bIsk0p Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Ellers har man jo også hensynet til sine medmennesker. Enkelte mennesker har store problemer med alkohol - og da er det mange kristne som ikke ønsker å bidra til at disse menneskene møter fristelser, og holder seg helt og holdent unna alkohol. Da er man kvitt et problem. Dette var en utrolig god grunn til å være avholds synes jeg! Kan forøvrig si at jeg synes hele tråden er rimelig unødvendig da TS virker å bare vil få frem at kristne som ikke drikker alkohol er dårligere kristne enn de som gjør det.. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Avhold = større fare for hjerte-karsykdom. Ergo er det å ikke drikke et samfunnsproblem. Snakker da åpenbart om små til moderate mengder. Når kristne velger å ikke drikke pga religionen og fordi at det er synd. Da har man et stort problem. Finner det veldig artig at samme personene velger å nyte nikotin... Lenke til kommentar
Brandt Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Avhold = større fare for hjerte-karsykdom. Ergo er det å ikke drikke et samfunnsproblem. Snakker da åpenbart om små til moderate mengder. Når kristne velger å ikke drikke pga religionen og fordi at det er synd. Da har man et stort problem. Hva i all verdens land og riker er det du fabler om? Jeg håper dette er en form for spøk, men jeg er neimen ikke sikker. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 29. november 2010 Forfatter Del Skrevet 29. november 2010 Ellers har man jo også hensynet til sine medmennesker. Enkelte mennesker har store problemer med alkohol - og da er det mange kristne som ikke ønsker å bidra til at disse menneskene møter fristelser, og holder seg helt og holdent unna alkohol. Da er man kvitt et problem. Dette var en utrolig god grunn til å være avholds synes jeg! Kan forøvrig si at jeg synes hele tråden er rimelig unødvendig da TS virker å bare vil få frem at kristne som ikke drikker alkohol er dårligere kristne enn de som gjør det.. Er uenig her, jeg lurer egentlig bare på hvorfor endel kristen er avholds hele livet, når religionen ikke tilsier at man skal være det. En eks alkoholiker møter fristelser hvorhen han går, er uansett ikke det som gjør at alkoholikere får tilbakefall, det er helt andre faktorer som spiller inn. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Trenger alt en kristen gjør være pga religionen? Selv kristne gjør personlige valg, mennesker er faktisk forskjellige. Og det at en alkoholiker møter fristelser over alt betyr jo ikke at person er tvungen til å gjøre hverdagen enda vanskeligere ved å drikke i han/hennes nærvær(?) Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Det er en ansvarlig person bak ethvert valg enten man er religiøs eller ikke, og det vil alltid være enkeltpersoner og grupperinger som prøver for hardt. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Avhold = større fare for hjerte-karsykdom. Ergo er det å ikke drikke et samfunnsproblem. Snakker da åpenbart om små til moderate mengder. Når kristne velger å ikke drikke pga religionen og fordi at det er synd. Da har man et stort problem. Hva i all verdens land og riker er det du fabler om? Jeg håper dette er en form for spøk, men jeg er neimen ikke sikker. Ingen spøk... http://www.dagbladet.no/2010/11/29/nyheter/innenriks/helse/forskning/alkohol/14495367/ Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Den staten som anser det for et samfunnsproblem at man ikke lever optimalt er ikke noe sted det er verdt å være. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Vin blir foreskrevet - vin blir servert. Hovedsaken i nattverden er uansett ikke selve vinen eller brødet, men løftesordene fra Bibelen som blir lest. Det er Jesu Kristi ord under nattverden som gjør brødet og vinen til Hans kropp og blod. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Er det en grunn til at så mange kristne er avholdsfolk? Virker jo ikke som om jesus hadde så mye imot alkohol mener jeg. Han lagde jo tilogmed vin selv. Ja Jesus Kristus skapte den beste vinen. Det er bare i protestaniske land "kristne" er kritisk til alkohol. Den kristne verden forøvrig er ikke det, tvert i mot. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Trappist-munkene brygger jo øl som gjør deg full på to flasker. Tror ikke de tar det så tungt. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Nå er jeg på ingen måte noen bibelekspert, men det er vel slik at fyll faktisk nevnes flere ganger i GT, også med positivt fortegn. Mener å huske at Noah faktisk tok seg ei ordentlig fyllekule etter at syndefloden var over som en liten belønning for en hard arbeidsdag I NT er bildet derimot mer at alkohol er helt ok så lenge man praktiserer måtehold. Totalavhold som idealet i kristendommen er dog uansett en misforståelse. I Norge har jeg inntrykk av at avholdsbevegelsen i større grad har funnet sin drivkraft i klassekampen der alkohol ble sett på som et middel for å holde arbeiderklassen nede. Men etter som arbeiderklassen og klassekampen har "dødd ut" er det de kristne avholdsbevegelsene som sitter igjen med denne praksisen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Eller i lekmannsbevegelsen der man tolket selv og konkurrerte i å være kristnest. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Siterer fra gamletestamentet Vin gir mennesket liv når den drikkes med måte. Hva er vel livet uten vin? Den er jo skapt for å gi menneskene glede. Drukket til rette tid og med måte gir vinen glede og god stemning. Men vin i store mengder gir dårlig lune, som fører til opphisselse og slagsmål. Rusen gjør den uforstandige hissig, så han forsynder seg; den minsker hans styrke og tilføyer ham sår. Vin og musikk gleder hjertet, men enda bedre er kjærlighet til visdommen. Det er dessuten lovet usannsynlig mye vin i det neste liv... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Himmelen er nok et sted hvor fyllelogikken stemmer og mer faktisk er bedre, alltid. Lenke til kommentar
Brandt Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 (endret) Er uenig her, jeg lurer egentlig bare på hvorfor endel kristen er avholds hele livet, når religionen ikke tilsier at man skal være det. Hvorfor mange er det, har jeg svart deg på tidligere i tråden. En eks alkoholiker møter fristelser hvorhen han går, er uansett ikke det som gjør at alkoholikere får tilbakefall, det er helt andre faktorer som spiller inn. Da er i alle fall den siste plassen han bør møte fristelser i er kristens fellesskap som skal ha omsorg for han. Avhold = større fare for hjerte-karsykdom. Ergo er det å ikke drikke et samfunnsproblem. Snakker da åpenbart om små til moderate mengder. Når kristne velger å ikke drikke pga religionen og fordi at det er synd. Da har man et stort problem. Finner det veldig artig at samme personene velger å nyte nikotin... Ingen spøk...http://www.dagbladet.no/2010/11/29/nyheter/innenriks/helse/forskning/alkohol/14495367/ Om det var samme artikkel Tå lå til grunn for sin påstand, har det blitt gjort en feil. Ingen steder i den artikkelen står det at totalavhold er et "samfunnsproblem". Den handler om at man kanskje kan finne nye behandlingsmetoder for folk som lider av hjerte- og karsykdommer ved å studere effekten alkohol har på blodårene. Uansett, om man sammenligner det med de problemer samfunnet får på grunn av alkoholmisbruk, er det ikke noe å snakke om. På grunn av alkoholmisbruk er mange mennesker alkoholikere og mange er uføre. Tenk også på hvilke lidelser mange av de barna går gjennom som vokser opp i hjem der mor og/eller far drikker. Politiet hadde hatt betraktelig mindre å gjøre på dersom folk ikke drakk seg fulle - det skjer utrolig mye vold og hærverk i fylla. Sykehusene også. Hundrevis av mennesker dør hvert år i Norge som følge av alkohol. Jeg leste tidligere i år at alkohol har skylden for mesteparten av korttidsfraværet på jobber i Norge. Fyllesjuke folk som ikke kommer på jobb påfører samfunnet enorme summer i tapt arbeidskraft. Av alternativene "totalavhold" og "regelmessig drikking", er det i høyeste grad absurd å påstå at det er totalavhold som skaper problem for samfunnet. Endret 30. november 2010 av Brandt Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Da er i alle fall den siste plassen han bør møte fristelser i er kristens fellesskap som skal ha omsorg for han. Så kristne er avholds hele livet fordi de av og til har samvær med eks-alkoholikere? Skjønner ikke helt logikken. Lenke til kommentar
Brandt Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 (endret) Da er i alle fall den siste plassen han bør møte fristelser i er kristens fellesskap som skal ha omsorg for han. Så kristne er avholds hele livet fordi de av og til har samvær med eks-alkoholikere? Skjønner ikke helt logikken. ...you can lead a horse to water... Endret 30. november 2010 av Brandt Lenke til kommentar
RWS Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 You can lead a horse to water... .. but you can't force it to get drunk from it.... Var i et brylupp for noen år siden der ste-faren til bruden var alkis, så hun/de bestemte at hele brylluppet skulle være alkohol fritt... Dette resulterte i at den eneste som var skikkelig ueffen og dritings var alkoholikeren, som selvfølgelig hadde tatt med drikke varer selv.... Så så mye for den strategien... USA i tredve årene, der forbudet mot alkohol var totalt, skulle vel gi en peke pinn om at et total avhold ikke gjør ting noe bedre, for USA har aldri vært fullere enn under den tiden... Det vil alltid være en forskjell på å bruke en ting og misbruke det... Og sånn er det med alkohol også. En trenger ikke å være dritings for å ha det gøy, tvert i mot er det mer gøy å IKKE våkne opp dagen derpå med fyllesyke og kvalme uten å kunne huske hva noen sa dagen i forveien... Selv lærte jeg, hvor utrolig det enn høres, drikke kultur ved å vanke sammen med Hell's Angels i min ungdom, for der forekommer det ikke at noen er dritings... selv om festingen foregår i flere døgn etter hverandre... Det kalles å tape ansikt i MC miljøet å bli dritings og av en eller annen grunn har jeg alltid fulgt det "rådet" i ettertid... og aldri vært dritings og trives utmerket med det... OG, som alt for mange glemmer, er du en kødd i fylla så er du en kødd edru også, da alkohol kun sløver ned reaksjonene dine og hva du klarer å få med deg, den endrer altså ikke personeligheten din, som mange tror... Noe å tenke på for de som alltid skal lage kvalm når de syntes de er fulle nok til å slippe unna med det.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå