Gå til innhold

Redde data fra ødelagt harddisk som BIOS ikke finner

Anbefalte innlegg

Er det mulig å hente ut noe data fra en ødelagt harddisk som BIOS ikke finner? Da tenker jeg ikke på å sende disken inn noen plass, men om det enten er noen "triks" for å få BIOS til å oppdage den og få den til å virke lenge nok til å hente ut litt data, eller om man kan hente data uten at BIOS finner disken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

no ska ikkje eg sei noke for sikkert, men eg såg på eit program at ein plass i norge hadde dei funne ut ein metote å henta fram gammal info fra øydelagte harddiskar. Det var vist muleg å finna framm info som var sletta - altså går det ikkje ann å sletta heil uten å brenna opp heile greia.

Men dette var ein revolusjonerande teknikk, så om du får till dette heime er eg meget imponert.....

Lenke til kommentar

hvis det er meget verdifull info for deg foreslår jeg at du tar kontakt med IBAS, de er flinke og dyre, du kan evt prøve å sette på ei identisk print plate fra en helt lik disk om du har dette for hånd.. sier disken klikk klikk klikk .......? i så fall er det motoren som har gått og du må ta kontakt med IBAS for å få det ut, har hvertfall ikke klart å fikse noe lignende selv når disk motoren har gått. ikke for å ta fra deg motet, men det er egentlig lite håp når du driver på på egen hånd. Prøv å sette disken i en annen pc, kan hende du får ut noe den veien. lykke til!

Lenke til kommentar
Er det mulig å hente ut noe data fra en ødelagt harddisk som BIOS ikke finner? Da tenker jeg ikke på å sende disken inn noen plass, men om det enten er noen "triks" for å få BIOS til å oppdage den og få den til å virke lenge nok til å hente ut litt data, eller om man kan hente data uten at BIOS finner disken.

Hivs det er elektronikken som er ødelagt kan du bytte denne med en lik disk.

Lenke til kommentar

Jeg har en disk som bios ikke finner, heller ikke windows klarer å finne den. Men FreeBSD finner/mounter disken uten noe som helst problem, den har vært sånn i over et år nå og virker fortsatt strøkent....

Disken vil få navn etter hvilken kanal på hvilken kontroller den sitter på, den integrerte kontrolleren på hovedkortet vil alltid komme først:

primary: ad0(s1e), ad1(s1e)

secondary: ad2(s1e), ad3(s1e)

evt. raid: ad4(s1e), ad4(s1e)

ad5(s1e), ad6(s1e)

osv.

s1e betyr slice 1 partisjon a (1) er det flere partisjoner får de f,g,h osv

Lenke til kommentar

Hivs det er elektronikken som er ødelagt kan du bytte denne med en lik disk.

Hvordan? Jeg har en WD120BB, som jeg mistenker har en elekronisk feil.... Disken er kun brukt i 2 måneder, men inneholder mengder med viktig data :( Jeg kjøper gladelig en lik disk om elekronikken kan skiftes selv.... Har noen gjort dette? Eller lest en guide?

Symptomer: Disken vises enkelte ganger i bios (!), men alltid uten "serienummer" (som vises etter WD120BB). Windows 98 eller XP finner den ikke. Formatert som fat32. Jeg tror ikke motoren i disken starter i det hele tatt, da den er alt for lydløs til å være WD. Men den blir varm, som normalt ved drift. Og tro meg, jeg har testet med flere PC'er, og lånt en identisk disk for å forsikre meg om at det ikke er noe galt med annen hardware.

Om noen har tips som kan hjelpe, vil jeg være evig taknemmelig. Og om det skulle være noen nevenyttige blant dere som har guts nok til å gå løs på oppgaven, er jeg villig til å betale. IBAS er fryktelig dyre, særlig når det er snakk om 100GB med data som skal reddes :/

Beklager å lede tråden over på mitt peronlige problem, men det kan jo godt hende vi har samme problem?

Asgeir

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...