Gå til innhold

MMO: Gode PvP ideer... hva skjedde egentlig?


Anbefalte innlegg

For noen år tilbake kranglet vi på den gang gamer.no forumene om AoC, Warhammer Online og hvorfor de ville bli bedre enn WoW etc. Senere føyde Darkfall og Mortal Online seg inn i den rekken.

 

Tipper det var flere enn meg som nikket gjenkjennende, og "tok seg selv i å applaudere" når Gaute Godager, Athelan, MO utviklerne med fler kjørte presentasjoner, eller brettet ut hvordan spill egentlig burde være. For å nevne noen ideer; GvG ikke faksjoner, RvR, ingen grind, sieging, reine PvP zoner (ala Border Kingdoms) etc etc. Ting som WoW ikke hadde eller som satte PvP i fokus.

 

Mange år senere sitter vi (i hvert fall jeg) her. En PvE orientert Game Director har tatt over for Gaute Godager, Athelan ble bare borte (mulig det var meningen hele tiden). WoW har ikke opplevd noen av de nevnte spillene som et myggestikk en gang. Og alle de nevnte titlene har mer eller mindre "feilet" for å si det på MMO språket.

 

Jeg kjenner godt til AoC og har mine meningner og hva som ble gjort feil der. Men er interessert i å høre spesielt hvordan MO står, og guesstimater på antall spillere.

 

Er det virkelig slik at det ikke er mulig å lage en god PvP MMO satt i en anne tid en scifi og cyberpunk?

 

Ser at kommende titler som mange venter på Guild Wars 2, Rift, med fler toner ned dette med PvP. Men kan vi vente oss fremtidige titler (bortsett fra Blizzards MMO 2) som kommer til å få til dette?

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror mye av problemet ligger i at dersom man skal operere med PvP i et tradisjonelt MMO-rammeverk, så ender man opp med å ligne for mye på WoW. SoEE kan sikkert fortelle mye om hvordan det går med spill som likner på WoW, men ikke er WoW. WAR har - synes jeg - et strålende PvP-system som kan være vel så morsomt som en runde Battlefield, men det lider under at resten av spillet har en veldig tradisjonell tilnærming til ... Alt. Gameplayet for den individuelle spiller, selv i PvP, er veldig likt det i WoW (eller DAoC, eller EQ - reduser etter ønske). Det hele reddes av RvR-konseptet og at klassene føles som om de er designet for PvP, i stedet for at PvP var en ettertanke slik som i WoW. Jeg oppfattet heller ikke Mythic som veldig flinke til å utnytte det utrolig omfattende kildematerialet Warhammer-lisensen gir dem.

 

Det uttalte eller uuttalte målet med en MMO-release burde ikke alltid være å lage en WoW-killer med 10 millioner kunder, iallefall når de ikke har ambisjoner om å gjøre som WoW: Å øke den totale, potensielle brukerbasen for sjangeren. Spill som i dag regnes som flopper ville ha vært jublende suksesser pre-WoW, med spillertall i 100 000-klassen. Nå ser det imidlertid ut til at sjangeren igjen er mettet, og det forblir den nok til noen klarer å omdefinere eller utvide sjangeren.

 

Et PvP-fokusert MMO som ikke gikk seg vill i konvensjonene, kunne slått an i så måte - et Planetside etter 2010-standard, med sterkt PvP-fokus, kanskje? Mulighetene er egentlig mange, men noen må ha klare visjoner, know-how, og mye penger på bok før de begynner. Hvis ambisjonen så er å åpne opp sjangeren enda mer, må innholdet også være såpass nyskapende og omfattende at folk dropper (for eksempel) andre nivå- og belønningsbaserte skytespill (Battlefield, CoD, osv.) for å spille det i stedet, eller de må tilby noe som ikke er vanlig lenger (kamper med mer enn 32 deltakere kan nevnes). TLDR; jeg tror svaret er å stjele spillere fra sjangere som ikke tradisjonelt forbindes med MMO. Det har vært prøvd med både FPS og RTS, men aldri av noen store utgiverhus som har de utviklings- og markedsføringsmusklene som trengs.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

SoEE kan sikkert fortelle mye om hvordan det går med spill som likner på WoW, men ikke er WoW.

[/Quote]

Det er vel heller omvendt. Blizzard kan fortelle SoE hvordan de kan lage et identisk spill også markedsføre det genialt mye bedre enn dem, også tjene gode penger på det. Husk at Everquest (Både 1 og 2) kom før WoW.

 

Eneste spill som gjør det tydelig bra med PvP fokus er Guild Wars og Eve. Ellers er det en haug med andre item mall basert spill som er mere PvP retta. Det ser ut til at mye av problemet med rpg pvp er at folk konstant syter over at de ikke har like bra forutsetting for å vinne (Pga klassen). Et problem skytespill ikke har, Eve har det heller ikke i den grunn. Det er vanskelig å ta seg betalt om hele spillet er basert rundt spillerne, og de som har prøvd det har som regel feilet ganske hardt.

Lenke til kommentar

Det var egentlig SWG jeg tenkte på, men la gå :p SWG var nokså unikt (i forhold til "dagens MMO-er" - oi, nå høres jeg gammel ut), men i kjølvannet av WoW besluttet SoE å gjennomføre masse "oppgraderinger" som gjorde at spillet ble mer likt WoW i form. En trist historie for alle involverte, egentlig - veteranene forlot spillet fordi det ikke lenger var SWG, og WoW-spillerne spilte fremdeles WoW.

Lenke til kommentar

Jeg tror mye av problemet ligger i at dersom man skal operere med PvP i et tradisjonelt MMO-rammeverk, så ender man opp med å ligne for mye på WoW. SoEE kan sikkert fortelle mye om hvordan det går med spill som likner på WoW, men ikke er WoW.

 

WAR synes jeg faller veldig i den båsen. Samme kan vel nesten si om Lotro (selv om det blir litt bakvendt å si i og med at Warcraft er bygd på LOTR universet).

 

WAR har - synes jeg - et strålende PvP-system som kan være vel så morsomt som en runde Battlefield, men det lider under at resten av spillet har en veldig tradisjonell tilnærming til ... Alt. Gameplayet for den individuelle spiller, selv i PvP, er veldig likt det i WoW (eller DAoC, eller EQ - reduser etter ønske). Det hele reddes av RvR-konseptet og at klassene føles som om de er designet for PvP, i stedet for at PvP var en ettertanke slik som i WoW. Jeg oppfattet heller ikke Mythic som veldig flinke til å utnytte det utrolig omfattende kildematerialet Warhammer-lisensen gir dem.

 

RvR høres jo unektelig veldig kult ut. Selvom min erfaring med WoW tilsier at dette kan være veldig "farlig" også dette fordi det kan variere veldig på PvP skills mellom servere. Kan lett bli at den ene realmen banker den andre alltid.

 

Det som for min del taler imot WAR som PvP spill (lar cartoonish grafikk ligge nå) var det veldig stillestående og tilsynelatende enkle combaten. Folk sto bom stille og trykket på knapper.

 

Å øke den totale, potensielle brukerbasen for sjangeren. Spill som i dag regnes som flopper ville ha vært jublende suksesser pre-WoW, med spillertall i 100 000-klassen. Nå ser det imidlertid ut til at sjangeren igjen er mettet, og det forblir den nok til noen klarer å omdefinere eller utvide sjangeren.

 

Tror AoC er rundt 100000 nå, og det er egentlig litt i underkant av hva jeg defierer som suksesser pre WoW. EQ hadde vel 200-300 tusen og Lineage var vel oppi der de også.

 

Et PvP-fokusert MMO som ikke gikk seg vill i konvensjonene, kunne slått an i så måte - et Planetside etter 2010-standard, med sterkt PvP-fokus, kanskje? Mulighetene er egentlig mange, men noen må ha klare visjoner, know-how, og mye penger på bok før de begynner. Hvis ambisjonen så er å åpne opp sjangeren enda mer, må innholdet også være såpass nyskapende og omfattende at folk dropper (for eksempel) andre nivå- og belønningsbaserte skytespill (Battlefield, CoD, osv.) for å spille det i stedet, eller de må tilby noe som ikke er vanlig lenger (kamper med mer enn 32 deltakere kan nevnes). TLDR; jeg tror svaret er å stjele spillere fra sjangere som ikke tradisjonelt forbindes med MMO. Det har vært prøvd med både FPS og RTS, men aldri av noen store utgiverhus som har de utviklings- og markedsføringsmusklene som trengs.

 

Spennende tanke og jeg tror det er aller mest å hente fra rts på interessant PvP gameplay. AB I WoW har jo elementer av det. Hva om dette hadde vært kombinert med at du faktisk kan beholde de resourcene man samlet inn (ikke ble resatt) og at dette kunne brukes i carfting evt vendor for å lage/kjøpe gear bygge på borgen/byen etc etc?

 

Hva om man faktisk kunne erobre landområder for guild/realm og at dette syntes må kart og måtte kjempes for a å ta tilbake, some i Romerriket eller på Alexanders tid. Hva om disse landområdene hadde hatt unike ressursen man kunne bruke til gear/arkitektur etc etc.

Lenke til kommentar

Eneste spill som gjør det tydelig bra med PvP fokus er Guild Wars og Eve.

 

Hvordan er PvP'en i GW? Er det GvG, sieging etc? Kan man styrke guildet sitt ved å gjøre det bra i PvP? Hva kan vi vente oss i GW2 når det gjelder dette?

 

Noen som vet noe om MO, hvorfor det evt. feilet etc?

For meg var combaten en skikkelig showstopper. Var altfor vilkårlig og enkel.

VIlle tro at MO utviklerne i likhet med andre dev'er heller ikke greride å levere på hele den innholdslista de lovte. For den var lang...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

RvR vil bare fungere dersom hele realmet gainer noe ved å RvR'e.. Noe de gjorde i DaoC. Der var det relics som var i slott som man måtte ha 200++ for å få tak i, og fikk du tak i 2 power relics f.eks, fikk hele realmet 10% mer magic dmg etc.

 

"RvR" i WoW er jo ikke rvr.. Det er.. ehh.. random drit du ikke får noe som helst av, hele spillet er bygget opp av instances, noe som etter min mening er helt idiotisk.. Jeg vil kunne gå inn i en dungeon og møte andre folk, som igjen venter på en random boss-spawn for å få loot/xp.. Og jeg savner camp-grindingen, der vi sitter ved en camp i ei gruppe og bare chainpuller.. hater at alt går på quests ://

Lenke til kommentar

Senere føyde Darkfall og Mortal Online seg inn i den rekken.

Hvilken rekke? Darkfall er jo dødsbra. Hadde jeg fremdeles kunnet være en MMO gamer, så hadde Darkfall vært et soleklart valg.

 

Edit: Før noen klager på at få folk spiller det. Det er ikke som om man spiller sammen med flere millioner folk når man spiller WoW. Det er bare noen få inne i din server. Hvorfor bry seg om de i andre servere? De påvirker ikke opplevelsen i hele tatt. Darkfall har 2 servere, og det er mye på gang i begge.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Savner selv et godt pvp spill. Darkfall gjorde veldig mye riktig, men selv om jeg storkoste meg når jeg spillte merket jeg godt at spillet led/lider av uerfarne spillutvilere med et ganske begrennsett budsjett.

 

Personlig skulle jeg ønske at det kom et skikkelig sandkassespill med et fps aktig combat system, full loot og FFA pvp med city building, sieges, godt trading system, crafting og hele pakka. Håper at et stort studio (Blizzard kanskje) tar seg tid til å lage noe slikt snart, jeg mener at et godt slikt spill vil kunne tiltrekke seg store mengder spillere, selv om det ikke vil kunne bli like populært som WoW.

 

Det finnes forsåvidt noen Scifi MMO's nå, Perpetuum som mylig kom og godt gamle (og meget solide) EVE. Men i disse styrer du ikke en character, men istede roboter og spaceships.

Lenke til kommentar

Min gamle Darkfall clan holder på å prøver seg litt i Faxion closed beta. Som visstnok låner mye fra Shadowbane (Som er hvor min clan originalt kommer fra og forklarer hvorfor de spiller det).

 

Det har hovedfokus på PvP og er designet for folk som har et liv i virkeligheten. Slik at man slipper å spille 24/7. Begge deler høres bra ut. Og jeg stoler på clanen min i forhold til PvP potensialet spillet har.

 

Men det er temmelig lav budsjett og man føler det. Men jeg skal gi i hvert fall gi det et forsøk.

 

Du kan høre podcast her med skaperne: http://launchpad.guildlaunch.com/forums/viewtopic.php?t=5822244&gid=536

 

Og det er ikke vanskelig å komme seg inn i betaen.

 

Edit: Og det kommer til å være gratis, men så er det visse ting inni spillet man visstnok må betale ekte penger for eller noe slik.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Eller så har jo Dawntide åpen beta, som mener UO er deres inspirasjon.

 

Men disse havner nok sammen i sekken med andre ukjente titler bak generisk WoW, generisk WoW-klone: Rift.

 

Darkfall har klart sine små og store feil, skulle gjerne spilt det, men de større feilene ødelegger for mye.

Lenke til kommentar

Personlig skulle jeg ønske at det kom et skikkelig sandkassespill med et fps aktig combat system, full loot og FFA pvp med city building, sieges, godt trading system, crafting og hele pakka. Håper at et stort studio (Blizzard kanskje) tar seg tid til å lage noe slikt snart, jeg mener at et godt slikt spill vil kunne tiltrekke seg store mengder spillere, selv om det ikke vil kunne bli like populært som WoW.

 

Her beskriver du vel rett og slett det som tyder på er det hemmelige MMOet fra Blizzard, om ryktene har noe i seg. Dog kanskje ikke så sannsynlig at det blir sandkasse, eller full loot.

 

Selvom endel her mener at Darkfall er bra har det hatt et stort frafall av spillere. Og har vel ikke vært en suksess.

 

Så kan man spørre seg hva som gjør at disse spillene feiler (savner forresten input på Mortal Online)... Personlig ser jeg vel at FFA og full loot ikke er en suksess factor.

Lenke til kommentar

Her beskriver du vel rett og slett det som tyder på er det hemmelige MMOet fra Blizzard, om ryktene har noe i seg. Dog kanskje ikke så sannsynlig at det blir sandkasse, eller full loot.

 

Selvom endel her mener at Darkfall er bra har det hatt et stort frafall av spillere. Og har vel ikke vært en suksess.

 

Så kan man spørre seg hva som gjør at disse spillene feiler (savner forresten input på Mortal Online)... Personlig ser jeg vel at FFA og full loot ikke er en suksess factor.

Mest sannsynlig vil det nye MMO-et til Blizzard ha targeting, klasser, ikke full loot eller mye til sandkasse.

For å komme litt vekk fra pessimisme, så tror jeg det er forventningene folk har til MMO som gjør at de som trår utenom normen feiler. Se på alle disse trådene hvor folk søker et nytt MMO (som har spilt WoW tidligere, eller tilsvarende klone) og leter etter egentlig det de har spilt i lang tid. Og spill som Darkfall og Mortal vil ikke være noe lignende de har sett for seg, så læringskurven er høy. Og de blir knust av bedre spillere og oppholder seg i samme område som de.

At de ikke kan sette seg inn og kose seg med en gang, men dedikere litt tid over mer enn en halvtime av gangen, så er det ikke gøy når det er så mange alternativer som gir momentan tilfredstillelse.

Og personlig, så var ytelsen i Darkfall så ille, at det er hovedgrunnen til at jeg ikke spiller det. Jeg elsket følelsen av kampene. Og sloss over byer, miste byer, angripe byer er fantastisk. Drepe en fyr, stikke av med alt han eier. Gleden over å vite at en har investert i utstyret en bruker, og ikke tar unødige sjanser. Men ytelsen, er forferdelig, og det føles litt tomt i verden gjør at det ikke er verdt tiden det tar, ikke gir Aventurine noe særlig informasjon eller aksepterer at det kanskje ikke er perfekt som det er og blir bare mer og mer perfekt ved patcher som aldri kommer. Og såklart, 'det var bedre før'.

Lenke til kommentar

Det var egentlig SWG jeg tenkte på, men la gå :p SWG var nokså unikt (i forhold til "dagens MMO-er" - oi, nå høres jeg gammel ut), men i kjølvannet av WoW besluttet SoE å gjennomføre masse "oppgraderinger" som gjorde at spillet ble mer likt WoW i form. En trist historie for alle involverte, egentlig - veteranene forlot spillet fordi det ikke lenger var SWG, og WoW-spillerne spilte fremdeles WoW.

 

 

oooh savner gode gammle SWG ja. SoE gjorde feil etter feil på det spillet. og det vart bare verre og verre for hver uke som gikk. SwG var det ultimate PvP spillet i min tid.

 

Den værste PvP erfaringen jeg har er Aion. Helt forferdelig PvP. Selv har jeg gidd opp MMO. SoE skuffet meg gang på gang i SwG og Blizzard har skuffet meg gang på gang i WoW.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...