Gå til innhold

Lagre tid fra bruker

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg lurer på om noen av dere vet hvordan man kan finne ut hvor lenge en bruker er på siden.

Altså hvis en person går inn på siden, så begynner den å telle sekunder for hvor lenge personen er på siden.

Og så vil jeg dette skal lagres i databasen slik det er mulig å se hvor aktiv en person er på siden.

Noen ideer?

- Takk på forhånd, Molty

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

Jeg lurer på om noen av dere vet hvordan man kan finne ut hvor lenge en bruker er på siden.

Altså hvis en person går inn på siden, så begynner den å telle sekunder for hvor lenge personen er på siden.

Og så vil jeg dette skal lagres i databasen slik det er mulig å se hvor aktiv en person er på siden.

Noen ideer?

- Takk på forhånd, Molty

Hvis du er veldig nøye på at ALL tid blir tatt med kan du jo bruke en javascript, f.eks jQuery som sjekker om bruker er online hvert x sekund. Hvis det ikke må være såååå nøye kan du lagre siste tid han browset noe. Altså bare i php bare ta tidspunktet og lagre det hver gang han browser.

Lenke til kommentar

Hvem er det som faktisk logger seg av etter å ha gjort seg ferdig på en side? Tror nettbanken er det eneste stedet jeg noensinne gjør det.

Har aldri prøvd Google Analytics, men StatCounter fungerte greit nok for meg da jeg brukte det.

Tipper det går an å fange en "browser closing event" som man kan bruke til å automagisk logge ut brukeren som "glemte" å logge seg ut.

Edit: Det er ikke alltid man lukker browseren på normal måte (f.eks hvis man dreper prosessen), noe som kan føre til at brukeren aldri logges ut på den måten. Dette kan sikkert fikses ved å legge til en timer som logger ut inaktive brukere etter en viss tidsperiode.

Edit: Google Analytics, StatCounter osv har sikkert en del statistikk over gjennomsnittlig besøkstid for hver besøkende, hvor mange besøkende og slike ting, men jeg antar at molty er på jakt etter en måte å registrere aktivitet knyttet til hver enkelt unike bruker på siden, og da er det litt opp til implementasjonen av siden å gjøre det. Hvis du bruker et CMS (for eksempel Joomla, Plone, WordPress osv) kan du bare legge til extensions/moduler/plugins som gjør det lettere for deg å administrere brukere av siden i tillegg til å gi deg den relevante statistikken for hver bruker.

Endret av spn85
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...