Gå til innhold

Mobil til 8-åring. Kamera. Bra batteri. Inntil 2000 kr. Nokia evt. annet.

tepe2

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe første mobil til 8-åring. Hun har selv sett seg ut Nokia 6700 slide. Har snakket henne bort fra den pga dårlig batteri og muligens dårlig kvalitet.

I tillegg til det som står i emne-tittelen kan også dette med strålings-verdi være et tema. Vet ikke helt hvor mye dette egentlig har å si.

Har sett på følgende Nokia: 6303C, 6303i, C5 og 6720C. Men jeg tar gjerne imot tips om andre merker, SE, Samsung evt. annet. Selv kjenner jeg mest til Nokia.

Smart-mobil eller ikke, tror jeg kanskje ikke har all verden å si. Bra batteri er viktig. Må ha kamera, og gjerne et greit kamera.

Ellers er vel brukervennlighet greit å legge vekt på? Kanskje litt designet også?

Lurer veldig på hva SE og de andre har å stille opp med her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Iphone styrer jeg unna. Men takker så mye for det andre tipset: LG P500 Optimus One. Stor skjerm, og bra oppgitt batteritid. Kanskje den kan være aktuell. Fant ikke noen tester. En ulempe blir at ingen av foreldrene har kjennskap til LG. Jeg har Nokia, og mora SE.

Litt synd at Nokiamobilene jeg nevnte har litt liten skjerm. Hvis vi kjøper touch-mobil, må det være en bra som virkelig fungerer.

Håper uansett på flere tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Iphone styrer jeg unna. Men takker så mye for det andre tipset: LG P500 Optimus One. Stor skjerm, og bra oppgitt batteritid. Kanskje den kan være aktuell. Fant ikke noen tester. En ulempe blir at ingen av foreldrene har kjennskap til LG. Jeg har Nokia, og mora SE.

Litt synd at Nokiamobilene jeg nevnte har litt liten skjerm. Hvis vi kjøper touch-mobil, må det være en bra som virkelig fungerer.

Håper uansett på flere tilbakemeldinger.

Herer en test, det får seks av seks mulige :) Grunnen til at jeg kjøper den til junior er at både mor og far(jeg) har Android mobiler og de er relativt likt bygd opp. Så jeg skjønner at du er mest interesert i en SE eller Nokia. Hva med å la han lære alt om Android med denne LG mobilen så lære dere opp når dere bytter mobil neste gang :D

Lenke til kommentar

Abonnement/kontantkort er samtidig interessant, særlig i denne aldersgruppen. Mange foreldre kvier seg, naturlig nok, for å gi ungene et postpaid-abonnement som potensielt kan gi skyhøye regninger i postkassen etter uvettig mobilbruk.

Telenor Superkontroll og Netcom Youngtalk gir begge et fast månedsbeløp på 200 kr, der du kan ringe for hele beløpet. Begge kan også kombineres med de vanlige familieløsningene som gjør at man ringer gratis seg imellom dersom resten av familien bruker samme operatør - også dersom det er snakk om bedriftsabonnement og/eller kontantkort. I tillegg får man kjøpt subsidierte mobiltelefoner med disse abonnementene.

Derfor kan det være kurant å finne ut hvilket abonnement/kontantkort poden skal få, før man bestemmer seg for telefon. Det kan være avgjørende for finansieringen av selve telefonen :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Takk for innspill, begge to.

Jeg ser på gsmarena at Nokia 6700 classic har veldig lav SAR-verdi. 0.41 W/kg (head)(EU). Men den har dessverre ikke all verden av batteri.

Må se litt på dette med abonnement. Fruen har Telenor. Jeg har Ventelo, og jeg hater, jeg mener HATER Telenor. Der vi bor må vi dessverre bruke Telenors nett. Er vel kanskje på tide at vi kaster oss på noe "familien ringer gratis til hverandre"-greier. Men det må da bli hos en aktør i Telenors nett, foruten Telenor selv. Jeg nekter å være kunde hos Telenor, da skal jeg heller betale ekstra.

Men tilbake til selve mobilen. Fikk i en butikk idag anbefalt SE W995. Er kanskje grei, men litt høy SAR-verdi.

Noen som vet hvordan SE Hazel er. Oppgitt over 400 t standby. Lav SAR-verdi. Større skjerm enn Nokiaene jeg har sett på (2,6) og ser ut til å ha greit kamera. Hvor brukervennlig er SE? Faktisk batterilevetid kontra det som er oppgitt, og sammenlignet med Nokia?

Kommer sannsynligvis til å skaffe far en Nokia 6303i eller C5. Begge disse kunne vært grei til min datter, men begge har høy SAR-verdi.

Ikke lett dette, og det begynner vel å haste litt.

Lenke til kommentar

Vurderer denne til min datter på 9 (white/red versjon). Hun vil absolutt ha en touch mobil :roll:

Er litt bekymret ang det med SAR, for den ligger på 1 på denne...

Har SAmsung (Galaxy S) selv og synes den er veldig enkel å bruke. Snuppa har øvd seg litt på den og hadde ingen problemer med å betjene den, dog hun fikk ikke lov til å fikle med innstillinger :)

Lenke til kommentar

Både Samsungen og LG nevnt tidligere i tråden kan være greie alternativer.

Siden jeg selv er Nokia-bruker blir jeg litt opphengt i Nokia.

Jeg er veldig usikker på hvor mye vekt jeg skal legge i dette med SAR-verdi. Aner ingenting om hvor viktig forskjellen er mellom 0,4 og 1,2 f.eks.

Vanskelig dette. Jeg har en liten mistanke om at Nokia-ene holder oppgitt batteritid bedre enn andre merker, pga operativsystemene deres er mer energi-effektive. Men dette er kun basert på antakelser og hva jeg har lest rundt omkring.

Har forresten stilt spørsmål om SAR her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1278860

men ingen svar foreløpig.

Endret av tepe2
Lenke til kommentar

Ser ut til at det blir en Nokia 6700 Classic. Det meste unntatt batteriet klaffer med våre ønsker. LG P500 Optimus One kunne vært aktuell dersom den hadde hatt kameralys. Kamera trenger ikke å være veldig bra, men må kunne brukes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...