Gå til innhold

Hjelp til å finne billige billetter til USA

Opptatt

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er for tiden utvekslingsstudent i USA, nærmere bestemt i Oregon. Neste sommer har min familie hjemme i Noreg tenkt å komme å besøke meg mens jeg er her. Prøver å finne ut hvilke alternativ som er billigst.

De er 2 voksne, og 2 barn under 15.

Første fly må gå fra Trondheim. Direktefly fra Trondheim til USA er vel veldig sjeldent, og jeg kan tenkte meg at det er veldig dyrt. Vurderte SAS. Har også sett litt på KLM. Leste også nettopp om Airberlin nå nylig. Har også hørt om Feel Air, som skal starte lavprisrute mellom Oslo og New York, og det hørtes også fristende ut. Noen som har noe å anbefale her? De skal dra rundt den 13. juni. Et par dager før eller etter gjør ikke noe.

Det vi tenker å gjøre, er at jeg flyr over til New York, og møter dem der. Så har vi tenkt å bo på hotell i 4-5 dager i New Jersey, og leie en bil et par dager for å dra til Washington og se på ting der. Antar New Jersey er billigere når det kommer til hotell enn New York, og det er ikke noe problem å ta tog inn til New York City? Noen som kan tipse om en billig plass å leie bil for to dager (tror ikke vi trenger mer, skal bruke tid i NYC).

Etter det har jeg tenkt å fly tilbake til Oregon med familien min, og så leier vi en bil/bobil der, og kjører litt rundt på vestkysten (Washington, Montana (Yellowstone), Idaho, Oregon, Nevada og California). Så jeg vil også ha tips til å finne billige steder å leie bobil, bobil blir vel billigere enn hotell og leiebil? Flybilletten fra øst til vest skal ikke være noe problem å finne.

Så trenger familien min billett tilbake til Norge, men det skal ordne seg siden det er bestilt tur-returbilletter.

Det jeg altså trenger tips til er:

- Flyreise fra Trondheim til New York/Jersey, så billig som mulig (tur/retur)

- Hotell (4-5 dager) + Leiebil (2 dager) for New York/Jersey

- Leiebil/Bobil for Portland/Seattle (10-12 dager)

Og hvis noen har tips om steder vi burde besøke, tar jeg gjerne i mot det! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville brukt Continental, og kjøpt en multiple destination billett gjennom dem.

Ville ikke leid bobil i usa..men men smaken er som baken.. Finnes jo motel annet hvert hjørne i usa...kjørt ekstremt mye i usa selv. Motel 6 er en fin kjede, men finnes billigere enn denne kjeden. Finnes også Super 8.

Ville heller ikke bodd i New Jersey. Mye tid tapt. Ting tar tid i NYC. Får sett betraktelig mer hvis man bor på manhattan. Hotell i NYC er dyrt, men det er også stoooooooort utvalg, så det trengs nødvendigvis ikke bli så dyrt hvis man ikke er ekstremt kresen.

10-12 dager for nevada, california, seattle, oregan, idaho etc etc???

Skal du få noe utbytte av alle de destinasjonene så bør du gange antall dager med 3... MINST!!!!

Med kun 10-12 dager hadde jeg kun holdt meg til California. Generelt er dette kort tid for å nyte mye av CA i mine øyne. SD, LA, Malibu, SB, SF, SC.er ufattelig mye å se..sist var jeg 5 uker i CA med bil...ja ting tar tid...men det merker du nok når du har vært i usa litt lengre;-)

Lenke til kommentar

Jeg prøvde på Continental nå.

Trondheim-Oslo-NY, 23. juni.

NY-Portland, 28. juni.

Portland-Oslo-Trondheim, 9./10. juli.

Da blir prisen ca. 10.000 per person. Syntes dette var litt dyrt, så det kan være mulig å få det billigere. (Dete forutsetter at barna er over 11.)

Jeg betalte ca. 7000 for Oslo-NY-Orlando, Orlando-Cleveland-Chicago og Las Vegas-NY-Oslo nylig.

Continental er såvidt jeg vet det eneste selskapet som lar deg booke multiple destination-billetter på nettet.

I New York vil jeg anbefale dere å leie leilighet. Da kan dere få tak i noe forholdsvis sentralt for en rimelig penge.

Her trenger dere heller ikke leiebil. Du vil ikke kjøre i NYC!

Om 10-12 dager holder for det området du nevner, spørs helt på hva man vil se, og hvor glad man er i å kjøre bil. Selv brukte jeg åtte dager på turen fra Chicago til Las Vegas (cirka 300 mil). Da kjørte vi fem-seks timer om dagen, men fikk likevel sett en del. Vet ikke hvor populært det er med unger under 15, da.

Som nevnt er det haugevis av moteller over alt. Om dere vil trives på disse spørs på standarden dere er vant til. Det er billig, men rommene er også deretter. Jeg hadde to netter på to forskjellige Super 8-moteller, men prøvde å holde meg til hoteller så langt det var mulig.

Hvis dere ikke trenger voldsom forutsigbarhet, vil jeg anbefale å booke rom via Hotwire.com hver kveld. Da kan turen tilpasses etter tempoet underveis, og det blir mindre stress.

Dette fungerer riktignok best i de større byene, hvor det er et større utvalg av hoteller. Jeg bodde blant annet på Hotel Crown Plaza i Tulsa og Springfield for 400 kroner natta for et dobbeltrom booket via Hotwire.

Leiebil er ikke noe problem. Det er forholdsvis billig, spesielt hvis den hentes og leveres på samme sted. Bestill via norske sider. Da slipper du overraskelser med dyre forsikringer og avgifter senere.

Kan anbefale eleiebil.no og autoeurope.com.

Lenke til kommentar

Tee-Zee: Hvorfor fly til Portland? Seattle er vel et bedre valg, større flyplass og kjøreturen ned til Portland tar ikke nødvendigvis så altfor lang tid. Vi kjørte fra Portland til Seattle på en del småveier langs kysten (overnattet i Port Angeles) og var innom nasjonalparker på veien, og det brukte vi vel to dager på. Kjører man direkte er det gjort på én dag.

Lenke til kommentar

Mitt søk på Momondo gav følgende:

18/6: TRD - OSL - LHR - EWR 5200,- (SAS)

23/6: EWR - SEA 2357,- (Delta)

16/7: SEA - EWR

16-17/7 EWR - LHR - OSL - TRD

Sum 7557,-

Fly til Portland er billigere, men de flyr ikke fra Newark.

Tror ikke noen anbefaler en flyplass inn og en annen ut i noen storby uten at det er tvingende nødvendig eller at en sparer store summer på det. I dette tilfellet får en en tur fra La Guardia for ca.1000,- (men det ser ut til at det da kommer en overnatting i tillegg)

Generelt sett vil jeg anta at det lønner seg å dra før skoleferien starter skikkelig. Tok selv ut mine sønner (da 7 og 9) fra skolen for en tilsvarende tur. Spurte læreren om hun kunne lage til den aktuelle leksen for den uken de "skulket", men fikk til svar at hun regnet med de kom til å lære mer på turen enn de ville gjort på skolen en uke etter at pensum var ferdiglest.

Er enig med dem som mener at dere bør ta dere tid på ferre steder fremfor å prøve å rekke over mest mulig.

Det går eksempelvis det meste av en dag om en tar seg en tur i en fornøyelses/tema-park. I tillegg er amerikanske motorveier noe av det kjedeligste en kan oppleve når det gjelder reise.

Jeg har forøvrig postet mine råd for biltur i USA en del ganger her og de bør være mulige å finne ved et søk (gi en lyd om du ikke finner dem).

Rådet om å bestille rom samme dag via Hotwire, eller andre tilsvarende nettsteder, er jeg ikke enig i. Dette er greit for enslige, kompisgjenger og par, men for en familie på 5 er mulighetene for å finne tilfredsstillende overnatting en del lavere. Jeg ville heller gått for familierom, som det finnes en del av. Dette er suiter, med vanlig hotellstandard, men med en til tre soverom til en pris som er lavere enn enkeltrom.

Endret av SamBell
Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne annet enn at den beste reiseruta må være å bestille multiple destinations og fly KLM/Delta. Bestill Trondheim - New York og Portland - Trondheim. Enkeltbilletter i tillegg mellom New York og Portland burde ikke være noe problem å finne for en billig penge.

Kanskje er det ikke billigst, men min erfaring er at KLM/Delta nesten alltid er konkurransedyktige på pris. I tillegg er sjansene store for å spare mye tid og også slippe unna med en mellomlanding hver vei. Noe som gir garanti for en bedre ferieopplevelse enn melkeruta andre her har foreslått.

Legger de returen fra Seattle, burde også IcelandAir være høyaktuelle å reise med (om de har samme tilbudet til Værnes neste sommer som de hadde denne). Men da med retur fra Seattle.

Lenke til kommentar

Til NY er en ting, returen er det vel verre med?

Jeg foreslo Delta/KLM for da kommer de seg til Værnes med en mellomlanding og sparer mange timer i forhold til å mellomlande på Østkysten. I tillegg slipper man styret med å hente ut bagasje i Oslo og ta den gjennom tollen. I tillegg er KLM/Delta etter min erfaring veldig fleksible når man har utreise til en by og retur fra en annen. Oftere har det vært billigere enn dyrere sammenlignet med tradisjonelle roundtrip-billetter når jeg har bestilt.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se, så flyr ikke Delta direkte PDX-AMS. Man må innom Minneapolis, JFK eller Boston uansett.

Da er det kun tollbehandling i Oslo som gjør ting vanskeligere, men erfaringsmessig pleier Continental å være billigere. Hva han velger får TS nesten avgjøre selv, men CO er ikke noe mer melkerute enn Delta, hvertfall. :)

Lenke til kommentar

Ah. Da må jeg ha truffet én av de to dagene de ikke flyr direkte når jeg søkte på Delta sine sider. Beklager det. :)

If price is the main issue I advise staying in New Jersey, just outside of Newark(Morristown for example) and taking the train into Manhattan. Cheap and quick service straight downtown.

The other tips is to use the discount airlines (Southwest, Airtran, Jet Blue) instead of the big carriers. They offer great one-way fares for side tours.

For other good tips give Fodors.com a spin, they specialize in cheap travel and give great itineraries with good hotel recos. budget travel is their business.

I was an exchange student in Norway a while back and understand fully how fun it can be to share this intense experience with those who have difficulty relating to your own experience. It can only improve international relations and I hope many of the stereotypes of americans you may have heard have disappeared and a more sophisticated understanding of our strange but fascinating land has emerged.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...