Gå til innhold

Kjøp av mikrofon - Hvilken skal jeg velge og hvor skal jeg kjøpe det?

Romis

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver akkurat nå på med et prosjekt på Youtube. Hvor jeg filmer meg selv spille et spill og si mine meninger rundt spillet mens jeg spiller. Og som dere sikkert har erfart selv er jo lydkvaliteten på mikrofonen noe av det aller viktigste i filmen, og i den anledning har jeg lyst til å skaffe meg en mikrofon som holder mål.

Jeg har sett litt på Shure SM58 og har virkelig likt hvordan den høres ut, men finnes det noen bedre til akkurat det jeg driver med, og hvor selges dette i Norge? Ser også at Shure SM58 er trådløs, og i den anledning trenger jeg en stand til å ha mikrofonen på som kan plasseres mellom tastaturet og meg, noen som vet hvor jeg får kjøpt en stand som kan reises ca 20-50 cm opp? Som jeg kan ha på bordet, altså.

Angående pris er 600-1400 i min prisklasse.

Tusen takk for svar.

Endret av Romis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sm58 er mye for pengene. tråløst er for artister som beveger seg(ser bra ut, dårligere støy/signal forhold).

Alle musikkshapper i norge selger sm58. stands fåes i alle varianter. En bord stand er ikke noe stress; kjøpes der du kjøper mikk

Endret av proaudio
Lenke til kommentar

.... Jeg har sett litt på Shure SM58 og har virkelig likt hvordan den høres ut....

Heisann,

Shure SM58 er ikke noe dårlig valg :thumbup:

I samme klasse finner du også AKG (f.ex: D5) og Sennheiser (f.ex: E835). En mulig kjøps-link: http://www.4sound.no/section_maingroup.aspx?id=14000000

Bordstativ kan kjøpes på samme sted: http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=666467&artno=267215

:-) GAu

Lenke til kommentar

Men passer den mikrofonen for det jeg skal gjøre? Trenger egentlig en direksjonell mikrofon som ikke oppfater lyder som er lengre enn 3 meter vekk fra mikrofonen. Er det noen mikrofon som passer bra til mitt bruk som også oppfyller det kravet? Vil også ha en mikrofon som er av veldig god kvalitet som jeg kan bruke over lengre tid.

Vil også at mikrofonen skal høres veldig naturlig ut, og liker veldig godt lyden som mikrofoner i radiostasjoner høres ut som.

Lenke til kommentar

Alle de 3 mikene i mitt forslag er direksjonelle, dvs nyre eller supernyre karakteristikk :)

Du vil nok ikke finne en mikrofon som totalt demper en lyd fra 3m unna. Men hvor mye demping blir en funksjon av avstand og romvinkel fra mikrofonhodet. Lyden fra 3m vil uansett bli vesentlig svakere enn lyden rett framfor mikrofonen. (Lyd dempes generelt med kvadratet av avstanden). Se gjerne etter respons-polardiagram på nettsidene til hver produsent :roll:

Disse 3 er alle dynamiske miker og lages av anerkjente produsenter. Alle 3 er kjente som gode vokal-miker som tåler en trøkk.

Valg avgjøres av smak & behag.

Hos radiostasjoner (i studio) brukes ofte stormembran kondensator-mikrofoner, og det blir noe helt annet (og dyrere) :ohmy:.

Til feltoppdrag / reportasjer bruker selv proffer mikrofoner som de foreslåtte. Det gjør også 90% av alle vokalartister.

beste hilsen

:-) GAu

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

shure SM11CN er en rimelig mygg. Den er i tillegg dynamisk så du trenger ikke noe ekstra phantom-power. Den har samme frekvensrespons som SM58.

Jeg har ikke testet micen selv, så jeg vet ikke hva den er god for. Shure er et kvalitetsmerke, så det bør være OK. Iallefall til ditt bruk. Myggen vil nok gi deg et bedre resultat enn en ordinær mikrofon.

Kobler du micen rett i kamera?

Lenke til kommentar

Generellt sett så er responsen på SM 11 lavere over hele registeret. Selve kurven er relativt lik(til amatørbruk)

Men hvis du noen gang har brukt en SM58 så vet du at du må ha denne tett inntil (helst inni) kjeften for at du skal få riktig lyd. Setter du en SM58 på pulten foran deg og prater i normalt stemmeleie så må du brøle eller gaine opp alt for mye.

Hvis du har SM58 for langt unna lydkilden kan frekvenskurven være akkurat det samme, lyden blir stygg.

En mygg er mye mer brukervennlig til det trådstarter ønsker å bruke micen til. Myggen vil trenge mindre gain siden den er mye nærmere kilden(munnen), så uønskede lyder vil ikke være noe større problem i forhold til SM58.

Men hvis du bare vil krangle om frekvensene så skal du få rett, GAu.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Egentlig ikke meningen å krangle, mener bare at informasjon gitt på forumet bør være mest mulig korrekt.

Har for øvrig brukt SM58 (Shure) og D5 (AKG) jevnlig, og er ikke helt enig i FIFAMasters beskrivelse.

Min erfaring er at disse gir et nøytralt og godt vokal-bilde i en avstand av 10 - 50 cm. Ved kortere avstand, kommer du inn i mikens nærfelt og opplever en markant bassheving (som ved alle direksjonelle miker). Dette kan i og for seg være en ønsket effekt ved enkelte anledninger, bare man er klar over den. Ved lengre avstand, vil du oppleve 'tynnere' lyd med redusert bass og økende vanskelighet med å skille vokalen fra bakgrunnsstøy, noe han beskriver.

Hvor lang avstand det vil være mellom Romis og miken, vet jeg lite om.

Når det gjelder justering av forsterkning, ville jeg tatt med i betraktning at SM58 har ca 3 ganger bedre følsomhet enn SM11 ved 1 kHz. Jeg ville også tenkt på ulemper ved å bruke mygg-mik: så som uønsket støy ved at miken gnir mot klær ved bevegelse.

Hvilken mik som til slutt velges, blir selvfølgelig fort et spørsmål om bruksområde, lydopplevelse, smak og behag.

beste hilsen, GAu

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...