Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Databærere under vann?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvilke muligheter man har for å trådløs innhente informasjon fra sensorer i havet som kan sende til mobile enheter?

Har ett par knallgode forretningsideer rundt det, men vet ikke om det kan løses, så finnes det noen her som har peiling på det og gi meg innføring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at ideen din er å ha sensorer under vann som måler temperatur osv, så kan hvem som helst se hvor det er varmt osv på de forskjellige strendene osv?

Hvis du skal ha sensor i vann så er det flere ting som må tenkes på. Sannsynligvis så må du ha en liten flytende probe som ligger på vannflaten og fungerer som en sender ettersom at ikke alle typer signaler går så bra igjennom vann, jeg vet ikke helt hvordan det er med mobil nettverk osv.

En annen ting du må tenke på er at den trenger strøm, dette kan da enten fikses med kablet strøm eller en annen type energikilde, som feks hvis du har en flytende probe øverst så kan den være dekket med solcelle panel.

I tillegg må du tenke på røft vær, størrelse er viktig ettersom at båter osv må kunne se den, eventuell is hvis det frosser til, tilatelser (er ikke bare bare å sette ut noe sånt) osv.

Alt dette kan lages og produseres, men hvis du er seriøs må du nok ta kontakt med noen ingeniører osv og produserer prototype osv. Dette blir veldig fort dyrt. Her forleden var det jo 2 gutter som fikk hjelp av en ingienør bror og utviklet en solcellepanel lader til iPhone, det kostet dem 50000kr for å lage en prototype i kina. Ditt prosjekt er jo mer ambisiøst så det blir fort veldig veldig mye dyrere.

Lenke til kommentar

Som det er blitt nevnt så er trådløse signaler udner vann et problem, så løsningen som brukes normalt er å ha en sender på overflaten som flyter, og så hen heller proben henge under denne. Den største tekniske utfordringen er da egentlig å gjøre systemet robust nok til å tåle stormvær osv. Om flyteplattformen er konstruert godt og har et ankersystem som holder den på plass så burde det være gjennomførbart.

Kanskje det er en god idè å utstyre platformen med solcellepaneler (godt beskyttet av ekstra plexiglass eller lignende selvfølgelig mot vær og vind og saltvannskorrosjon). Med smart design kan du da sikker oppnå at de er selvforsynende med strøm siden det ikke er store mengdene med strøm som trengs for å sende noen signaler i intervaller og måle temperaturer fra sensorene (nedglisjerbart). Å være rent avhengig av batteri blir jo fort til et mareritt dersom du skal deploye et par hundre sånne sensorer f.eks. Da går det alt for mye tid med på vedlikehold - og det vil du nok uansett se nok av pga. uforutsette mengder slitasje. Saltvann og konstant bevegelse (og evt. ulykker med at folk kjører på dem f.eks.) vil lage feil i noen av sondene uansett hvor godt de er konstruert så du må nok regne med å erstatte noen over tid.

Selv den trådløse overføringen oppnår du nok enklest via et enkelt GSM modem. Det er teknologi som er robust og godt utprøvd og kan bygges inn billig pga. brikkene er masseprodusert deluxe. Det eneste det krever er selvfølgleig at ikke sondene ligger langt langt utpå havet uten dekning. Hvis det er noe du trenger så må du se på noen annen løsning. kanskje noe satelitt-telefon basert, men det blir dyrere og tyngre og sikkert mye mer strømkrevende.

Når du sier at de må kunne sende til mobile enheter så høres det litt bakvendt ut for meg. Det må jo være langt mer effektivt å få sondene til å sende data inn periodisk til en server som samler dataene, og så kan klientene koble seg direkte til den serveren. Da har du mange muligheter og kan gjøre det via en internettside, SMS, osv. osv. Viktigst av alt så kan du da ekspandere og oppgradere systemet når du vil uten at det krever endring av sondene.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Regner med at ideen din er å ha sensorer under vann som måler temperatur osv, så kan hvem som helst se hvor det er varmt osv på de forskjellige strendene osv?

Temperaturmåler kan nok ha sin hensikt på en av mine idèer, og en slik løsning som du nevner kan nok være ett biprodukt etter hvert. Men hovedtanken er dessverre langt unna "Internet of Things" uten at jeg avslører noe ettersom det er ett svært enkelt prinsipp som potensielt kan øke inntjeningen radikalt for den gruppene som dette er aktuelt for.

Hvis du skal ha sensor i vann så er det flere ting som må tenkes på. Sannsynligvis så må du ha en liten flytende probe som ligger på vannflaten og fungerer som en sender ettersom at ikke alle typer signaler går så bra igjennom vann, jeg vet ikke helt hvordan det er med mobil nettverk osv.

Hva bæreren er over vann, om det er VHF Data, mobil, Ice, VSAT, etc. er ikke så farlig, men jeg har skjønt at de signalene ikke kommer til under vann.

En annen ting du må tenke på er at den trenger strøm, dette kan da enten fikses med kablet strøm eller en annen type energikilde, som feks hvis du har en flytende probe øverst så kan den være dekket med solcelle panel.

Det vil være nok bevegelse på enheten slik at den sannsynligvis kan få nok energi til mitt behov ved hjelp av kinetisk energi.

I tillegg må du tenke på røft vær, størrelse er viktig ettersom at båter osv må kunne se den, eventuell is hvis det frosser til, tilatelser (er ikke bare bare å sette ut noe sånt) osv.

Her er vel det eneste området hvor jeg faktisk har en form for kontroll foreløpig.

Alt dette kan lages og produseres, men hvis du er seriøs må du nok ta kontakt med noen ingeniører osv og produserer prototype osv. Dette blir veldig fort dyrt. Her forleden var det jo 2 gutter som fikk hjelp av en ingienør bror og utviklet en solcellepanel lader til iPhone, det kostet dem 50000kr for å lage en prototype i kina. Ditt prosjekt er jo mer ambisiøst så det blir fort veldig veldig mye dyrere.

Etter hva jeg har lest og funnet ut så finnes tilsvarende sensorer ( men ikke brukt på samme måte ) via kablet nettverk per i dag. For øvrig studerer jeg Innovasjon & Entreprenørskap ved Høgskolen i Telemark, så tilgang til kvalifisert hjelp har jeg stort sett til enhver tid, men fant lite kunnskap om databærere under vann…

Som det er blitt nevnt så er trådløse signaler udner vann et problem, så løsningen som brukes normalt er å ha en sender på overflaten som flyter, og så hen heller proben henge under denne. Den største tekniske utfordringen er da egentlig å gjøre systemet robust nok til å tåle stormvær osv. Om flyteplattformen er konstruert godt og har et ankersystem som holder den på plass så burde det være gjennomførbart.

Jepp, er fullstendig klar over at dette er ett problem, og det er derfor jeg søkte inn her for å få mer informasjon om hvordan det gjøres. Og den tekniske løsningen i overflata ser jeg ikke på som en altfor stor utfordring.

Kanskje det er en god idè å utstyre platformen med solcellepaneler (godt beskyttet av ekstra plexiglass eller lignende selvfølgelig mot vær og vind og saltvannskorrosjon). Med smart design kan du da sikker oppnå at de er selvforsynende med strøm siden det ikke er store mengdene med strøm som trengs for å sende noen signaler i intervaller og måle temperaturer fra sensorene (nedglisjerbart). Å være rent avhengig av batteri blir jo fort til et mareritt dersom du skal deploye et par hundre sånne sensorer f.eks. Da går det alt for mye tid med på vedlikehold - og det vil du nok uansett se nok av pga. uforutsette mengder slitasje. Saltvann og konstant bevegelse (og evt. ulykker med at folk kjører på dem f.eks.) vil lage feil i noen av sondene uansett hvor godt de er konstruert så du må nok regne med å erstatte noen over tid.

Som nevnt over så vil energien sannsynligvis ikke være større enn at vi kan utvikle en enkel og svært billig modul som forsyner energi via kinetisk energi.

Selv den trådløse overføringen oppnår du nok enklest via et enkelt GSM modem. Det er teknologi som er robust og godt utprøvd og kan bygges inn billig pga. brikkene er masseprodusert deluxe. Det eneste det krever er selvfølgleig at ikke sondene ligger langt langt utpå havet uten dekning. Hvis det er noe du trenger så må du se på noen annen løsning. kanskje noe satelitt-telefon basert, men det blir dyrere og tyngre og sikkert mye mer strømkrevende.

Hvilken bærer som er over vann så lenge den er data har absolutt ingenting å si og har heller heller ingenting med ideen å gjøre. Men har du peiling på hvor langt under vann man få sendt signaler. Si at man har 30 sensorer innenfor 500 meter i diameter, trenger man da flere sendere eller holder det med 1?

Når du sier at de må kunne sende til mobile enheter så høres det litt bakvendt ut for meg. Det må jo være langt mer effektivt å få sondene til å sende data inn periodisk til en server som samler dataene, og så kan klientene koble seg direkte til den serveren. Da har du mange muligheter og kan gjøre det via en internettside, SMS, osv. osv. Viktigst av alt så kan du da ekspandere og oppgradere systemet når du vil uten at det krever endring av sondene.

Det kommer til å delbasert på Cloud Computing, men like fullt må den kunne leses av en mobil enhet i områder der det ikke finnes dekning. Og i utgangspunktet så er ikke dette "underwater sensor networks", men frittstående sensorer som ikke snakker sammen. Men forretningsplanen er ikke laget enda, den vil bli ferdigstilt innen 17.Desember.

Takker for svar så langt og jeg har blitt noe klokere selvom jeg har langt igjen, men får vel kontakte SINTEF og muligens Sperre As til uken om det ikke kommer noen mer tekniske svar her på alternative måter man kan gjøre det under havets overflate.

Lenke til kommentar

Hva slags hastighet/datamengder er det snakk om?

Det som brukes i dag er akustisk signaloverføring, basert på lydfrekvenser. Meget begrenset dataoverføringsrate, brukes vanligvis til å sende enkle kommandoer ned (svitsje brytere etc) og sende enkle data opp (eks batterispenning).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...