Chib Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) Hei! Fikk en melding på Facebook fra en ukjent person om at "det nå går an å sjekke hvem som ser på din profil". Til tross for at jeg ikke har noen interesse av vite dette, trykket jeg på linken fordi jeg trodde jeg bare ville bli videreført til en annen Facebook-side - noe jeg trodde at ikke kunne være farlig, fordi jeg ikke trodde at det var mulig å få virus av å trykke på Facebook-lenker. Var vel bare nyskjerrig på hva slags bullshit det var, og trodde jeg ville bli sendt til en side som ønsker at du trykker "Liker", slik at de får tilgang på profilinformasjonen din (noe jeg så klart aldri gjør). En jeg bor med sa jeg ikke måtte finne på å trykke på sånne lenker, og at Facebook er fult av virus der brukerne blir lurt til å trykke på lenker gjennom slike meldinger. Jeg ante virkelig ikke noe om dette, og trodde det kun var slikt som skjedde gjennom mailer. Det som skjedde var at jeg ble ført tilbake til startsiden på Facebook, hvor jeg ser alle de seneste veggoppdateringene fra vennene mine. Men jeg antar at jeg nå har virus på PC-en, og vet ikke om dette er alvorlig eller noe... Et kjapt Google-søk viste at folk opplever å få PC-er ødelagt av slike virus... Har mye personlig på PC-en, og vil ikke at dette skal bli hentet ut av PC-en, ei heller vil jeg at det skal gå tapt... Så hva gjør jeg? Innstallerte nettopp Avira, et antivirus-program som han jeg bor med anbefalte å bruke. Det jeg hadde var bare en trial-versjon, og jeg må betale for å aktivere det igjen. Men nå har jeg altså Avira innstallert. Men det er kanskje for seint nå? Enkelt og greit: Hva gjør jeg nå? Tusen hjertelig takk til alle snille sjeler som vil bidra med sin kompetanse! Er skikkelig bekymret over dette. Endret 28. november 2010 av Conway Lenke til kommentar
Chib Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 Avira finner forresten ikke noe ulumskheter på PC-en. Men det kan jeg vel ikke stole på... Jeg mener, her gikk jeg rett i fella, så en skade må vel være gjort i en eller annen forstand? Lenke til kommentar
Lednar Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Heisann. Noen linker på Facebook er ikke helt det lure å trykke på. Så vær kritisk på hva du trykker på. Nå er det tross alt et dryss av forskjellige malware der ute, noen ødelegger PCen, andre ikke. Fleste tilfeller kan det faktisk være en redning å installere AV program, som finner og fjener. Dog, noe malware disabler AVen. Kjør igjennom veiledningen her. Link: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=691246 Avira har en gratisversjon tilgjengelig, som gir god beskyttelse. Link: http://www.avira.com/en/free-download-avira-antivir-personal Lenke til kommentar
soulless Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Mye (alt?) av malwaren fra facebook er javascript, så for å "immunisere" deg anbefaler jeg Firefox med NoScript utvidelsen. Lenke til kommentar
Chib Skrevet 29. november 2010 Forfatter Del Skrevet 29. november 2010 Tusen takk begge to! Skal gå gjennom den veiledningen du gav meg, Lednar. Skal gå over til Firefox igjen. Har brukt Opera en god stund nå, men Firefox er kanskje enda tryggere? (det var favorittnettleseren før, men jeg er blitt vandt til Opera nå etter at Firefox ikke ville kjøre en stund... Aldri funnet ut hvorfor, men det funker iallfall nå) Lenke til kommentar
Lednar Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 (endret) Problematikken her var at brukeren selv hadde trykket på en link han ikke skulle. Hadde det vært javascriptet at den skulle aktiviseres ved mouseover sånn som Twitter var plaget med en stund, hadde jeg skjønt det og det hadde hjulpet med NoScript. Er man dum nok til å trykke på en obvious link man ikke skal trykke på, får man bare ta støten. Opera med fanboy urllist funker knall uansett. Endret 30. november 2010 av Lednar Lenke til kommentar
Lednar Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Det at FB har vært utsatt for linker som videresender gjennom infiserte sider er jo ingen myte. Flere folk linker jo til all verdens, problematikken ligger nok i at folk ikke er kritisk nok til hva de trykker på. "Oooh, dette ser morsomt ut *klikk*", and it's game on! Applikasjonene er på akkurat samme måte. Dette ser morsomt ut, trykker, appen sender ut linker til vennene, og så har du kjeden gående. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå