Gå til innhold

digitalt speilrefleks-kamera, mellom 3-5000

Anbefalte innlegg

har for tiden et halvannet år gammelt fujifilm finepix 1300 (1,3mpx) som etterhvert begynner å vise sine begrensninger.

prøvde et hp photosmart 850-kamera i går, ble meget imponert, og fikk øyeblikkelig veldig, veldig lyst på et tilsvarende kamera.

det jeg lurer på, er om dette kameraet har noen begrensninger som vil ha noen betydning for meg. jobber i et tattoo & piercing-studio, og vil gjerne bruke det til å dokumentere noen av de bedre jobbene, så hovedsaklig blir det bilder av mennesker. makro-fotografering er også litt viktig for meg, men det jeg fikk inntrykk av når jeg prøvde kameraet, var at det fungerte helt ypperlig (iallefall sammenlignet med det gamle kameraet mitt.. ).

er det noen andre kamera i samme prisklasse (helst billigere) som kunne vært aktuelt for meg?

takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:D IKKE VELG HP de har hatt mange feil på kameraene velg heller et kjent merke som canon fuji eller nikon eller olympus disse 4 merkene er regnet som best... kanskje canon ixus 400 er noe dette kameraet har fått mange gode kommentarer :smile: :smile:
Lenke til kommentar

sorry, men jeg svir ikke av størsteparten av en 4000-lapp etter råd fra en fyr med fire poster, overdreven bruk av smileys, og som ikke vet hva et speilrefleks-kamera er. er det feil på kameraet, får man nytt på garanti.

som jeg skrev før, jeg har er 99% sikker på at jeg går for photosmart 850, men lurer på om det er noen andre kamera i samme prisklasse som ville vært bedre egnet for mitt bruk. anyone?

Lenke til kommentar

rett meg hvis jeg er feil men jeg er ganske sikker på dette: Hp photosmart (og tilsvarende kameraer som f.eks fuji s304) er ikke "ordentlige" digitale speilreflekskameraer... Man kan på en måte si at de er "halvspeilrefleks" De har f.eks begge ikke en optisk søker men bare en bitteliten LCD skjerm istedenfor optisk søker. Det er dermed heller ikke noe speil i kameraene. Vil du ha et digitalt speilrefleks kamera må du nok opp i over 10000 kroner (du kan jo f.eks. lese MLW's test av canon 10d). Har ikke så veldig mye erfaring med HP850 en som du ser i prisguiden og leserens meninger enten hater eller elsker du dette kameraet... lykke til i hvert fall

Lenke til kommentar

Temaet ditt er en selvmotsigelse. Du får ikke et digitalt speilrefleks til mellom 3-5 tusen. du må gange med tre. Hvis du ikke kommer over et brukt kamera, må du "ta til takke" med et kompakt-kamera. Men det finnes mange å velge i.

Lenke til kommentar

Tror ikke du har bruk for HP850 sin 8x zoom for å fotografere tatoveringer! Da burde du heller holde deg til Ixus400 eller liknende. Speilrefleks til 3-5000 fins nok ikke :p

Bra makro har ihvertfall Nikon- og Olympus-kameraene. Hva med Oly C5050?

Lenke til kommentar

sukk.. unger. :roll:

fikk faktisk inntrykk av at akamera-forumet bestod av litt mer modne folk enn hva resten av hw-nettverket, men den gang ei..

for å skrive spørsmålet mitt på nytt:

jeg er smertelig klar over at hp 850 eller lignende kamera i samme prisklasse ikke er ekte speilrefleks-kamera. jeg syns kameraet jeg testet (850) hadde de funksjonene jeg trengte, og lurte enkelt og greit på om det er noen andre kamera (samme type, samme prisklasse) som folk kan anbefale fremfor hp 850.

nei, jeg har ikke lyst på noe mini-greier som ixus, og zoom-funksjonen på 850 er definitivt noe jeg har lyst på. kommer ikke bare til å bruke kameraet på jobb.

Lenke til kommentar

Herregud folkens. Hvorfor gir dere psilocybe så mye pepper? Sant nok at det ikke finnes nye DSLR i denne prisklassen, men resten av posten var MYE mer presis en hva de fleste nepene på dette forumet klarer å spytte ut!!

Er det noen som har prøvd HP850 her? I såfall er de meningberettiget. Folk som har relevante tester av kameraet er også det. Men de som sier at "...jeg tror at HP850 suger fordi jeg synes Nikon høres kult ut...", kan ta ei pille!

Håper at moderator kan ta en titt på posten til Børge. Den var et stykke over streken. :grumpy:

Selv har jeg ingen erfaringer med HP850, jeg har en A70 som jeg er meget fornøyd med. Makro er ok på A70'en, men for mye makroarbeid er det et problem at man ikke kan forstørre fokusområdet på LCD'en. Det er en stor fordel å kunne gjøre dette fordi det gir større sannsynlighet for riktig fokus. (Det går an å sjekke etter at bildet er tatt, men det er klønete.) Som pluss kan det nevnes at kameraet tar makroforsats.

Dersom du skal jobbe med stativ med lysforhold som ikke er veldig bra, så må du sjekke at ISO'en kan settes manuelt. Det er f.eks en vesenlig mangel ved Coolpix 3100. (Som ellers er et glimrende lite kamera).

Lykke til i jakten på ditt kamera!

Lenke til kommentar

synes at du, psilocybe, er den barnslige og fungerer som oppvigler her! defor er det lett for andre å svare med samme mynt!

Men så til saken, jeg ville valgt Olympus Camedia C-740 Ultra Zoom. Men, hadde det ikke vært for at du må ha zoomen, hadde jeg valgt G3!

Lenke til kommentar
fikk faktisk inntrykk av at akamera-forumet bestod av litt mer modne folk enn hva resten av hw-nettverket, men den gang ei..

Du ber om forslag til alternativer til ett kamera, får ett forslag fra en annen debattant (kanskje ikke verdens beste eller mest gjennomtenkte innlegg, men likevel) og svarer med å påpeke postantallet hans/hennes og forsøke å latterliggjøre ham/henne for ikke å vite hva ett speilreflekskamera er, også er det resten som er umodne...?

Lenke til kommentar

jeg er smertelig klar over at hp 850 eller lignende kamera i samme prisklasse ikke er ekte speilrefleks-kamera. jeg syns kameraet jeg testet (850) hadde de funksjonene jeg trengte, og lurte enkelt og greit på om det er noen andre kamera (samme type, samme prisklasse) som folk kan anbefale fremfor hp 850.

nei, jeg har ikke lyst på noe mini-greier som ixus, og zoom-funksjonen på 850 er definitivt noe jeg har lyst på. kommer ikke bare til å bruke kameraet på jobb.

OK, om du også skal bruke kameraet til mye annet blir jo saken en annen. Men du bør vel fortrinnsvis velge et kamera som egner seg godt til innendørsbilder, vil jeg tro. Det var det jeg mente med min post ihvertfall, at å kjøpe et kamera med mye zoom går på bekostning av innendørsbildene. Så du må foreta et valg der.

Dersom du allerede har valgt zoomen, ville jeg anbefale Oly C750 som også gir lekre makrobilder.

Håper du nå forsto hva jeg mente og at jeg ikke prøvde å drite ut noen her.

Lenke til kommentar
sorry, men jeg svir ikke av størsteparten av en 4000-lapp etter råd fra en fyr med fire poster, overdreven bruk av smileys, og som ikke vet hva et speilrefleks-kamera er. er det feil på kameraet, får man nytt på garanti.

som jeg skrev før, jeg har er 99% sikker på at jeg går for photosmart 850, men lurer på om det er noen andre kamera i samme prisklasse som ville vært bedre egnet for mitt bruk. anyone?

Det var DU som postet at du ville ha speilrefleks til 3-5000 kroner og etterpå kritiserer folk som prøver å hjelpe ??

Kjøp det kameraet du vil du...

Et tips er kanskje å sjekke ut noen av de 1000vis av tester som er laget på kameraer i den prisklassen.

Skjerp deg.

Lenke til kommentar

den kommentaren min var myntet på børge, noe jeg regner med var ganske innlysende i og med at innlegget mitt kom rett under hans.

hva det gjelder mitt svar til super-pc, så står jeg fortsatt på mitt. hadde svaret vært begrunnet bedre, velformulert og uten masse smileys, så kunne jeg fint sett forbi antall poster. jeg har sett mange folk med et par-tre poster som tydeligvis vet hva de snakker om, men personlig får jeg ikke dette inntrykket av super-pc. zork, du skriver selv "ikke verdens beste eller mest gjennomtenkte innlegg", så jeg er tydeligvis ikke alene om å tenke i disse baner.

greit nok, jeg regnet med at det bare fantes kompakt- og speilrefleks-kamera, og skrev derfor feil i det første innlegget. beklager, beklager. hva er den riktige beskrivelsen for et kamera ala hp 850?

Lenke til kommentar

Digitalt kompaktkamera.

Du kan lese mer her

Jeg tror de fleste som deltar i dette forumet er oppriktige, så hvis du føler deg misforstått så får du bare presisere spørsmålet (som du også har gjort), men kutte ut hetsen. Alle har vært ferske en gang, ikke sant :yes: .

Når det gjelder HP har den mye bra og prisen er heller ikke ille. De største ulempene etter min oppfatning er: opptikk (du skulle fotografere mye inne?), hastighet(oppstart, lagring), minnekort

Lenke til kommentar

....og kjøp Cannon Powershot G3.

Kjøpte det selv for en uke siden, og er fornøyd til tusen, ikke minst pga av alle de manuelle instillingene. Innendørsbilder uten blits går som en drøm. Kvaliteten er bare KNALL. Støtter Compact Flash I/II og Microdrive

Når du i tillegg får markedets mest anvendelige LCD skjerm på kjøpet, hadde jeg ikke vært i tvil :yes:

Har forresten hørt mye negativt om HP-kameraene, både fra brukere og tester. Går gjerne for å være "kvasikamera".......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...