Hugo_Hardnuts Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) Endret den gamle tråden min siden den ble kort. Som dere ser under så falt valget på OCZ Vertex 2 120GB. Mitt spørsmål nå er om det er noe spesielt jeg må huske på når jeg skal montere og installere denne i maskinen? Inntillinger i BIOS feks? Maskinen er forøvrig en Dell XPS M1330 med Core2Duo T7300 (2GHz) og 4GB RAM. Kjører siste offisielle BIOS (A15) fra Dell. OS er Windows 7 Ultimate 64-bit. Hadde tenkt å ta en clean install av OS når jeg monterer SSD'en. Sitter og skal bestille SSD til laptop'en (en Dell XPS M1330), og valget står mellom OCZ Vertex 2 og Corsair Force, begge på 120GB. Som de fleste sikkert har gjettet så er spørsmålet: hvilken av disse bør jeg velge? Takker Endret 29. november 2010 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 Lest litt på nettet, og da blir det OCZ. Ser ut til at den har marginalt bedre ytelse, raskere oppdatering av firm-ware og litt lavere strømforbruk enn Corsair F120. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 29. november 2010 Forfatter Del Skrevet 29. november 2010 (endret) Tillater meg selv å ta en bump siden jeg har endret førstepost Her var det lite respons men... Ser på Dustin i en kunderevisjon at det visstnok anbefales å sette SATA-mode til AHCI istedet for IDE. Noen som har innspill ift. dette? Endret 29. november 2010 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Kjør på med AHCI, dette setter du opp før os install. Er ikkje stort meir å gjere uten raid (2 disker) Kan muligens gjere SB mods, post resultater her på forumet, kan teste med "as ssd" benchamrken.. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 29. november 2010 Forfatter Del Skrevet 29. november 2010 Takker for svar. Hva er SB-mod? Form for modding av southbridge? Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 ja, endable / disable ting... kommer an på hvilken SB hovedkortet ditt har Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Ok. Ser at det nevnes noen steder at defragmentering bør deaktiveres. Stemmer det? Lenke til kommentar
johome Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 W7 vil automatisk slå av defragmentering, når den oppdager at den er installert på en SSD. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Cool. Da tror jeg at jeg har fått svar på det jeg lurte på. Takker for hjelpen ThaBear og johome Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Sitter med XPS M1530, prøvde å installere en SSD disk i den men Win7 fant den aldri, uansett om jeg brukte AHCI eller IDE-modus, så ga det opp. Du får gi lyd om du får det til. Lenke til kommentar
johome Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Kan du via en annen PC gå inn i diskbehandling, og gi den SSD'en et filsystem ? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Har ikke prøvd det, tok den heller ibruk i en annen maskin. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg monterte en Intel X25-V i en M1330 og installerte Win7 Pro 32-bit uten noe som helst problemer. Kjørte AHCI. M1530 er ikke vesentlig forskjellig fra M1330, så det burde da ikke være noe problem for Ueland. Kanskje en snedig hardware-feil? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 Da var SSD'en installert, og det gikk helt knirkefritt. Merker riiiimelig stor forskjell på oppstartstiden her ja Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Kan du teste den med AS SSD Legge ut screenshot. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 Der. Hvordan ser det ut? Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Det der bør du være fornøyd med Kan ikke regne med å få like god sluttscore som i en desktop. Endret 2. desember 2010 av johome Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 Er helt salig jeg Oppstart av OS og programmer er jo lynraskt ift. tidligere (skjønt dobling av minne sikkert også har sitt å si). En annen kjempebonus er lavere tempraturer og støy. Maskinen er blitt mye mer behagelig å bruke. HDD'en må både ha bråket mer enn jeg trodde og produsert mer varme. Det jeg er mest overrasket over er at kjøleren går mye mindre nå enn tidligere. HDD'en må ha produsert mye varme som har forplantet seg til resten av systemet. Jeg er kjempefornøyd og kommer definitivt til å gå for en SSD når den stasjonære skal oppgraders Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå