anony_m1901 Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Heisann, Jeg tenker å kjøpe meg et nytt videokamera, og i kikkerten står en av modellene til Panasonic, nemlig TM700. Jeg finner det ikke brukt her i Norge, og jeg synes det er for dyrt å kjøpe i butikk. Jeg tenkte å kjøpe fra ebay, men da kom jeg på at kameraene der er jo amerikanske (NTSC). Har det noe å si med tanke på at Panasonic TM700 er et minnekortbasert kamera? Om det har noe å si, er det en måte å konvertere dette kameraet fra NTSC til PAL? Håper på raske svar Kristoffer Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 PAL vs NTSC betyr om det er 25 eller 30 bilder i sekundet (evt. 50 eller 60). Det betyr egentlig ikke så mye. Alle dagens tv'er kan spille av begge deler. Lenke til kommentar
anony_m1901 Skrevet 27. november 2010 Forfatter Del Skrevet 27. november 2010 PAL vs NTSC betyr om det er 25 eller 30 bilder i sekundet (evt. 50 eller 60). Det betyr egentlig ikke så mye. Alle dagens tv'er kan spille av begge deler. Det med bilderammer per sekund vet jeg fra før, men får jeg problemer om jeg importerer filmklippene fra minnekortet til pc-en for å redigere dem? Vet at jeg gjør det om jeg bruker DV-tape, men gjelder det samme for minnekortbaserte kameraer? Lenke til kommentar
anony_m1901 Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 Noen som har peiling? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Skal ikke ha så mye å si. Skal det ut på riksdekkende kanaler kan det muligens bli litt knot med 60-50-konverteringa men.. ellers skal det gå bra. 60Hz vil også passe bedre med de fleste PC-skjermer. En mulig ulempe er innendørsfilming da det norske lysnettet er 50Hz. Du kan da risikere at det vil se ut som lysene flimrer eller blinker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå