RWS Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Anser ikke liv som spesielt hellig jeg, men akseterer at alle har like stor rett til å leve som jeg har. Det gjelder forsåvidt ALT liv, ikke bare mennesker. Jada jeg vet at konfirmasjon er i mange kulturer, men hva gjør en konfirmasjon egentlig? Du er langt i fra voksen i vår kultur i en alder av femten, so what's the point? At du skal få penger? Konfet meg i kirken selv for å få penger (Var en del av familien som ikke ville gitt penger hvis den ikke sto der... husker ikke om det var alternativ heller, men det var det sikekrt, bare at jeg aldri hørte om det....). Min eldste konfet seg ikke i det hele tatt da han anså det for bortkastet og jeg hadde ingen innvendinger på det... Kan heller arrangere en voksen fest for ham når han blir 18, for da er han faktisk voksen og myndig.... Lenke til kommentar
hypnotize7 Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Er Lavey´s Church of Satan et registrert trossamfunn i Norge? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Er Lavey´s Church of Satan et registrert trossamfunn i Norge? Nei. http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/2008/nou-2008-1/8.html?id=496398 http://no.wikipedia.org/wiki/Trossamfunn Hadde det ikke vært en selvmotsigelse om det hadde vært? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 (endret) Vet mange vil protestere, men Human-Etisk Forbund er virkelig ikke langt i fra en religion i seg selv. For hver utmeldte av statskirken er vi ett skritt nærmere en islamsk sharia-stat i Norge. Det bør bli slutt på all statstøtte til religioner. De bør finansiere seg selv. Da vil de raskt forsvinne Neppe. "Neppe" at det blir slutt på all statstøtte? eller "Neppe" til at de snart vil forsinne? Jeg tviler litt på at kollekten vil være nok til å betale alle prestene/eventyrfortellerne. Endret 1. desember 2010 av RRhoads Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Neppe at kristne eller troen deres forsvinner selv om det skulle bli slutt på finansiell støtte. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Neppe at kristne eller troen deres forsvinner selv om det skulle bli slutt på finansiell støtte. Det bør det nok ikke, men jeg tror nok ikke alle som står i Statskirka er kristne, eller tror på gud. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Neppe at kristne eller troen deres forsvinner selv om det skulle bli slutt på finansiell støtte. Det bør det nok ikke, men jeg tror nok ikke alle som står i Statskirka er kristne, eller tror på gud. Det er nok sant. Samtidig er det også mange som er kristne som heller ikke står i statskirken. Lenke til kommentar
soulless Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg er ikke begeistret for statsreligionen i Norge og vil ut at det. Men finnes det noen liste over aktuelle andre religioner? Hvis man ikke står utenfor alt går pengene til den norske kirka anyway, så gjelder å finne bedre formål for skattepengene mine.... Hva med The Brights? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1268038&view=findpost&p=16415556 Søknad er ennå ikke ferdigbehandlet hos fylkesmannen, men har purret dem gjentatte ganger, så håper det ikke er så veldig mye lengre igjen til dette er et offisielt trossamfunn.. Have a Bright day! Lenke til kommentar
RWS Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Tros samfunn....? Ville vel ikke kalle det for akkurat det' kanskje? For hve "tror" en brigth på egentlig? Opplysning om fakta, viten og kunnskap? Viten samfunn da kanskje...? Lenke til kommentar
soulless Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Tja, jeg forholder meg til hva det offentlige velger å stemple det, men en organisasjon med felles (fraværende) syn på overnaturlige og mystiske elementer er vel kanskje det mest dekkende jeg kan komme på..? Lenke til kommentar
hypnotize7 Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2010 Er Lavey´s Church of Satan et registrert trossamfunn i Norge? Nei. http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/2008/nou-2008-1/8.html?id=496398 http://no.wikipedia.org/wiki/Trossamfunn Hadde det ikke vært en selvmotsigelse om det hadde vært? Hvor er paradokset? Melder jeg meg ut av statskirka og ikke inn i noe kommer pengene mine allikevel tilbake til statskirka (ingen ny mottaker av støtten), derfor vil jeg gi pengene "mine" til et formål jeg liker. Jeg liker ideologien til Lavey, så hvorfor ikke? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 LaVey-satanismen er imot flokkmentalitet, men med et eget trossamfunn er den jo i aller høyeste grad det. Og det er den jo igrunnen allerede. Er forresten overbevist om at LaVey-satanismen aldri ville vært så lukrativ og interessant for 17-åringer som den er, hadde den vært srippet for Satan-symboler og andre okkulte/religiøse symboler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå