Gå til innhold

Ekstremt tregt raid 5 volum

ageris

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har omsider fått satt opp en maskin med 5x2TB Caviar Green disker i RAID 5 under windows. Boot skjer fra egen disk utenfor arrayet.

Oppsette er slik:

RaidVolume : 5x2TB Western Digital Caviar Green

Raid oppsett: Raid 5, Stripe size 128 KB (også prøvd 64 med samme resultat), Write Back Cache På

Driver: Intel ICH8R/ICH9R/ICH10R/DO/5 Series/3400 Series SATA RAID Controller 9.6.0.1014

Volumet er forsøkt opprettet både med BIOS verktøyet og med Windows verktøyet Intel Rapid Storage Manager

Mitt problem:

Jeg får ekstremt treg lese/skrive hastighet på volumet tilsynelatende uavhegig av filstørrelsen (testet med små filer 5-10 MB og store filer 50MB - 8GB). Skriving starter veldig lovende med 200 MB/s men går så gradvis ned og ender opp på rundt 1 MB/s etter ca 15-30 sek. Lesing er ikke mye bedre, men noe raskere for store filer.

Noen som kan hjelpe meg med problemøsing på dette?

Jeg har prøvd flere rebuilds av volumet (både bios og windows) og reinstallert RAID driver og os uten hell. Er dette en begrensning i RAID5 eller har jeg bommet et eller annet sted? Har lagt en del penger i denne maskinen så det er ganske surt om det ikke kan løses :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er rett og slett fordi WD green ikkkje egner seg i raid... beklagelig å seie...

Mange opplever att 5400rpm disker er 10 ganger raskere...

Kan vere andre årsaker også, men tror det er pga diskene.. Nåken som kan bekrefte / avbekrefte?

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

Dette er rett og slett fordi WD green ikkkje egner seg i raid... beklagelig å seie...

Mange opplever att 5400rpm disker er 10 ganger raskere...

Kan vere andre årsaker også, men tror det er pga diskene.. Nåken som kan bekrefte / avbekrefte?

Ah, jeg håpet dette ikke skulle være tilfellet. Regnet med at jeg ville få lavere ytelse om jeg brukte Green disker, men ikke at det skulle bli så ille. De er jo ikke på langt nær så trege når de ikke er i Raid.

Lenke til kommentar

Har et SW-raid med 3*WD GP 1,5TB og 3*Seagate(?) 1,5TB-disker. Altså 6*1,5TB. Kjører linux, med XFS som filsystem, og har i snitt 290MB/s i lesehastighet. Har ikke målt skrivehastigheten, men vil tro den ligger på rundt 100-150MB/s. Så kan ihvertfall avkrefte at WD-diskene dine skal begrense hastigheten til 1MB/s bare fordi det er WD GP.disker :)

Lenke til kommentar

Har testet en del med http://majorgeeks.com/ATTO_Disk_Benchmark_d6359.html og får veldig sære resultater. De fleste ligger på rundt 1 MB/s, men noen spikes når helt til 10 :p

Jeg bruker ikke dedikert RAID kontroller så det kan jo være av betydning, men at den innebygde skal være så dårlig skjønner jeg ikke.

Hovedkort: Gigabyte H57M-USB3 (tror rev2)

Godt det er noen positive tilbakemeldinger. Har ikke gitt opp ennå :) Lurer på om jeg skal bytte til linux, men har relativt lite erfaring med dette (noen tips). Jeg skal bruke maskinen til webutvikling (apache/php/mysql) som jo er relativt lett og sette opp, men jeg vil også ha VPN, SFTP, Backup og Sambashare og det er noe jeg ikke har så mye erfaring med på linux.

Lenke til kommentar

Er nesten helt sikker på att det er noke med diskene å gjere, de har vist en greie å fucke opp på onboard raid 5... veit ikkje kvifor, men slik er det.

Btw, er det server dette skal vere, vist det så burde stripe vere 128k til filserver, og mindre vist prog ol.

Kjør hd tune og andre benchmarks :) Har raidet blitt degradert?

Kan det ha noke med att ihc10 bygger raidet etter kvart, så du har dårlig ytelse under den perioden?

Edit, du postet medan eg holdt på :p Du har nok IHC10 sb, denne skal klare opp imot 4 ssd så skal klare noken få hardisker :p

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

Er nesten helt sikker på att det er noke med diskene å gjere, de har vist en greie å fucke opp på onboard raid 5... veit ikkje kvifor, men slik er det.

Btw, er det server dette skal vere, vist det så burde stripe vere 128k til filserver, og mindre vist prog ol.

Kjør hd tune og andre benchmarks :) Har raidet blitt degradert?

Kan det ha noke med att ihc10 bygger raidet etter kvart, så du har dårlig ytelse under den perioden?

Edit, du postet medan eg holdt på :p Du har nok IHC10 sb, denne skal klare opp imot 4 ssd så skal klare noken få hardisker :p

Har ikke degradert (som i at en av diskene er fjernet?). Gikk rett fra blanke disker til nytt raid volum. For øyeblikket står det Initializing i Managern om det har noen betydning, men jeg testet med kun fire disker ferdig initializert og da fikk jeg samme problemet.

Lenke til kommentar

Har gjort litt research på WD green. ser att diskene kan hoppe ut av raidet uten grunn til tider, så dette kan ha noke med saken å gjere.

Initalising kan ta mangen timer! bygget sjølv eit raid 5 på HW raidkontroller (dell perc 5/i og dette tok 12timer)

Så tror nok dette er hele problemet :p

Lenke til kommentar

Har gjort litt research på WD green. ser att diskene kan hoppe ut av raidet uten grunn til tider, så dette kan ha noke med saken å gjere.

Initalising kan ta mangen timer! bygget sjølv eit raid 5 på HW raidkontroller (dell perc 5/i og dette tok 12timer)

Så tror nok dette er hele problemet :p

Oki, så jeg kan forvente forbedring når initializering er ferdig? Det er jo i såfall helt i orden. Syntes bare det var litt merkelig at den skal jobbe med diskene når de er tomme. Er nok bare jeg som ikke har en helt komplett forståelse av RAID ennå. Tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Å bygge opp eit raid kan ta lang tid, det er desverre slik med raid 5-6-50 og 60.

Hadde du brukt ZFS så hadde det tatt 1 sec :p men da må du bruke solaris eller FreeBSD.

Så du får nok betre resultater etter dette :) Mulig du faktisk må vente til initalising er ferdig.. dette har eg alltid gjort, men veit ikkje om det ER nødvendig :) men siden det fungerer til en viss grad så trengst nok ikkje dette..

Test igjen om noken timer da dette kan vere ferdig.

Ca 12timer på 6 disker :) kommer ikkje an på størrelse mener eg :)

Lenke til kommentar

Å bygge opp eit raid kan ta lang tid, det er desverre slik med raid 5-6-50 og 60.

Hadde du brukt ZFS så hadde det tatt 1 sec :p men da må du bruke solaris eller FreeBSD.

Så du får nok betre resultater etter dette :) Mulig du faktisk må vente til initalising er ferdig.. dette har eg alltid gjort, men veit ikkje om det ER nødvendig :) men siden det fungerer til en viss grad så trengst nok ikkje dette..

Test igjen om noken timer da dette kan vere ferdig.

Ca 12timer på 6 disker :) kommer ikkje an på størrelse mener eg :)

Den er god. Da gjør jeg det.

Takk igjen :)

Lenke til kommentar

Hadde selv en WD Green parret med en Seagate disk i RAID 1, denne slaktet totalt RAIDet da den ville parkere seg støtt og stadig for å spare strøm.

Med andre ord, den var totalt ubrukelig, endte med å kjøpte enda en Seagate ES disk og parre med den tidligere disken av samme type og arrayet ble mye raskere, mye mer responsivt i tillegg til at jeg ikke hadde "hicups" som Green disken forårsaket.

Lenke til kommentar

Hmm..

Gjorde nettopp en test med 4 av diskene i RAID5 (ikke initialisert) og da fikk jeg konsekvent over 200 MB/s lesehastighet på filer over 8 KB (64 KB strip size). Noen som har noen ide om hvorfor 5 disker blir så voldsomt tregt i forhold?

Edit: Initialisering viser ingen aktivitet i Resource Monitor, men det skjer kanskje på et lavere nivå enn windows kan overvåke?

Endret av ageris
Lenke til kommentar

Hmm, test den ene disken uten raid også.. greit att 200 får 4 disker egentlig er veldig lite... men det er nå mer enn GB nettverk :p

Gjorde det for en stund tilbake. Husker ikke nøyaktig hva jeg fikk, men husker at det var omtrent som forventet (vanlig ytelse). Har ikke lyst til å bryte opp arrayet nå siden det står og initialiseres. Håper det skal løse problemet, men fy å lang tid det tar (tipper minst 24 t).

Lenke til kommentar

Har hatt samme problem med 4x WD 1,5TB disker. Har hørt at disker av EADS-typen skal være greie i software-RAID, mens det er mer problemer med disker av EARS-typen (som jeg hadde, og måtte bytte ut - Hitachi-disker på meg nå).

Har du EADS eller EARS-disker? (Ser det i modellnavnet på diskene)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...