Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Legge ved karakterutskrift/vitnemål når man søker jobb?

Anbefalte innlegg

Som arbeidssøker, er det forventet at man legger ved vitnemål fra endt skolegang? La oss si at en har bachelorgrad, vil man likevel be om å få se vitnemål (karakterutskrift og fravær) fra videregående? Hva med bachelorgraden - vil man spørre om karakterer i tillegg eller vil det holde at man fikk utdelt graden?

Personlig har jeg aldri lagt ved vitnemålet fra VGS når jeg har søkt jobb, mest pga fravær da karakterene mine er respektable, mens en venn av meg har konsekvent gjort det og ble overrasket over at jeg ikke gjorde det. Nå som jeg tar bachelorgrad lurer jeg på i hvilken grad det vil bli forventet å se karakterene. Jeg tar ikke et fag som vil være relevant til en jobb, så det blir bare et "..og i tillegg har han bachelorgrad"-moment på CVen. Hvis jeg søker på en jobb hvor arbeidserfaring og intervju er bra, og hvor det at jeg har en grad vil sette meg et hakk over konkurrenten, er det vanlig å be om å få se karakterer?

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

100% basert på hva jobb du søker. En arbeidsgiver på Rimi gir F om du har 6 i samfunnsfag for å si det sånn :p På jobber som ikke krever en spesiell utdanning så er det hvordan du oppfører deg på intervjuet som teller. På en litt mer krevende jobb så er det ikke dumt å oppgi referanse og karakterkopier.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på jobber hvor det er positivt at du har en grad, men den er ikke direkte knyttet til arbeidet. Si at man har en bachelor/master i historie - det viser at du er høyt utdannet, noe de kanskje ser etter, men jobben vil ikke nødvendigvis kreve gode historieferdigheter. Hvis man legger ved en kopi av graden, vil de spørre om karakterene?

Jeg hører gjerne fra arbeidsgiver eller folk som har erfaring med det - jeg vet nemlig at sunn fornuft og antagelser sjeldent stemmer overens med virkeligheten. ^^

Lenke til kommentar

Om sunn fornuft sjeldent stemmer overens med virkeligheten så er ikke det sunn fornuft du har :p

Forresten, det går an å være over kvalifisert også. Personlig kjenner jeg flere arbeidsgivere, de alle sier de har nektet å gi jobb til folk pga de har for høy utdanning (2 hovedgrunner: de har rett på høyere lønn, de har en tendens til å slutte så snart de får seg en "høyere" jobb). Som får oss tilbake til: 100% basert på jobben du søker.

Men om vi snakker om en vanskelig jobb som ikke har med kundeservice å gjøre, så har karakterer mye å si selv om de ikke er relaterte til faget, for det viser du har verktøyene som trengs for jobben. Om det er en fagjobb det er snakk om, så trenger du selvfølgelig fagbrev og/eller utdanning innen det faget uansett, så da hjelper ikke det å komme med høye karakterer fra andre felt, men det sier jo seg selv..

Lenke til kommentar

Jeg vil anta at hvorvidt arbeidstaker ønsker å se på ditt vitnemålet fra vgs (og eventuelt også fra bacheloren) kommer veldig an på personen som skal ansette deg. Selv har jeg riktignok bare vært på syv jobbintervjuer, men under disse intervjuene har det å få se på vitnemål fra vgs aldri vært et tema. Fravær har vært tatt opp noen ganger, men de har ikke ønsket å se noe papirer på det. Men til sammenlikning har en venn av meg opplevd å bli spurt etter vitnemål hver eneste gang.

Mitt generelle inntrykk (synsing på høyt nivå med andre ord) er at mannlige arbeidstakere i større grad enn de kvinnelige har fokusert direkte på meg som person (gode personlige egenskaper) og hvordan dette vil tilføre bedriften noe positivt. Mens de kvinnelige i større grad har fokusert på papirer, attester, referanser osv.

Personlig leverer jeg bare èn søknad og èn CV når jeg søker jobb, og helt nederst på CVen skriver jeg "verdipapirer og attester kan sendes på mail eller medbringes på intervju om ønskelig". Og på intervjuet har jeg alltid med meg kopier av alle verdipapirer og attester i tilfelle de skulle komme til å spørre etter dem.

(Nå har jeg riktignok ikke fullført noen høyere utdannelse, så strengt tatt har jeg ikke satt meg inn i hva som er vanlig, og dermed også om jeg vil fortsette å gjøre det på samme måte som i dag i fremtiden).

Endret av blured
Lenke til kommentar

Hvis det er noe som er interessant på vitnemålet fra videregående, så er det fraværet ditt.

På videregående er man kun for sin egen del. På jobben derimot er man for å yte en tjeneste for arbeidsplassen. Stor forskjell.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Hvis det er noe som er interessant på vitnemålet fra videregående, så er det fraværet ditt.

På videregående er man kun for sin egen del. På jobben derimot er man for å yte en tjeneste for arbeidsplassen. Stor forskjell.

Hvis jeg var en arbeidsgiver, og jeg var i tvil om jeg ville ansette en person, så ville nok 110 timer og 30 dagers fravær på videregående spilt inn.

Lenke til kommentar

Som arbeidsgiver ville jeg nok heller fokusert på erfaring og referanser og personlighet (og høyere utdanning om relevant).

Og om jeg foran meg hadde en person uten erfaring, attester og referanser, jeg i utgangspunktet var i tvil om jeg skulle ansette, ville ikke lite fravær fra vgs ført til at jeg ansatte den personen for å si det sånn. Selv har jeg et fravær som overstiger eksempelet ditt med god marging.

Slik jeg ser det er undervisningen på vgs kun et middel for å oppnå studiekompetanse så en senere kan studere det en ønsker. Derfor ser jeg på undervisningen som noe en utnytter for hva det er godt for, snarere enn noe en lar seg styre av.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Hvis jeg var en arbeidsgiver, og jeg var i tvil om jeg ville ansette en person, så ville nok 110 timer og 30 dagers fravær på videregående spilt inn.

Det er jo litt rart når fravær fra tidligere jobber er en mye mer fornuftig pekepinne på det forventede fraværet mitt i den nye jobben. Jeg har forandret meg mye siden jeg var 18, og vil håpe at en arbeidsgiver forstår det.

Lenke til kommentar

Det spørs. Jeg hadde 40 dager fravær bare ene året på vgs, bare skulking. Så begynte jeg å jobbe, 10 måneder før jeg bestemte meg for å bytte jobb, 0 fravær, ganske så mange som ble imponert av det, fraværet på skolen var det ingen som brydde seg om. Sjefen min ble så imponert av at jeg var den eneste ansatte uten fravær, så han gidde meg nøkkelen til bygget fordi han syntes jeg var mer til å stole på enn han selv, ikke engang nestleder som har jobbet der i 8 år fikk det.

Må si meg enig med blured, man har null ansvar på skole utenom seg selv. På jobb derimot kan det bli kaos om en ansatt velger å ikke møte opp, ihvertfall på mindre bedrifter med få ansatte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...