Gå til innhold

Angående innskudd i DA og Mamut


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har søkt som pokker i noen uker og lett etter et enkelt svar. Jeg er en fersking innenfor regnskal men vil lære meg litt. Har prøvd litt grunnleggende og trykket meg rundt i mamut. Så derfor ønsker jeg å lage en post hvor flere vil kunne få svar på slike spørsmål.

 

Innskudd / Egenkapital i oppstart av firma

 

Det jeg ikke forstår er hvordan jeg kan føre inn oppstartsinnskudd på firma.

 

Jeg og en kamerat vil lage et firma hvor vi selv overfører en viss sum hver som vi låner i egene banker. Disse vil vi legge rett på firmakontoen (1930 Bankinnskudd). Jeg har fått for meg at jeg da må ta fra konto 2930 som er "Gjeld til eiere". (Se bilde under)

 

Screen%20shot%202010-11-28%20at%2011.49.14%20AM.png

 

Dersom dette er riktig så lurer jeg på hvilket bilag jeg må ta vare på og hvor jeg skal legge det? Kan jeg bare skrive "IF1" på bilaget som banken gir meg fra firmakontoen hvor det står innskudd på 100 000 og hive i Regnskap 2010 Permen?

 

Samtidig er det riktig med "Inngående Faktura", eller må jeg velge lønn, diverse, inngående saldo? Og hvorfor?

 

Også er vi jo 2 stk som skal overføre. Kan jeg opprette konto 2930 for meg og 2031 for han? Slik at 2030 er -100000 og 2931 er -100000 ? Også kan jeg endre navn til "Gjeld eier: Navnet mitt"?

 

Og vi har jo tenkt å nedbetale lånene våre med firmaet. Må vi da overføre andre veien hver måned eller hver gang vi ønsker? f.eks 2000kredit fra 1920 til 2000debet fra 2930 / 2931? Og da slipper vi å tenke på skatt på disse betalingene?

 

Veldig mye spørsmål, håper på et enkelt svar for nybegynnere

 

Lønn

 

Når vi skal ta ut lønn så er jo det litt forskjellige rutiner for ANS bedrifter og AS. Men dersom vi er et DA selskap (under ANS) hvordan skal vi føre det? Vet at bilagsart skal være lønn istede for inngående faktura som over. Men hvilken konto skal det fra og til? Kan jeg f.eks ta 1000kr i lønn fra kasse og til meg? Hvordan skal bilaget være? Kan jeg få litt oppklaring hvordan jeg og han kan ta ut lønn (uttak)?

 

DA eller AS?

Hva burde vi velge? Et DA eller AS?

 

Om vi velger et AS vil vi da kunne:

 

1. bruke de 100 000 vi låner som aksekapital?

2. Kjøpe varer for de 100 000 og så senere putte tilbake 100 000? Da varer har samme verdi om ikke mer?

3. Ta fra de 100 000 i oppstart om nødvendig?

 

Blir det mere utgifter og jobb med et AS en DA? Da vi skal starte et lite firma med potensiale til å utvikle seg?

 

 

Flere spørsmål kan komme senere. Men dette er det jeg trenger for nå! :) takk for at du leser, håper du vet svaret og ! :) hehe

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
  • 5 måneder senere...

1) Er dette gjeld til eiere? Innskudd i selskapet i den betydningen selskapsloven pgf 2-3 (2)(e) og 2-6 snakker om er ikke gjeld til eiere, men selskapets egenkapital. Dersom dere låner selskapet penger er det gjeld til eiere - men da er det ikke innskudd i selskapet. Jeg antar, fra resten av innlegget ditt, at du snakker om lån.

 

2) Dersom det er gjeld til eiere vil låneavtalen og overføringsbekreftelse fra banken være bilag. Dersom det er innskudd vil selskapsavtalen og overføringsbekreftelsen være bilag. Bilag tar du vare på i en bilagsperm.

 

3) Både for gjeld til eiere og innskudd er det en "diverse"-overføring. Det er ikke en lønnsutbetaling, det er ikke inngående saldo (inngående saldo er saldo på konto når du starter regnskapsperioden). Det er ikke en inngående faktura, fordi en inngående faktura innebærer at selskapet må betale ut penger.

 

4) Generelt sett er det ikke særlig ryddig å opprette én konto i regnskapet for hver eier, det er dette man har reskontro til (tenk om du skulle gjort dette for hver leverandør). Du kan gjøre dette så lenge regnskapet er lite og dere bare er to eiere.

 

5) "Nedbetale lånene deres med firmaet": Slutt å tenke slik. Du må lære, så fort som mulig, å skille firmaets penger - som er firmaets - og deres private penger.

 

6) Sett opp en skriftlig låneavtale som sier noe om når selskapet skal nedbetale lånet, og på hvilke vilkår - dette inkluderer både renter og avdrag. Sørg for at denne låneavtalen følges, og at det er en for begge långivere. Skap ryddighet. Den dagen en medeier finner ut at han trenger en middag på Ritz og tar ut 10k av firmaet som nedbetaling, og en av regningene går til forfall uten å bli betalt, så kommer du til å være sinna. Det vil du ikke være.

 

7) Nedbetaling av avdrag på lån er ikke som transaksjon skattepliktig, men måten du har fått pengene du bruker til nedbetaling av lån kan innebære skatteplikt. Rentebetaling kan også få skattemessig betydning.

 

8) Hvis du ikke vet hvordan lønn fungerer, VÆR FORSIKTIG. Skaff deg i det minste en grunnleggende opplæringsbok. Utbetaling av lønn medfører plikt til å beregne arbeidsgiveravgift og foreta trekk til dekning av skatt og trygdeavgift, samt beregne og avsette feriepenger (og arbeidsgiveravgift av disse). Et godt regnskapsprogram vil ha hjelpesider som sier noe om dette, og som er integrert med programmet. Dette vil kunne sørge for at du slipper å kjøpe boka. Forsøker du å overføre 1000 kr fra bankkontoen til utgiftskontoen "lønn" (via ansattreskontroen "ziller") vil programmet ideelt sett automatisk beregne AGA og feriepenger.

 

Pros and cons ved ANS/DA kontra AS er beskrevet mange steder på nettet. Denne siden gir en rimelig grei oppstilling - til syvende og sist er det et spørsmål om preferanser mtp personlig ansvar for selskapets forpliktelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...