Paulsen88 Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Som sagt har jeg kjøpt meg et surroundanlegg (Logitech Z-5500)som jeg skal bruke til musikk på pc. Men jeg har et problem og det er at når jeg spiller musikk fra PC fungerer alle høytalerene men ikke subwooferen. Har en HP Pavilion som jeg kjøpte for et år siden. MEN når jeg spiller musikk fra Ipoden eller en annen bærebar PC som jeg har fungerer hele anlegget som bare det, akuratt som det skal. Så er det noen som kunne forklart meg hvordan jeg får subwhooferen til å fungere sammen med resten av anlegget til Pc min ( HP pavilion)?. Jeg vet man må gjøre noe på LYD INNSTILLINGER men skjønner ikke hva jeg skal gjøre. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Snakker vi lyd gjennom vanlig jack-kabel eller optisk med s/pdif? Legg merke til at det på baksiden av kontrollenheten til lyden (der du justerer volum) er en bryter der du velger mellom 2.1 eller 5.1 anlegg. Hvis du skal få bassen til å slå med bare én jack-kabel tror jeg du må ha den på 2.1, eller evt. velge en modus på kontrolleren som fikser dette. Jeg tror problemet ditt ligger i at anlegget ditt tror at det skal bli spilt surroundlyd analogt, og at den forventer center/bass i en kanal, left/right i en kanal og bak høyre/bak venstre i en kanal. Den vil da ikke spille bass hvis du hare har koplet til left/right. Litt lite info i tråden din til at jeg kan gjøre stort annet enn å gjette. Men har både HP-pc og samme anlegg, så skulle vel fått til å simmulere problemet ditt hvis du legger til litt mer info =) Lenke til kommentar
Paulsen88 Skrevet 29. november 2010 Forfatter Del Skrevet 29. november 2010 Takk for svar! Er nybegynner innenfor Surround anlegg og den slags. Men er er en sånn kabel med tre andre ledninger med tre forskjellige farger (svart, orange, grønn ?) Men det som jeg ikke forstår er at Anlegget mitt fungerer HELT som det skal på en annen bærebar pc jeg bruker. Jeg tror problemet ligger i pc min og innstillingene på pc ? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Hmm, svart orange grønn er det som skal inn i bak på anlegget, men hvordan kopler du dette til pc-en? Du har vel ikke svart, orange og grønn utgang på lydkortet på den bærbare pc-en din? Er som du sier sansynligvis en innstilling på pc-en, men ønsker bare å ha helt klart hvordan du har koplet til før vi begynner å teste software-innstillinger. Lenke til kommentar
Paulsen88 Skrevet 29. november 2010 Forfatter Del Skrevet 29. november 2010 Som du sier så kobles alle de tre fargene inn i de tre hullene med samme fargene ba på anlegget. På den PC som anlegget fungerer på putter jeg kun den Grønne ledningen inn i et av hullene, det ene hullet fungerer men ikke det andre. På MIN PC som anlegget ikke fungerer på er det tre sorte hull, det ene hullet fungerer ikke men det gjør de to andre. Når ejg putter den grønne ledningen inn i et av hullene som fungerer fungerer alle høytalerene som de skal MEN IKKE subwooferen. Det som er så rart er at jeg gjør det samme på begge PCene men subwooferen fungerer bare som den skal på den ene PC. Så det må jo være en innstilling på MIN pc som er gal ? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Regner med at de 3 hullene på pc-en din er mikrofon, hodetelefon1 og hodetelefon2. Det forklarer hvorfor det fungerer med to av de, og ikke den siste. Her er mitt resultat med forskjellige innstillinger, lydkilde spotify. Level for subwoofer er satt til standard. Grønn ledning koplet fra anlegget til pc-en: Med bryter på baksiden satt til 3.1 channel: Effect: Stereo -> FV, FH, SW Effect: Stereo x2 -> FV, FH, BH, HV, SW Effect: PLII Movie -> FV, C, FH, BV, BH, SW Effect: PLII Music -> FV, C, FH, BV, BH, SW Klarte desverre ikke gjenskape problemet Hvilken effekt er det du bruker? Testet alle? Og er det sånn at du kan høre på anlegget med den ene pc-en som fungerer, ta ut jacken og sette den rett inn i neste pc som ikke fungerer? Isåfall MÅ det jo bety at det er noe software. Har du prøvd flere mediespillere? I f.eks VLC kan du bestemme om du vil ha flerkanals lyd eller stereo. Pass på at denne står på stereo. Vil forøvrig anbefale deg å kjøpe et eksternt surround-lydkort. Ser ikke helt hensikten med å ha surroundanlegg når man ikke kan spille surroundlyd med det. Evt. finn ut om pc-en din har S/pdif (optisk lys i hodetelefonutgangen). Google modellnummeret til pc-en din og s/pdif så får du svar på det. Jeg bruker dette lydkortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=587208 som fungerer utmerket til surround, og lett å sette opp. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Det kan høres ut som om pluggene ikke er ordentlig inne, da vil du miste mye bass, og høytalerne vil låte dårlig. Lenke til kommentar
Paulsen88 Skrevet 29. november 2010 Forfatter Del Skrevet 29. november 2010 Takk for hjelpen, men har forsatt ikke fått det til å fungere. ALT er som det skal. Så er kun en innstilling på PC1 som mangler. MEN har et spørsmål Hva er det jeg trenger får å få anlegget til å fungerer til PS3 ?? . Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 bare å kjøpe seg en toslink kabel (optisk) det. Ta den mellom ps3-en og anlegget. Mulig du må gjøre noen innstillinger på PS3-en. Lenke til kommentar
Paulsen88 Skrevet 29. november 2010 Forfatter Del Skrevet 29. november 2010 TAKK FOR ALLE SVAR Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå