et par solide stativ med spikes eller andre, ordentlige føtter. Det behøver ikke være dyrt, bare se her. Du må antakeligvis ut med 700-1000kr for et billig stativ, men det er verdt det.

Lenke til kommentar

Tenkte at det skulle være noe provisorisk, bare. Trenger bare ett stativ også, derfor orker jeg ikke bruke mye penger på et par.

Tenkte å stable 3 stk. Leca så jeg får en høyde på 75cm og deretter putte en treplate over, som høyttaleren står på. Vet ikke hvordan det blir med vibrasjoner, men sikkert ikke bra. Har dårlig pultplass, men når jeg tenker meg om kan jeg like gjerne sette forsterkeren på et eget sted, og la høyttalerne stå på pulten. Kanskje forsterkeren oppå en høyttaler? :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...