lolole Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Hei Nå som kulda setter inn har jeg tenkt å investere i en nødstarter til bilen. Er mye på fjellet og er kjedelig å komme tilbake til en bil som ikke vil starte. Har sett på 3 forskjellige typer fra Biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-oppladbar/ http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-1100-A/ http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-400-A/ Hvilken mener dere er best? Gjør meg ingen ting å måtte koble starteren direkte til batteriet. Holder det med 400A? Hvordan tror dere batteriet på en slik starter holder seg når den ligger fullt oppladet i bilen i -25 grader? Noen som har erfaringer? Takk for tips :-) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Tror det er mer ment for å stå innendørs (til ladning) og at man så drasser den med seg når en skal ut. De kan lades fra sigarettenneruttaget i bilen men det virker totalt absurd. Ville aller først forsikra meg om at startbatteriet er i topp stand. Forskjellen mellom et nytt og bra batteri og et gammelt utslitt batteri i -25C er som natt og dag. Når det er i orden hadde jeg heller kanskje investert i en nødstarter. Tror ikke den trenger være så kraftig da du som regel har en del kapasitet igjen i startbatteriet. Startbatteriet må som kjent alltid være så godt som fulladet. Spesielt i kulde. Har du hatt en lang økt med startforsøk må du lade batteriet helt igjen for at det ikke skal ta skade. Lader du det ut og lar det stå i -25C er det fare for at det fryser, samt at blyplatene ikke liker det noe særlig. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Eller du kunne kjøpt et nytt batteri..? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Nå vet vi jo heller ikke hva slags bil det er snakk om. Kan jo være en gammel tungstarta diesel. Da trenger han all strøm han kan få tak i. Dog en moderne dieselbil burde ikke få problemer i -25C så lenge man sørger for at batteriet alltid er toppladet. Min 2007 Yaris diesel starter lett som bare det i -25C. Lenke til kommentar
lolole Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 Nytt batteri er en mulighet, men batteriet jeg har fungerer fortsatt fint. Tenkte mer på nødstarteren til den dagen batteriet ikke fungerer fint og jeg eventuelt er langt unna hjelp. Er jo billigere for en nødstarter enn hjelp fra Viking. Men hvis de uansett ikke tåler å ligge i bilen i kulde er man jo like langt... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Om de liker -25C over lengre tid er jeg usikker på. Har ikke sett noen slike tester. Men den er jo transportabel og om du lar den ligge innendørs om nettene og drar den med ut når du skal ut så burde de fungere helt knall. Jeg sier ikke at batteriet ditt er dårlig men et batteri som fungerer helt topp i varmegrader og et par minusgrader kan alikevel vise seg å være ubrukelig i så mye kulde som -20. Uheldigvis finner man sjeldent ut dette før man står der og ikke får vridd om motoren. Heldigvis for min del var jeg allerede hjemme da det skjedde og hadde en batterilader med hjelpestarter. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Har dårlig erfaring med billige nødstartere. Skal du først ha en kjøp en dyr en som veier litt 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Det finnes også nødstartere uten batteri og som lades opp med det vanlige startbatteriet. Prinsippet er at et kaldt startbatteri kan ha mye lading tilgjengelig men får så høy indre motstand at det ikke klarer å gi strøm "fort nok" til å klare å starte motoren. Nødstarteren kobler man da til startbatteriet en stund. Denne blir da ladet opp og kan så gi ut mye strøm "på en gang" slik at man får startet. Ekstremt forenkla forklaring, og den vil selvsagt ikke funke hvis batteriet er helt dødt. Men etter det jeg har lest fungerer de vist ganske bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå