Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har nylig oppgradert pc-en og kjører:

AMD Phenom II X6 1055t@3948 MHz på alle kjerner.

Asus crosshair 4 formula

8 gb ddr3 ram

Radeon hd 5770

750w psu

Windows 7 64-bit

Cpu er vannkjølt.

 

Anyway, jeg klarer ikke få denne cpu-en over 4GHz uansett hvor hardt jeg prøver. 3948 er det høyeste jeg får bootet windows med. Kjører cpu spenning på 1.356v. Har testet hele veien opp til 1.5v uten å få bootet Windows på 4.0. Tok ikke sjansen på høyere spenning.

Har selvfølgelig deaktivert turbo mode.

Kjører 279x14. 14 er maks multiplier da dette ikke er black edition.

 

Har passet på å holde HT link rundt 2GHz hele veien, samt å ikke overklokke RAM. har lest rundt på nettet, men klarer ikke få denne cpu-en over 4. Har jeg vært uheldig med cpu-en? Har dere noen tips?

Endret av Necleto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat samme cpu og hovedkort som deg og sliter med akkurat det samme. Har sett flere fått den over 4Ghz med 1,3x vcore, jeg derimot må opp i over 1,5 for å klare 4,02Ghz som jeg har akkurat nå, som ikke er helt stabilt fordi. Vurderer å klokke ned til 3,9 og senke spenninga en del. Irriterer meg litt, men får det ikke stabilt over 4Ghz, samme hva jeg prøver. Mistenker nesten noe rart med hovedkortet. Har nyeste bios.

Lenke til kommentar

En ting jeg ikke er helt oppdatert/sikker på;

DRAM frekvensen, hva skal den stå på som standard? Har disse brikkene:

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1333MHz 8GB

Er standard DRAM frekvensen den som er oppgitt i modellnavnet, altså 1333?

I såfall kjører jeg på underklokket RAM for tiden, da jeg har rundt 1100 MHz på DRAM freq.

Om jeg husker riktig that is.

 

Edit: Fant ut av det, og det var som jeg foreslo (tror jeg) :p

Endret av Necleto
Lenke til kommentar

Har dere testet med nb voltage? VTT? Har jo sett meget høge FSB verdier på dette hovedkortet, har det sjølv men har 1090t altså BE, men fikk den heller ikkje stabil over 4ghz ved 1.4 v-core. tror denne forbanna cpu'en ikkje liker core temp over 60c.. så true Copper er på veg i posten atm, koster jo kun 300 kroner for tiden :p

Men du sliter ivertfall ikkje med varmen da cpu er vannkjølt, eller kommer an på hvilken kjøle løsning det er da. max temp i prime? :)

Lenke til kommentar

Har testet med nb voltage, men jeg er usikker på om det funker som det skal. Jeg må helt opp på 1,4v? for å i det hele tatt få noe utslag på avleste verdier. Øker jeg mindre enn dette står den på stock. Virker som om noe ikke er som det skal. Har nyeste bios btw.

 

Kjører 4Ghz og ca 1,55v akkurat nå. Har bare stoppet dit jeg kom. Har hatt det så travelt i det siste at jeg ikke har hatt mer tid til å se på det enda, men spenninga må ned. 1,55v er litt høyt for 24/7 for min del. Tenkte å sjekke dette med temps ved å åpne vinduet rett ved siden av pc'n slik at det blir iskaldt og teste ved akkurat samme instillinger. Da bør jeg avdekke fort om det er temperaturrelaterte problemer.

 

Har skikkelig vannkjøling med trippelradiator, og Swiftech blokker. Men strømforsyninga som tok kvelden for ikke lenge siden tok kvelden på noen vifter, så jeg har kun en av tre vifter aktive på radiatoren akkurat nå. Må bestille nye nå denne uka, så håper jeg temps blir enda lavere. Har vel rundt 65-70grd under full peis en stund nå tipper jeg, noe som er litt for høyt.

Lenke til kommentar

Max anbefalt cpu temp er jo litt over 60C cores er da en del høgere, men veit ikkje kor mykje.

Eg brukte 1.4 ved 4 ghz men var ikkje helt stabilt heller, ikkje på 3.9. nå på 3.8 ved 1.4 fungerer cpuen kjempebra til mitt bruk, men er nok ikkje prime stabil tho. men kor ofte blir den såpass hardt presset?

Får sjå korleis det blir med true copper på cpu, kanskje delta push pull ute i garasjen :) er jo opp under -10 (+/-) grader ute :)

Så skal eg teste om dette var mitt problem.

Eg har enda ikkje testet mer enn 1.4v-core.

Bruker 1.4v på NB, dette er jo ikkje mykje høgere enn stock er det? 0.2? Har også CPU-NB på 3000mhz som gir en liten boost i ting og tang :) flott for ssd. (HT 2600)

Lenke til kommentar

Den tempen er på core.

 

Nei, spørs litt på hva du bruker pc'n til hvor lenge det skal være prime-stabilt. Dette er et veldig omdiskutert tema, og det er mange sterke meninger om både det ene og det andre. Min egen metode, er at jeg kjører det i en halvtimes tid. Er det fortsatt stabilt og temps er ok, så spiller jeg en del. Er det fortsatt stabilt, så anser jeg det som stabilt nok. Jeg bruker kun pc'n til vanlige oppgaver, og litt spilling. Merker jeg ustabilteter i ettertid, så gjør jeg noe med det da. Det som kan være lurt er å se på innetemperaturen, den bør være ganske tett oppunder hva det maksimalt er til normalt, slik at du har litt margin å gå på om det blir varmt i rommet.

Lenke til kommentar

Vel, max anbefalt er 62C den tåler nok sikkert 10c til etter det uten å ta skade.. kun får att de skal vere på den sikre siden.

Men vist det var slik eg hadde oppfattet ang x6 så ville jo tempsa faktisk vert en god del høgere enn det faktisk var da 60 hadde blitt 70-80c og det er en litt varm amd kjerne..

 

Enda ikkje fått True Copper så blir ikkje mer testing i dag

Lenke til kommentar

Lekte litt med min 1055T på et ASUS M4A89GTD

 

Kjørte opp volten til 1,475 og satt fsb på 285.

Primet i 5 timer med luftkjøling.

 

Volten spretter opp på 1,53 ca

 

Max temp var på 63 grader iflg coretemp.

 

Satt ned volten til 1,4625 før jeg dro på jobb og startet prime på ny så får vi se om den klarer det og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...