Gå til innhold

[Løst] Re-installere Windows 7 på PC uten DVD-Rom (Asus EEE)

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som trenger å formatere sin PC og legge inn Windows 7 på nytt.

Problemet er bare følgende:

*PC'en er en sånn bitteliten PC uten DVD-ROM (Asus EEE eller hva den heter).

*Hun har ikke fått med noe gjennopprettingsprogramvare, verken på USB eller DVD

*Jeg kan ikke se at PC'en har en egen partisjon med Windows 7 gjenopprettingsprogramvare heller.

Hvordan får man da lagt inn Windows på nytt? Hun har lisenskode påklistrert under på maskinen, men den får man jo ikke gjort mye med så lenge man ikke har selve programvaren.

Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus Eee har ikke Windows 7 installert som standard, men enten Windows XP eller Linux (Xandros)

Men uansett:

http://arstechnica.com/business/news/2009/12/-the-usb-flash-drive.ars

Dobbeltsjekket nå. Det er en Asus EEE PC med Windows 7 "Starter edition" som standard (er påklistrert en Windows 7-logo nedenfor tastaturet).

Takk for linken... skal sjekke den ut :)

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Asus Eee har ikke Windows 7 installert som standard, men enten Windows XP eller Linux (Xandros)

Men uansett:

http://arstechnica.com/business/news/2009/12/-the-usb-flash-drive.ars

Dobbeltsjekket nå. Det er en Asus EEE PC med Windows 7 "Starter edition" som standard (er påklistrert en Windows 7-logo nedenfor tastaturet).

Takk for linken... skal sjekke den ut :)

Ah ok. Min hadde ikke det :p men har sikkert kommet masse nye versjoner i mellomtiden.

Et annet alternativ er en ekstern DVD-ROM, men det er ikke så enkelt å få fatt i som en USB-penn, men er enklere å få til å virke.

Lenke til kommentar

Tror jeg har funnet løsningen etter å ha googlet en stund.

For fremtidige brukere med samme problem :)

*Trykk F2 under oppstart for å komme inn i BIOS

*Slå av "BIOS Booster".

*F10 for å lagre og gå ut av BIOS.

*Trykk F9 under oppstart.

Da kommer man inn i et recoveryprogram som ligger i en skjult partisjon på harddisken.

Dette gjelder Asus EEE PC 1005p med Windows 7 Starter. Men lignende fremgangsmåte kan hjelpe på andre maskiner med samme problemstilling. De to første punktene er for å unngå at maskinen hopper over BIOS post-message. Dette gjorde det umulig for meg å komme inn i noe recovery-system på maskinen.

Men takk for hjelp :)

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...