Veltins Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Per er dum da Per er dum, da Hvilken av setningene er riktig? Jeg blir lett irritert når jeg ikke klarer å finne ut hvilken skrivemåte som er riktig.. Lenke til kommentar
Balli Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 å bruke da på en slik måte er vel feil i seg selv. Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Per er ikke dum. 2 Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) Per er en skikkelig gluping. Per er en skikkelig dumming. Hvilke av påstandene er rett? Jeg blir lettere irritert når ikke vet hvilken påstand som er rett. Endret 28. november 2010 av Ajaco Lenke til kommentar
Benjamin Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Ville ikke brukt "da" på slutten i det hele tatt, men hvis jeg måtte velge, ville jeg gått for den øverste, siden "da" henger sammen med det som står før og ligner mer på muntlig talemåte. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) Per var dum da ... Endret 28. november 2010 av Webmaster Esso Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) ...han spurte om hjelp på et nettforum der han kun fikk dritt tilbake. Endret 28. november 2010 av Ajaco 3 Lenke til kommentar
Scannor Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) Per er dum da Per er dum, da Hvilken av setningene er riktig? Jeg blir lett irritert når jeg ikke klarer å finne ut hvilken skrivemåte som er riktig.. Hovedregel: Den gang da Hver gang når Da brukes kun når du viser til en enkeltstående hendelse som har hendt. Når brukes dersom du viser til noe som skjer gjevnlig, eller som står i fremtid. I dette tilfellet basert på setningsbetydningen din, så er det ingen av dem. Altså da skal utelukkes. Per var dum da han hoppet utfor klippen. Per er dum når han ikke klarer 2*4+4*5-1*5 Når Per klarer 1+1 skal han få en is. Da Per klarte å regne 1+1 fikk han en is. Capiche? Endret 28. november 2010 av Scannor Lenke til kommentar
operg Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Som sagt, å putte "da" på slutten slik som dette er slang, og det finnes derfor ingen regler som sier om du skal putte på en komma eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå