kreppsen Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Jeg forbereder meg til et fokusintervju i geografi i morgen, og har fått listen med spørsmål vi vil bli spurt om under intervjuet. Jeg har svart på alle utenom dette: 35. Hvordan har det havnet oljeforekomster på den norske kontinentalsokkelen? Jeg finner det ikke i boken, og nettet svarer veldig bredt om dette og jeg fant lite konkret. Takker for alle svar Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) Blir ikke det et naturfagsspørsmål? Wikipedia: Petroleum er dannet fra plante- og dyreplankton ved bakteriell nedbrytning over tid med høyt trykk og høy temperatur. Det organiske materialet danner en mørk leire som etterhvert utvikler seg til en kildebergart. Etter hvert som kildebergarten overlagres med sedimenter og trykket øker, migrerer petroleum ut av kildebergarten og samler seg i mer porøse bergarter som sandstein eller kalkstein. Dersom denne porøse bergarten er forseglet med forkastninger eller en takbergart, dannes etterhvert et reservoar for olje og gass. Ved opphenting fra dypere lag, med stort trykk, vil trykket minske, og gassen kan bli frigjort. Denne blir da enten brent av eller lagret. --------------------------------------------------------- Kan vanskelig forestille meg at oljen har havnet der av andre grunner. 8] Endret 28. november 2010 av Star Fox Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå