Gå til innhold

Ekstremt tregt raid 5 volum

ageris

Anbefalte innlegg

Jeg hadde også en WDC GP-disk og hadde problemer med hastigheten. Google litt og fant fort ut at det tydeligvis er et kjent problem. Kom masse tips til at man måtte bruke "align-software" for å få full ytelse.

Personlig gav jeg opp og kjøpte en like stor Raid edition-disk. Problems solved. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Googlet litt og ser ut som man i noen tilfeller må installere en jumper på disken før man gjør noe som helst med dem. FOr å få dem inn i noe slags kompatibilitetsmodus. Spesielt ifm. RAID.

Litt info om Advanced Format Drives

The translation process is more complicated when the host system issues a write command to record data on the drive and the data is either not a multiple of 4,096 or not aligned to a 4,096 boundary. In these instances, the hard drive must read the entire 4,096-byte sector containing the targeted data into internal memory, integrate the new data into the previously existing data and then rewrite the entire 4,096 sector onto the disk media. This operation, known as Read-Modify-Write (or RMW), can require additional revolution(s) of the magnetic disks, resulting in a perceptible performance impact to the system user.
Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

OBS! Denne harddisken benytter en ny teknikk for optimalisering av lagringsplass og prestasjon (Advanced Format). For å få maksimal kompatibilitet mellom harddisk og Windows XP, Windows 2003 Server eller Windows Home Server må man kjøre et program i etterkant av installation.

Prøvd det?

Lenke til kommentar

OBS! Denne harddisken benytter en ny teknikk for optimalisering av lagringsplass og prestasjon (Advanced Format). For å få maksimal kompatibilitet mellom harddisk og Windows XP, Windows 2003 Server eller Windows Home Server må man kjøre et program i etterkant av installation.

Prøvd det?

Har nok ikke det nei.

Men i følge WD ser det ikke ut til at jeg trenger å kjøre det verktøyet. Prøver det nå uansett så får vi se...

Edit: WD Align lar meg ikke velge diskene, har prøvd raw, instanced og formatert

Endret av ageris
Lenke til kommentar

Googlet litt og ser ut som man i noen tilfeller må installere en jumper på disken før man gjør noe som helst med dem. FOr å få dem inn i noe slags kompatibilitetsmodus. Spesielt ifm. RAID.

Litt info om Advanced Format Drives

The translation process is more complicated when the host system issues a write command to record data on the drive and the data is either not a multiple of 4,096 or not aligned to a 4,096 boundary. In these instances, the hard drive must read the entire 4,096-byte sector containing the targeted data into internal memory, integrate the new data into the previously existing data and then rewrite the entire 4,096 sector onto the disk media. This operation, known as Read-Modify-Write (or RMW), can require additional revolution(s) of the magnetic disks, resulting in a perceptible performance impact to the system user.

Takk for tipset, men det ser ut som dette ikke skal være nødvendig for meg siden jeg bruker Windows Server 2008.

Lenke til kommentar

Det jeg lurte på var om man bruker en form for egen RAID-kontroller eller andre drivere enn standard microsoft-drivere om det da kan bli noe tull mellom OS og fysisk disk slik at disken må ty til RMW.

Er ikke helt sikker på om jeg forstår deg nå. Jeg bruker nå ihvertfall Intel driver og Intel Rapid Storage Manager.

Lenke til kommentar

Ville valgt retur, eg holdt på å kjøpe WD green i raid, men tror det var siDDIs som advarte mot Green i raid, så gikk for Seagate 7200.11 1.5tb disker, har ikkje hatt noke prob så langt, de har eg hatt i ca eit halvt år.. men finnest sikkert betre disker der ute selfølgelig.

Lenke til kommentar

Har ikke tatt vare på tidligere benchmarks, men her er et jeg tok rett etter oppretting av RAID5 med alle 5 diskene.

RaidBenchmark5xWDGreen.jpg

Btw: Diskene har nå stått på i over 24 timer og har ikke initialisert mer enn 34% altså 3 dager for initialisering :( Det kan vel ikke stemme?

Endret av ageris
Lenke til kommentar

Jau, ting tar tid når man ikkje har svindyre hardware raidkort. Mitt HW raidkort brukte ca 12t på 6 disker i raid 6 (1.5tb)

Edit; og kommer nok an på kor mykje initalising er prioritert..

Men er det et håp for at jeg kan få bedre ytelse når initialiseringen er ferdig? Jeg har fått innvilget retur (med 14 dagers frist) så det er ikke noe problem å teste ut, men jo raskere jeg sender inn jo raskere kan jeg kjøpe nye disker så det hadde vært fint å vite om det er noe poeng å vente.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig går det raskere når initialiseringen er ferdig! Det sier seg jo selv...

Men det ser ut som det er noe feil ja.

sånn til sammenlikning;     005:33:19 tok det å lage raid 5 med 4x samsung f4 2tb disker. Dette er jo også såkalte "green" disker. Ikkje evig raske, men flott til lagring.

Holder på å kjøre dem ganske hardt for å se om de er noe å satse på videre i raid. Samsung har iallefall ikkje sviktet meg før. Har jo over 20 stk 24/7 surrende 

Lenke til kommentar

Selvfølgelig går det raskere når initialiseringen er ferdig! Det sier seg jo selv...

Men det ser ut som det er noe feil ja.

sånn til sammenlikning;     005:33:19 tok det å lage raid 5 med 4x samsung f4 2tb disker. Dette er jo også såkalte "green" disker. Ikkje evig raske, men flott til lagring.

Holder på å kjøre dem ganske hardt for å se om de er noe å satse på videre i raid. Samsung har iallefall ikkje sviktet meg før. Har jo over 20 stk 24/7 surrende 

Heh, det er godt mulig det sier seg selv, men når jeg får vesentlig bedre ytelse med et raid på 4 av diskene umiddelbart etter oppretting av raid volumet syntes jeg ikke det er så åpenbart. Dessuten kan jeg ikke se noen diskaktivitet i Resource Monitor, men det kan jo komme av at Windows ikke kan overvåke aktiviteten på det nivået initialiseringen går på.

Jeg tror jeg lar den gå så tester jeg litt når den er ferdig. Hvis jeg ikke får en tilfredstillende forbedring får jeg heller sende de tilbake og bytte dem ut med Samsung F4 disker som du foreslår.

Kan poste resultater her om noen har interesse av det.

Endret av ageris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...