DaEvil1 Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Hei, tenkte jeg skulle ta opp et lite tema hva angår kallenavn på klubber. Dette har ikke nødvendigvis med Diskusjon.no brukere generelt å gjøre. Jeg beveger meg lite innenfor klubbtråder her, så hvor utbredt det er her vites ikke. For det meste, er dette slik jeg snapper opp i kommentarfeltet i dagbladet og vg. Det jeg tenkte å starte et emne om, var angående nedsettende navn på fotballklubber. For å være kort og grei, så synes jeg at folk som kaller for eksempel Manchester United for ManU (referanse til Manure og til sanger som gjør narr av døde spillere osv) og Liverpool for "Loserpool" (som ofte blir stavet som "Looserpool"), og har et snev av kunnskap av hva det innebærer ikke har noe business med å kalle seg selv for fotballsupporter. Slike termer er nedsettende om klubber og har ingenting med fotball eller det å være fan av en klubb å gjøre. Greit at man liker å gjøre narr av rivaliserende klubber, og at det ligger historie mellom klubber. Men å ikke kalle klubben for sitt egentlige navn, men en nedsettende versjon av det er å være direkte respektløs ovenfor klubben og fansen som støtter opp om klubben. Jeg synes rett og slett det er idiotisk oppførsel å gå frem på denne måten, og det blir omtrent på nivå med å juble over at folk dør i krig/terrorangrep/osv. *rant over* 1 Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Det er en periode som de fleste vokser fra seg etterhvert som de bli eldre. Ingenting å henge seg opp i. Lenke til kommentar
surtei Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Oii, dette var ett hissig menneske.. Enig i det du sier, men la fjortiser være fjortiser Lenke til kommentar
Thommesen Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Chelshit FTW! 1 Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Støtter førsteinlegget. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Ser ikke helt som er galt med Man U? For meg har det alltid vært en forkortelse av Man(chester) U(nited). Samme som å kalle Barcelona for Barca, Manchester City for Man C eller City eller Liverpool for Pool. 1 Lenke til kommentar
Trollface Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Hadde du lest førsteposten hadde du kanskje skjønt det. Lenke til kommentar
Winston Wolf Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Men å ikke kalle klubben for sitt egentlige navn, men en nedsettende versjon av det er å være direkte respektløs ovenfor klubben og fansen som støtter opp om klubben. Jeg synes rett og slett det er idiotisk oppførsel å gå frem på denne måten, og det blir omtrent på nivå med å juble over at folk dør i krig/terrorangrep/osv. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Hadde du lest førsteposten hadde du kanskje skjønt det. Leste førsteposten, men jeg er sikker på at 90% av de som skriver Man U gjør det for forkortelsens skyld. Jeg kommer til å fortsette med det. Lenke til kommentar
Windows8 Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 En slipper å si ManU når man omtaler United. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 (endret) De fleste som sier Man U mener nok ingenting med det, nei. Jeg visste ikke at det ikke var "lov" før jeg fikk en venn som jobbet i supporterklubben. Jeg krevde ingen forklaring, men et kjapt Google-søk ga meg dette: I'm not a regular in the World Football community. I occasionally read the front page articles and regularly check the Manchester United page.Through my light endeavours into the grand World Football community, I have come across a very disturbing trend. People referring to Manchester United as "Man U". I understand that 90% of living people do not know that "Man U" is one of the most offensive and disrespectful nicknames ever given to a club. Let me tell you why. The origin of the term "Man U" is a song to insult the deceased Duncan Edwards. The Leeds fans (not to knock on any Leeds fans out there, but this is fact) created their own version of the song to insult all the men that died in the Munich air disaster of 1958. Rival supporters have since adopted this term for the same use: To insult the men who died in Munich. The song went something like this: "Man U, Man U, went on a plane! Man U, Man U, never came back again!" "Man U, never intended in coming home!" If that doesn't get your blood boiling, nothing on this earth will. I am not angry at anyone who has used this term, as it is not common knowledge. Just know that it is used to offend not only Manchester United, but the memory of the Munich air disaster. I hope that makes it a bit clearer that saying "Man U" is a mortal insult, particularly to the older supporters. Appropriate names are as follows: Manchester United, Man United, United, Red Devils. That is why we chant, "There's only one United!" If you take one thing from this article, it is that you will never use the term "Man U" again. Also, if you see that term flying around, you correct the uninformed user. Endret 30. november 2010 av Isbilen 3 Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Jeg tviler veldig sterkt på at den jevne nordmann legger nettopp den historien som bakgrunn for bruken av sammentrekningen Man U. Jeg kommer i alle fall til å fortsette å kalle klubben for Man U. når jeg omtaler den til venner og kjente. Ikke for å være en jævel, men fordi det er praktisk og ikke minst gjenkjennbart (9/10 omtaler klubben som Man U. i forbifarten og 60% av all statistikk er funnet på der og da). 2 Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Jeg tviler veldig sterkt på at den jevne nordmann legger nettopp den historien som bakgrunn for bruken av sammentrekningen Man U. Jeg kommer i alle fall til å fortsette å kalle klubben for Man U. når jeg omtaler den til venner og kjente. Ikke for å være en jævel, men fordi det er praktisk og ikke minst gjenkjennbart (9/10 omtaler klubben som Man U. i forbifarten og 60% av all statistikk er funnet på der og da). My point exactly Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Jeg tviler veldig sterkt på at den jevne nordmann legger nettopp den historien som bakgrunn for bruken av sammentrekningen Man U. Jeg kommer i alle fall til å fortsette å kalle klubben for Man U. når jeg omtaler den til venner og kjente. Ikke for å være en jævel, men fordi det er praktisk og ikke minst gjenkjennbart (9/10 omtaler klubben som Man U. i forbifarten og 60% av all statistikk er funnet på der og da). Da er det isåfall respektløst over United-supportere som faktisk vet hva det står for. Spesielt om du vet forhistorien og fortsatt velger å bruke det. Jeg sier ikke Chelski e.l i en seriøs diskusjon, for jeg vet det provoserer unødvendig motparten. Så av respekt sier jeg det ikke. At den generelle idiot sier ManU unnskylder ikke deg. 2 Lenke til kommentar
Winston Wolf Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Jeg tviler veldig sterkt på at den jevne nordmann legger nettopp den historien som bakgrunn for bruken av sammentrekningen Man U. Jeg kommer i alle fall til å fortsette å kalle klubben for Man U. når jeg omtaler den til venner og kjente. Ikke for å være en jævel, men fordi det er praktisk og ikke minst gjenkjennbart (9/10 omtaler klubben som Man U. i forbifarten og 60% av all statistikk er funnet på der og da). Da er det isåfall respektløst over United-supportere som faktisk vet hva det står for. Spesielt om du vet forhistorien og fortsatt velger å bruke det. Jeg sier ikke Chelski e.l i en seriøs diskusjon, for jeg vet det provoserer unødvendig motparten. Så av respekt sier jeg det ikke. At den generelle idiot sier ManU unnskylder ikke deg. Herregud da. Du sier ikke Chelski fordi det er like lett å bare si Chelsea. Folk sier Man U fordi de tenker at det er en helt ok forkortelse for Manchester United. Å kalle dere for United blir heller ikke logisk, fordi dere ikke har forbanna enerett på navnet. Man U er forsåvidt den mest logiske forkortelsen, hadde det ikke vært for at noen amøber fant på å bruke det til å herse med Munchen-ulykken og dere nå selvfølgelig hater det kallenavnet på grunn av dette. 2 Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Ordet er negativt ladet for oss. Er det så vanskelig å forstå? jeg bryr meg ikke om en uopplyst person sier det i forbifarten, jeg driter i det. Men om man faktisk vet at dette irriterer og fortsetter med det så blir det rett og slett respektløst av den grunn. Er det så vanskelig å se, eller blir bokstavene "td" for mye å forlange fra oppegående mennesker? 2 Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Dette var jo også noe å henge seg opp i... ? Om vi i norge kaller Manchester United for "Man U" spiller det ingen rolle, fordi så og si ingen her i norge vet hvorfor engelskmenn ikke liker kallenavnet "ManU". Etter å ha lest det engelske innlegget der det blir forklart hvorfor de ikke liker at det blir sagt i England, skjønner jeg hvorfor de ikke liker det der borte, men vi bor faktisk i Norge og Man U er en forkortelse for Manchester United. Så enkelt er det. Videre er det jo bare fjortisfakter at noen "generelle idioter" terger på seg fotballfans ved å disse andre klubber via "rime-navn" el.l. Noe man bør heve seg over hvis man er passert 15 år... Lenke til kommentar
Winston Wolf Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 (endret) Ordet er negativt ladet for oss. Er det så vanskelig å forstå? jeg bryr meg ikke om en uopplyst person sier det i forbifarten, jeg driter i det. Men om man faktisk vet at dette irriterer og fortsetter med det så blir det rett og slett respektløst av den grunn. Er det så vanskelig å se, eller blir bokstavene "td" for mye å forlange fra oppegående mennesker? Har noen sagt at det er vanskelig å forstå? Jeg sier bare hvorfor folk bruker det, og det er nettopp fordi det er lettest å bruke det. Dine eksempler har ingenting med forkortelser å gjøre, de er bare kallenavn. Man U er lettere enn både Manchester United, Man United og Red Devils. Det er ingen andre enn dere som legger noe i det. Og alle synes ikke det er greit å kalle dere for United bare fordi "alle andre" sier det, når det virker som om dere tror at dere kan trademarke navnet fordi dere har flest supportere. Endret 30. november 2010 av Winston Wolf Lenke til kommentar
Maefteda Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Syntes det er respektløst å kalle dem United jeg, når de ikke har enerett på det navnet Sier aldri Man U(td) selv, men har vært innom Shitty og Chelski. Synes generelt sett folk tar seg alt for mye nær av ting, som ikke er noe å bry seg om egentlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå