Gå til innhold

Test av SONY DSC V1

Anbefalte innlegg

Synest faktisk at V1 er best på et par av bildene (seilbåt og fontene) på bildene som er lagt ut.

Martin må ha store forhåpninger til V1 da han tester det mot kameraer som er nesten dobbel så dyre.

Tok forresten 60 bilder med mitt nye V1 i helga, og er enig at rødfargen er litt overeksponert, men ellers kjempefornøyd.

Kan noen forklare meg hvordan jeg kan legge med bilder som jeg sjølv har tatt.

Royrogers

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen er utelukkende interessert i bildekvalitet. For min del synes jeg også andre kriterier som størrelse, hastighet, fleksiblitet, video-ytelse og praktiske finesser er viktig. Det finnes ikke et kamera som er best på alt, men etter å ha lest en mengde tester de siste månedene, av Nikon 5400, Canon G5, Sony V1, samt noen mer kompakte kameraer, tror jeg at jeg lander på Sony V1.

Kameraet gir gode bilder, er raskt, har god video, ganske god makro, god AF, kan benytte linse-forsatser, ekstern blitz m.m., samtidig som det er svært kompakt. Bedre å ha et kompakt kamera man orker å ha med seg, enn et større (og kanskje litt bedre) kamera som man ikke har med seg når det dukker opp gode motiver.

Hva synes du, Martin, som nå tester V1? Gjør jeg et klokt valg?

Lenke til kommentar

Hei!

Synes V1 virker helt topp, bortsett fra en ting..Makro.

Er det mulig å få objektiver til dette som gjør at en kan få til

skikkelig makro?

Har telt og telt på fingra i lang tid nå, alt fra Nikon 4500, 5400 til Olympus C5050z. Forløpig vinner C5050z, men dersom en kan klare å få til skikkelig flotte makro bilder med SONY sitt, så er jeg ikke i tvil..da blir det V1.

Lenke til kommentar
Virker som G5 tegner skarpere' date=' fremgir farger bedre og eksponerer mer korrekt enn V1. Sony'en er ikke like "proff" jevnt over som G5.. ']

Skulle bare mangle om ikke G5 var et bedre kamera , siden V1 er 1500 kr. billigere og er mer kompakt.

Dessuten så er det mange bilder jeg synest V1 er bedre på enn G5.

Royrogers

Lenke til kommentar
Skulle bare mangle om ikke G5 var et bedre kamera , siden V1 er 1500 kr. billigere og er mer kompakt.

Disse kameraene stiller mer eller mindre i samme klasse med funksjonalitet og brukergruppe. Sony tar igjen prisforskjellen med memorystick slik at en ender opp med nesten samme pris.

Dessuten så er det mange bilder jeg synest V1 er bedre på enn G5.

Hvilke da? Har du noen linker? Hadde vært svært interessant å se. Vipper mellom G5 og V1 akkurat nå så all input hjelper :)

mlwirak

Skulle også likt å sett bilder tatt med sony'en med skarphet skrudd ned til minimum. Synes det er en uting at kameraet skal skarpe opp bildet. "0" skulle vært null og så noen nivåer med positiv oppskarping.

Lenke til kommentar

Her er en link til den mest detaljerte testen av V1 jeg har sett.

Den sammenligner også V1 med G5 og Nikon 5400.

Testen viser at V1 har mindre støy på bildene enn i de to andre, og har den raskeste auto fokusen.

Her ser du også bilder ved siden av hverandre tatt med de 3 kameraene.

V1 kommer veldig bra ut spør du meg.

NB!! Testen er på 18 sider så det tar tid å lese gjennom alt.

http://www.dpreview.com/reviews/sonydscv1/

Royrogers

Lenke til kommentar

Vel, forskjellene er små eller marginale mellom disse kameraene. Har nesten begynt å vurdere C5050Z igjen da det er flere fotografer som anbefaler dette innen denne prissjangeren.

Nei valget skal ikke være lett. Sony'en er sexy, men Canon virker, som du sier, som et bedre kamera men sliter med kraftig KA og er mer klumpete og tungt. Men så har det også flere innstillingsmuligheter og en av markedets beste batterikapasitet.

Nei håper testen av V1 på akam kommer ut snart så jeg kan bestemme meg. C5050Z tar jo vanvittige rå bilder da.. og erfaringene fra Olympustalk er jo svært positive i forhold til Canon og Sony.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...