Gå til innhold

Bilde av muhammed

101 stemmer

1. 1. Er det ok og tegne bilde av Muhammed

• JA
      95
    • Nei
      6

Anbefalte innlegg

Hmmm, hadde HiFi time her om dagen. Litt av temaet var "den krigerske Jesus", før senmiddelalderen var Jesus faktisk fremstilt som krigesk med sverd i hånd O.o

Slo meg litt, var litt moro.

Muhammed derimot forbød avbilding, godt mulig han har spart seg for mye rart i kontrast til Jesus, som vi forander bilde på etter hvilken kultur, og som vi avbilder etter hva vi mener :p

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må vi bry oss om hva muslimene mener? (45%). Thunderf00t på youtube satte opp en konkuranse, eller, eg vet ikke om det var han, men der skulle alle tegne muhammad på youtube. Tror det var noe med AT Pakistan eller et eller annet land bannet facebook helt til konkuransen var over, men bildene er der fremdeles. Hva skal muslimene gjøre da? drepe oss? let them come!

Lenke til kommentar
Hvorfor muslimer blir sinte av tegning av muhammed?:

Fordi det i koranen ikke er lov å tegne ham

Dette stemmer ikke, men det har ikke hindret mange fra å gjenta og tro det uten å sjekke. Om du ikke tror meg kan du prøve å finne hvilket vers det står i i Koranen, det burde være lett om det fantes et slikt forbud.

Bilder av Muhmmed har derimot vært utbredt opp gjennom islams historie og i Iran henger det tegninger av ham ute i gatene.

Endret av robertaas
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dette stemmer ikke, men det har ikke hindret mange fra å gjenta og tro det uten å sjekke. Om du ikke tror meg kan du prøve å finne hvilket vers det står i i Koranen, det burde være lett om det fantes et slikt forbud.

Bilder av Muhmmed har derimot vært utbredt opp gjennom islams historie og i Iran henger det tegninger av ham ute i gatene.

Kunne du dokumentert dette?
Lenke til kommentar

Kunne du dokumentert dette?
Dokumentere hvilket av utsagnene ovenfor?

Om du refererer til påbud mot bilder av Muhammed i Koranen så har jeg lest koranen og ikke sett noe slikt, men holder selvsagt ikke som dokumentasjon. Det eneste som kan bevises er at det faktisk står noe slikt i Koranen og da er det bare å oppgi skriftstedet, men bevisbyrden er ikke min. Det nærmeste jeg kan tenke meg at man har i Koranen er vers 42.11 som sier at Allah er unik og at ingenting i verden er likt ham. Dette kan videre tolkes til at ingen representasjoner av Allah vil derfor kunne gi ham rettferdighet, men det var om Allah og ikke Muhammed. Uansett er bevisbyrden ikke min.

Om det du lurte på var om man virkelig kan finne bilder av Muhammed hengende i gatene i Iran:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/16/458005.html

Endret av robertaas
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Om du refererer til påbud mot bilder av Muhammed i Koranen så har jeg lest koranen og ikke sett noe slikt, men holder selvsagt ikke som dokumentasjon. Det eneste som kan bevises er at det faktisk står noe slikt i Koranen og da er det bare å oppgi skriftstedet, men bevisbyrden er ikke min.
Neivel? Det pleier vel uansett å være vanlig å legge fram bevis for sine påstander.
Lenke til kommentar
Om du refererer til påbud mot bilder av Muhammed i Koranen så har jeg lest koranen og ikke sett noe slikt, men holder selvsagt ikke som dokumentasjon. Det eneste som kan bevises er at det faktisk står noe slikt i Koranen og da er det bare å oppgi skriftstedet, men bevisbyrden er ikke min.
Neivel? Det pleier vel uansett å være vanlig å legge fram bevis for sine påstander.

Hvordan mener du man skal kunne bevise at noe ikke står i en bok?

Ved å kopiere inn hele bokteksten og si "se selv, det står ikke her"?

En påstand om at noe ikke står i en bok kan ikke bevises - den kan bare motbevises.

• Liker 2
Lenke til kommentar

A)

B)

...så har jeg lest koranen og ikke sett noe slikt

Hvordan forventer du at påstand B skal bli bevist? A er den eneste påstanden som logisk kan bevises og det gjøres enkelt ved å oppgi skriftsted. Og som om det ikke skulle være nok ble påstand A framsatt først.

Lenke til kommentar

Opp igjennom historien er det tegnet bilder av ham ja, men i islamske bilder er ikke ansiktet med eller så er det tildekt.

I islam er det ikke lov å tegne bilder av levende ting, med mindre det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Det er ingen forbud mot å tegne profeten eller Allah i koranen -- men i følge sunni-muslimsk SKIKK er det ikke tillatt FOR MUSLIMER å tegne Muhammed grunnet fare for avgudsdyrkelse.

Det finnes en tilsvarende skikk innenfor jødedommen, og en tilsvarende skikk ble praktisert i et par omganger i (det kristne) Bysants for mer enn 1000 år siden. (Muligens inspirert av jødisk og muslimsk skikk, sammenkoblet med en bestemt tolkning av gammeltestamentet.)

"Heldigvis" er det ikke bare muslimer som hisser seg opp over angivelig helligbrøde.

Lenke til kommentar
Hvordan mener du man skal kunne bevise at noe ikke står i en bok? Ved å kopiere inn hele bokteksten og si "se selv, det står ikke her"?

En påstand om at noe ikke står i en bok kan ikke bevises - den kan bare motbevises.

Mye mulig, men da burde man heller ikke komme med så bastante påstander som "Dette stemmer ikke".
Lenke til kommentar
Mye mulig, men da burde man heller ikke komme med så bastante påstander som "Dette stemmer ikke".
Jeg har:

-lest Koranen og har ikke sett at utsagnet stod der.

-spurt flere muslimer som har bekreftet at noe slikt ikke står i Koranen

-søkt etter referanse til et skriftsted for dette som burde være lett å finne om det faktisk stod i Koranen.

Etter den researchen har jeg ingen problemer med å komme med den "bastante" uttalelsen at dette ikke står i Koranen.

Hva så med påstanden til "reversfaen" om at dette stod i Koranen? Er ikke det en like så bastant påstand at noe står i Koranen som påstanden om at noe ikke står i Koranen?

Kan du gi meg en enste grunn til at du kun angriper mitt utsagn og ikke utsagnet til "reversfaen"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...