SupraTurbo Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Hei er det noen som vet/kan forklare om det er mulig og kjøre 2 slike i raid0..? OCZ 120 GB SSD PCI-E 4x MLC Hans Erik Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Nei, det går ikke. Fra PCI-e bussen så er det ingen RAID-kontroller som kan koble sammen to slike kort. Men jeg ser egentlig ikke hensikten i noe slik uansett. OCZ sin RevoDrive er jo bare to 64GB deler med hver sin SandForce 1200 kontroller, som igjen er koblet i Raid 0 med en SiS RAID kontroller. Du oppnår med andre ord mer eller mindre akkurat samme resultat om du kjøper en PCI-e Raid kontroller, og så to SSD'er med to SandForce 1200 kontrollere. Hele greia med RevoDrive er bare for å gjøre det hele litt lettere og alt i en pakke. Ønsker du ytelsen til to OCZ RevoDrive i Raid 0, så kan du bare kjøpe en PCI-e Raid kontroller og fire SSD'er med SandForce kontroller. F. eks: Fire slike: https://prisguiden.no/produkt/141628 Samt en slik: https://prisguiden.no/produkt/42019 Ca samme pris, ca samme ytelse, men litt mer plasskrevende. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Trenger heller ikkje seperat raidkontroller, da man kan køyre raid fra hovedkort.. Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 HighPoint RocketRAID 2310 vil helt sikkert cap lenge før når max diskene Ta deg tur på OCZ forum finner vel bedre svar. Om går raid eller ikke. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 (endret) Software raid -0 går Eneste som er nedtur er at man ikkje kan boote det med windows. Ønsker man rå ytelse, så vet man hva man skal kjøpe av hardware raidkontroller Endret 29. november 2010 av Nizzen Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Fant du ikkje større bilde? Areca er jo konge kontrollere, gode resultater i tester, men fytti katta kor desse koster men slik er det jo å vere kar. Klarer jo fint 1GB/s på SB850 også da:) dog litt lavere iops, men er vesentlig billigere De aller fleste klarer seg med 2 stk C300 disker i raid 0 på HK, og da helst på SB850 eller ICH10R. Lenke til kommentar
SupraTurbo Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Takk for gode svar. Da tenker jeg det blir flere ssd i raid heller enn en slik pci-e disk. Finnes det noen hk som har flere enn 2 sata6gb/s kontakter. Er det noen teoretisk maks hastighet på leing og skriving fra disk.. Dvs kan jeg kjøre 6 ssd i raid og få maks utnyttelse av de? Er det noe poeng i å gå får sata6gb/s disker istedet for sata2 når jeg vil oppnå høyere skrivehastighet med 3 sata2 disker, dog høyere lese tid med 3 sata6Gb/s disker. Tenkte 3 corsair force series contra 3 crucial real ssd..? Tenkte jeg sku sette disse på Asus sabertooth med Intel ICH10R kontroller. Må evt ha en pci-e kontroller med minst 3 sata6gb/s på om jeg vil ha full utnytte av de crucial diskene eller..? Hans Erik Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Du har jo disse Revodrive-diskene. Det er kanskje de du tenker på. Disse finnes det to versjoner av. Du har den første og den andre. Den første er 2 SSD i RAID 0, og den andre er 4 SSD i RAID 0. http://www.ocztechnology.com/products/solid-state-drives/pci-express/revodrive/ocz-revodrive-x2-pci-express-ssd-.html Du må huske at det ikke er mulig med TRIM når du kjører RAID Lenke til kommentar
SupraTurbo Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Du har jo disse Revodrive-diskene. Det er kanskje de du tenker på. Disse finnes det to versjoner av. Du har den første og den andre. Den første er 2 SSD i RAID 0, og den andre er 4 SSD i RAID 0. http://www.ocztechnology.com/products/solid-state-drives/pci-express/revodrive/ocz-revodrive-x2-pci-express-ssd-.html Du må huske at det ikke er mulig med TRIM når du kjører RAID Det er nok de der jeg har sett på ja. Hva er årsaken til at raid0 ikke støtter TRIM og vil det ha noen praktisk betydning for meg? Av erfaring vil jeg si at jeg formaterer og installerer os på nytt ca en gang i året. Dette har tidligere vist seg å være den beste måten å "rydde" os disken på;-) Lenke til kommentar
SupraTurbo Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Ut fra jeg kan se så er det ikke raid kontroller på de 2 sata 6gb/s utgangene på asus sabertooth.. Vil det ha noen betydning for ytelsen om jeg setter de tre crucial real ssd'ene på sata2 utganger? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Du vil nok miste noe sekvensiel ytelse ja. Vi snakker vel ca en 20-25% ytelsestap i sekvensiel lesing, mens skriving er jeg noe usikker på. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Det er ikkje sekvensiel les, siden denne er høgere enn sata2 klarer å utnytte. Men du vil forsatt merke en boost ved flere i raid. Har sjølv 2 stk c300 64gb.. tenkte først å kjøpe 3 stk, men fikk kun 2 pga feilbestilling fra en kompis som jobber i data foretning. Men har funne ut att det er greit nok med 2 stk. Revo drive er nok en ganske god disk, sjølv om man ikkje kan koble 2 stk i raid.. Revo drive 2 skal jo komme på markedet. Denne får en god boost i iops. skal vistnok klare 120K iops. Eg klarer rundt 100K på c300. kanskje ICH10R klarer noke meir med samme diskene enn SB850. Det er ingen vits i å bruke meir enn 3 c300 på IHC10R kontrolleren da den blir maxet på 6-700MB/s (som du får ved 2stk c300, (sekvensiel read) Men vil jo får en boost i 4k ol. Har du SB850 vil du nok ikkje maxe sekvensiel read før 4 stk ssd med enkle tweaks.. Men tror nok du fint skal klare deg med 2 stk. Trenger ikkje trim på c300 da desse ikkje blir degradert slik som andre disker. Alt en trenger å gjere er å ikkje køyre benchmarks hele tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå