Baranladion Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Er det en grunn til at så mange kristne er avholdsfolk? Virker jo ikke som om jesus hadde så mye imot alkohol mener jeg. Han lagde jo tilogmed vin selv. Alikevel er det alkoholfri vin i kjerka og mine egne erfaringer tilsier at de som virkelig tror, som regel også er totalt avholds. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Dette har jeg et godt svar på, men først lurer jeg på hvorfor du skriver "kjerka". Resten av innlegget ditt skrev du på bokmål, så eneste grunnen må være sarkasme, eller å nedverdige kirken. En slags hersketeknikk allerede før debatten har begynt. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 27. november 2010 Forfatter Del Skrevet 27. november 2010 Tuller du med meg eller? Har alltid sagt kjerka jeg, mange som sier det i Oslo feks. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 (endret) mange som sier det i Oslo feks.Kristne også? Det er godt mulig jeg tar feil i at "kjerka" har en negativ konnotasjon, isåfall takk for oppklaringen. Ordet står btw ikke i ordlisten. Om jeg ikke husker feil, kan mye av antialkoholholdningen til mange kristne kreditteres Hans Nielsen Hauge (mulig jeg blander han med en annen). Som du er inne på, er alkohol absolutt ikke galt ifølge bibelen, men mange av alkoholens konsekvenser er det. Man trenger forøvrig ikke være religiøs for å se det. Endret 27. november 2010 av MikkelRev Lenke til kommentar
Brandt Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Er det en grunn til at så mange kristne er avholdsfolk? Virker jo ikke som om jesus hadde så mye imot alkohol mener jeg. Han lagde jo tilogmed vin selv. Alikevel er det alkoholfri vin i kjerka og mine egne erfaringer tilsier at de som virkelig tror, som regel også er totalt avholds. Alkohol er ikke noe galt i seg selv, men det er forskjell på bruk og misbruk. I følge Bibelen er det OK å nyte alkohol - som du sier lagde jo også Jesus vin - så lenge det ikke krysser grensen til fyll. Fyll og utskeielser blir i Bibelen definert som synd. Ellers har man jo også hensynet til sine medmennesker. Enkelte mennesker har store problemer med alkohol - og da er det mange kristne som ikke ønsker å bidra til at disse menneskene møter fristelser, og holder seg helt og holdent unna alkohol. Da er man kvitt et problem. Men det er jo også rikelig med argumenter for totalavhold som ikke har noe med religiøs overbevisnig å gjøre. 1 Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Grunnen til at det er alkoholfri vin i kirka er vel også ganske åpenbar? Mange skal kjøre hjem, og mange er barn. Det er ikke lov å servere alkohol til mindreårige, og det er ikke lov å kjøre etter å ha inntatt alkohol. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 27. november 2010 Forfatter Del Skrevet 27. november 2010 Greit nok det, men er jo litt feil uansett. Kunne like gjerne drukket saft. Jesu blod er jo tross alt vin Er ikke gud viktigere enn moralske lover? Er uansett ikke snakk om mer enn ett par dråper. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Greit nok det, men er jo litt feil uansett. Kunne like gjerne drukket saft. Jesu blod er jo tross alt vin Er ikke gud viktigere enn moralske lover? Er uansett ikke snakk om mer enn ett par dråper. Ja sant! Her burde kirken sette foten ned og gi dem ordentlig vin - både bilister og barn - i Guds navn. Gjerne med tilbud om påfyll for dem som er ekstra from. Det er tross alt viktigere å gjøre blidgjøre Skaperen enn å følge statens regler! 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 27. november 2010 Forfatter Del Skrevet 27. november 2010 Er ikke gud viktigere enn den norske stat altså? Lenke til kommentar
Quetzalcoatl Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 (endret) Er det en grunn til at så mange kristne er avholdsfolk? Virker jo ikke som om jesus hadde så mye imot alkohol mener jeg. Han lagde jo tilogmed vin selv. Det er helt riktig observert, og det antydes like ut hos Matteus at fyren var en drukkenbolt. Endret 27. november 2010 av Quetzalcoatl Lenke til kommentar
BlueBench Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 [...] Alikevel er det alkoholfri vin i kjerka [...] Kommer an på kjerka. Hva Google sier om altervin: I Den ortodokse kirken, Den anglikanske kirke og Den katolske krike brukes kun alkoholholdig vin. Dersom noe annet brukes, er ikke nattverden lovlig eller gyldig feiret. I protestantiske kirker varierer praksisen sterkt. Den serverer alkoholholdig vin, alkoholfri vin, druesaft eller annen saft fra bær. I Den norske kirke brukes «Hvilken som helst type ren, vanlig druevin - hvit eller rød». Det er menighetsrådet som bestemmer dette, eller om vinen skal være alkoholfri. Lenke til kommentar
Brandt Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Greit nok det, men er jo litt feil uansett. Kunne like gjerne drukket saft. Jesu blod er jo tross alt vin Er ikke gud viktigere enn moralske lover? Er uansett ikke snakk om mer enn ett par dråper. Vin er vin - om den er alkoholfri eller ikke. Så det er på ingen måte ikke snakk om at Guds påbud blir underkastet Norges lover. Med tanke på om nattverdsvinen skal være alkoholholdig eller ikke kommer jo også hensynet til ens medkristne også inn. Mange kristne er tidligere alkoholikere, eller har lagt bak seg et liv fullt av fyll, festing og utskeielser. Det er ikke videre omtenksomt å servere en rusfri alkoholiker et glass alkoholholdig vin. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 Det er ikke snakk om ett glass på nattverden. Det er snakk om ett fingerbøl. Hva er vitsen med å ikke servere det som egentlig skal serveres? Da kan man like gjerne droppe hele greia. Kan like gjerne få seigmann og melk... Hva med andre kristne, som har vært totalt avholds hele livet, greit man kan "synde" i fylla, men det kan man gjøre uten å drikke også, og guden vil vel tilgi dem uansett. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 I Den ortodokse kirken, Den anglikanske kirke og Den katolske krike brukes kun alkoholholdig vin. Dersom noe annet brukes, er ikke nattverden lovlig eller gyldig feiret. Så avhold og kristen er et fenomen man kun ser hos protestantiske grupperinger i Norge/USA etc? Avhold og katolikk er med andre ord ikke eksisterende? Fun shit. Lenke til kommentar
Brandt Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) Hva er vitsen med å ikke servere det som egentlig skal serveres? Da kan man like gjerne droppe hele greia. Kan like gjerne få seigmann og melk... Vin blir foreskrevet - vin blir servert. Hovedsaken i nattverden er uansett ikke selve vinen eller brødet, men løftesordene fra Bibelen som blir lest. Endret 28. november 2010 av Brandt Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Det er ikke snakk om ett glass på nattverden. Det er snakk om ett fingerbøl. Hva er vitsen med å ikke servere det som egentlig skal serveres? Da kan man like gjerne droppe hele greia. Kan like gjerne få seigmann og melk... Hva med andre kristne, som har vært totalt avholds hele livet, greit man kan "synde" i fylla, men det kan man gjøre uten å drikke også, og guden vil vel tilgi dem uansett. Hvorfor lage et problem ut av det som ikke er noe problem? Det spiller vel virkelig ingen rolle for deg om det er rødvin, hvitvin, alkoholfri vin, vin over 10%, vin over 12%, fransk vin, gresk vin, tran eller hostesaft som serveres på nattverden, som du uansett ikke går til. Gjør det? Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 Bryr meg ikke nevneverdig, synes bare det er rart at kristne her til lands vanner ut og gjør slik de vil med religionen sin. Virker som man setter sin egen tolkning over gud sin på en måte. Lenke til kommentar
Brandt Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Bryr meg ikke nevneverdig, synes bare det er rart at kristne her til lands vanner ut og gjør slik de vil med religionen sin. Virker som man setter sin egen tolkning over gud sin på en måte. Refererer du når til nattverdspraksisen, eller til avholdstanken generelt? Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 29. november 2010 Forfatter Del Skrevet 29. november 2010 Tja, begge deler er jo misforstått totalt. Lenke til kommentar
Brandt Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 (endret) Tja, begge deler er jo misforstått totalt. Forklar. Er du uenig i det jeg skrev tidligere? I så fall, hvor tar jeg feil? Endret 29. november 2010 av Brandt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå