Gå til innhold

På tide med LED-TV

Anbefalte innlegg

Da er det på tide å bytte ut min trofaste tjukkas-TV, som nesten knekker stereobenken (50kg i sokkelesten), med en smekrere variant.

Litt facs.

- 40"-46"

- Innebygd dekoder ikke viktig ettersom jeg er Get-kunde

- Hovedsaklig vanlig TV-titting

- Skal koble til en HTPC etterhvert.

- Lydkvalitet ikke viktig etterom jeg har lydanlegg

- Sitter ca 2.5 m fra skjermen

- Skjermen står rett mot sørvendt stuevindu.

- Pris 7-8.000

- Helst LED. Ikke 3D

Takker for tips.

Endret av hightow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil bare si ifra om at LED-LCD ikke har noe som helst med bildekvalitet å gjøre i den prisklassen du ser på (kun tykkelsen), så du kan fint vurdere massevis av LCD-tver også :).

Da kan du feks kjøpe en Sony KDL46EX500, testvinner med glimrende bildekvalitet (langt bedre enn lgen), 100Hz-motor som gir et skarpt, men naturlig bilde, massevis av tilkoblinger og råbra sortnivå.

Det blir min anbefaling her :).

Lenke til kommentar

AEP = Nordisk modell, dvs at den ikke er gråimportert fra utlandet. Denne tven vil da ha pikselfeilgaranti, samt fungere med innebygget dekoder fra canal digital kabeltv samt rikstv (CAM/IDTV). Sistnevnte er nå ikke så viktig for deg.

Den viktigste forskjellen er vel stort sett det at du vil slite med å få produktene reparert dersom butikken du kjøper av går konkurs - da vil ikke sony norge hjelpe deg. Så kjøper du gråimport, kjøp av en stor og kjent butikk :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

(Fortsetter likegodt på min gamle tråd)

Nå ser det ut til at jeg blir kvitt min gamle kasse-TV :)

I løpet av tiden som er gått så har blikket vendt tilbake til LED, mest pga. at den skal opp på veggen. Så har jeg alltid hatt sansen for Samsung, selv om LG har noen lekre modeller.

Den jeg har sett meg ut nå er Samsung 40" LED-TV UE40C6005: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=589034

Med dette veggfestet, http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=449446, blir det en pris på rundt 9.000.

Jeg tar gjerne i mot tips om andre evt. bedre alternativ :)

Pristaket er 10.000 inkl veggfeste, ellers samme krav som 1.post.

Endret av hightow
Lenke til kommentar

Jeg hiver meg like gjerne med på denne tråden da du ser etter ett liknende produkt som meg :)

Har sjekket litt rundt om og fått ett par tips om hvilken tver som bra i denne prisklassen

Blant annet Samsung LE46C655 : kr 8790,- og LG 46LD550 kr : 5990,-.

Er samsungen så mye bedre at man kan rettferdigjøre 2800,- ?

Disse modellene har også blitt foreslått :

Jeg ville faktisk droppet alt av egde LED-LCD i denne prisklassen og heller sett på rene LCD skjermer! F.eks Samsung 46C535/635/655. Sony 46EX500/501, LG 46LD550/47LD650/47LD750

Og tilslutt denne :

SONY KDL-46EX500 46" LCD-TV BRAVIA FULL-HD kr : 6990,-

Så jo mer jeg ser jo vanskligere blir det å bestemme seg :p hehe

Nei det ekke enkelt å kjøpe seg billig tv :p

Endret av myreng
Lenke til kommentar

Vil bare si ifra om at LED-LCD ikke har noe som helst med bildekvalitet å gjøre i den prisklassen du ser på (kun tykkelsen), så du kan fint vurdere massevis av LCD-tver også :).

Kan det ikkje være meir markert bakgrunnsbelysning på mørk skjerm på billige lysrøyr-LCD enn LED-LCD? Har sett LCD-apparater i 15k-klassen med merkbare lysare områder ved mørk skjerm.

Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg har funnet "min" TV: Sony KDL-40NX700. (Billigst hos Euronics til 7.998)

Jeg stusset på denne spesifikasjonen:

Høyeste støttede PC-oppløsning 1360x768

Gjelder det både VGA og HDMI eller?

Endret av hightow
Lenke til kommentar

Da har Sony'n vært i hus i snart et døgn. "Now on with the review!"

+ Lekkert design.

+ Enkel montering og oppkobling.

+ Nydelig og skarpe bilder, selv ved tilkobling av min gamle DVD-spiller via scart.

+/- Lyden er så som så. Jeg har eget lydanlegg så har ikke behovet. Helt grei lyd for å se youtube-filmer.

+/- Sortnivået. Vet ikke om jeg liker den. Alle testene jeg har lest nevner et fantastisk sortnivå. Sitter de med et referansebilde når de påpeker noe slikt? Det er sikkert noen TV-fantaster som kan forklare dette... :)

- Støtter alt for få filformater for streaming av video fra pc til at det har noen nytte.

- En helv***s stor fjernkontroll.

Den får en god 5'er fra meg. Blir aldri fornøyd vettu! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...