Goose921 Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 I VG1 så strøk jeg i 1T matte, så jeg bytta over til 2P matte i VG2 da klarte jeg å få en 4'er uten å lese eller pugge noe særlig. Går nå VG3 å lurer på hva jeg skal bli, er litt interesert i ingeniør yrket men har bare generell studiekompetanse og mangler derfor den nødvendige matten og fysikken. Så jeg lurer på hvor vanskelig forkurset for ingeniør utdanning kommer til å være for meg? Er forholdsvis en 4'er elev når det kommer til andre fag. Takk for svar! Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Matte (2MX/3MX/R1/R2) på forkurset er endel (mye) vanskeligere enn 1T. Enkelt og greit. Og ingeniørmatematikken ligger i en mye høyere liga enn 3MX/R2. Det er sannheta. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Jeg strøk i mattematikk 1MX (tilsvarende dagens T1). Jeg tok fysikken og matten jeg trengte året etter vgs, samtidig med at jeg jobbet og tok opp en del andre fag. Det gikk helt fint. Det ble selvfølgelig mye jobbing, men jeg klarte å få 6-er i mattefagene og 5 i fysikken. Dette er mer eller mindre samme matten man har på forkurs (med litt små forskjeller). Lenke til kommentar
Tommy_1984 Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Det meste går på vilje, tempoet på kurset er høyt og du skal absorbere mye info på veldig kort tid. Men det er fullt mulig å klare seg gjennom kurset med den bakgrunnen du har Tips: typisk er det rundt 20% som fullfører kurset, prøv å finn deg en gjeng som er gira på å klare kurset og som er litt seriøs, det er fort gjort å bli demotivert når folk du kjenner gir opp og faller fra. Ellers så er mye av hemmeligheten med å klare seg godt på eksamene - Struktur på arbeidet og studieteknikk, har du fått det på plass, så har igrunnen ikke vanskelighets graden på pensumet så mye å si. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Går selv forkurs og må bare presisere at det krever at du sitter deg ned med leksene. R1, R2 og FY1 er og forblir en del arbeid, men på den lyse siden vil jeg faktisk påstå at kvaliteten på lærerne er markant bedre enn på videregående... Men som sagt, jeg fikk karakter 2 i T1, nesten stryk på P2 eksamen kontra å få B på matte- og fysikkprøver. Jeg angrer ikke på at jeg går nå forkurs ingeniør Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Mange av dem som foreleser i fagene på forkurs er òg forelesere på universitet/høyskole. Det som er fint, er at når du først har lært deg å jobbe med matte, og bygget deg opp et solid fundament, er det ingen problem å tilegne seg mer avansert pensum senere. Veldig mange har dårlige kunnskaper innen enkel aritmetikk, brøkregning, fortegn, regnerekkefølge osv. Det er håpløst å bygge videre på dette med mer avansert matte. Da jeg begynte på ingeniørstudier, fikk vi et stort hefte med brøk; forenkling; potenser osv. Rett og slett fordi det er dette som gjør at folk stryker. Lenke til kommentar
Tommy_1984 Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 "Da jeg begynte på ingeniørstudier, fikk vi et stort hefte med brøk; forenkling; potenser osv. Rett og slett fordi det er dette som gjør at folk stryker." Jepp, lurt å få meg seg til de som skal ta fatt på forkurs - alt av matte som er pensum på kurset, detter du stadig tilbake på når du tar fatt på ingeniørutdannelsen. Det er også småkjipt å måtte lese seg opp på grunnleggende integrasjon og derivasjon når du skal behandle trippelintegral og partiell derivasjon seinere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå