Gå til innhold

Teori og praksis... 2 vifter på cpu...

Anbefalte innlegg

Jeg har en P4 2.53GHz m/Swiftech 4000. Jeg har montert en Enermax 32db vifte, som jeg styrer med en Rheobus. I teorien skal viften møte i hverfall litt motstand, og det burde vært litt å tjene på å montere 2 vifter. Så jeg monterte en Papst 36db oppå Enermaxen. Jeg kjørte ikke så mange tester, men jeg merket ikke en eneste forskjell :shrug: Ikke en eneste grad :evil:

Hva er grunnen? Møter viften så lite motstand fra før at det ikke spiller noen rolle? Burde de ikke flytte litt mer luft sammen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt sett lønner det seg å ha vifter i parallel enn i serie. Det lønner seg altså å ha to vifter ved siden av hverandre i den ene enden av en tunnel, enn en i hver ende. Jeg mener å ha lest at effektiviteten på seriekoblingen er på 1.3, mot 2 for parallel.

I ditt tilfelle er vel tunnelen 1mm lang... Jeg vet ikke hva teorien sier om det, om det er enda dårligere enn 1.3. Det er ihvertfall lite luft å flyttte på mellom viftene.

Hvis du bruker begge viftene via en fan-adapter trakt, så får du begrensninger med nettopp at diameteren blir liten i den ene enden. Mitt tips må være å kun bruke den ene viften, den som flytter mest luft (kjøligst CPU), ev. den som støyer minst.

Lenke til kommentar

Ikke at æ har greie på det , mæn forstår det slik at du har serikobla dem, den ene oppå den andre, vifta oppå den første må jo isåfall drage luft gjennom vifte 1 får å øke effekt. Ny teori, dersom du bruker vifte 2 og blåser luft fra utsiden av kapinettet direkte ned under kjøeribba, me trakt/tunell burde du oppnå bedre effekt. Dette da det er mange komponenter inni kabinettet som avgifr varme, slik at lufta inne i kabinettet er varmere enn utenfor kabinettet. eller leder lufta ifra kabienttet ut av vifta hvor du da kan bruke tunell vifte 1 rett på kjøleribba som blåser inn i tunell, vifte 2 i enden av tunellend for å trekke den helt ut av kabinettet Vifte 1 !---tunell----! vifte 2.

Jaja, e væl ikkje særlig tæknisk av mæ, mæn artig å filosofere litt avogtel

Keep On Rocking

Buddy

Lenke til kommentar

Har du sjekket luftmengden di flytter? Om den øverste flytter samme mengde luft som den nederste så ser jeg lite mening i å ha 2.

Desuten så er det jo en dødsone rett under hver viftemotor...

Kanskje litt vinkling på viftene så begge to blåser mot ribba alla silent twin?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...