panikk! Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Her er en liten veileding til cpu varme og hva du kan gjøre med det : Varme etter at du har brukt maskina en stund (dvd, spilling etc..) 25-45 C - Fin fin temperatur. Muligheter for overklokking. 45-55 C - Normal temp med middels kjøling. 55-65 C - Noe høy temp , overklokking anbefales ikke. 75C + - Høy temp, du bør kjøle ned cpu på et eller annet vis. Sjekkliste for temp : 1:) Sjekk kjøleren og at alt er montert riktig, se etter om det går ann å sette vifta på høyere hastighet. 2:) Hadde du på kjølepasta ? (Goop). Ikke for mye, et nålehode er nok. 3:) Er kjøleren beregnet på den cpu du bruker? Husk en Thunderbird 1400mhz tilsvarer en xp 2500-3200 i varmeeffekt. 4) Bruker du asusprobe? I såfall avinstaller dette programet og velg et annet som er mere nøyaktig. Enkle ting du kan gjøre for å få ned temperaturen: 1:) Kabinettvifter : du må tilpasse luftstrømmen gjennom kabinettet etter behov, har du flere varme komponenter (moderne cpu og grafikkort) lønner det seg at kabinettet har god med tilføring av kald luft, har du mulighet til å installere 120mm vifter så er det bedre enn 80mm (bare sørg for at di ikke støyer alt for mye). Det kan også være lurt å la grafikkortet ha litt plass for seg selv (1 til flere pci slots mellom) hvis du da har plass til det. 2:) Kabler : sørg for at kabinettet ditt har fin gjennomstrømning og at tjukke kabler ikke hindrer luftilførselen, det letteste kan være å dra kablene til siden så di ikke stopper sirkulasjonen av lufta. 3:) En annen ting du kan gjøre hvis det er knapt om penger og du har høy temp er å redusere ytelsen på dataen din, dette gjøres gjennom Bios og da må du enten redusere fsb eller stille på multiplier. Du kan også justere ned volten , men som regel kan du ikke gjøre det før du har redusert hastigheten på cpu. Det kan være lurt å holde fsb på standard innstillinger (100/133/166). 4:) Er det sånn at cpu har fått stigende temperatur med tiden etter vært som du har brukt den så kan det være en løsning faktisk å støvsuge kjøleribba Vær obs på statisk elektrisitet det lønner seg å bruke et smalt munnstykke for å komme til. Du kan også bruke trykkluft på flaske, bare sørg for at det ikke ødelegger noe samtidlig som du får støvsugd støvet. Håper dette hjelper alle sammen. Post gjerne flere tips og kommentarer i denne tråden. Edit skriveleif... Lenke til kommentar
fondus Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Fin guide Vi "proffer" kan selvsagt dette da men Lenke til kommentar
bokperm Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Har noen erfaringer med PC alert 4? Når jeg koprimerer filmer til DivX med min xp 2400+, holder cpu'n seg på rundt 72C. Når jeg da åpner kabinettet, setter min 7'' bordvifte til å blåse rett inn i pc'n (den flytter en god del luft) på maks styrke, holder tempen seg fortsatt på 72C. Er det programmet som gjør det, eller hva? Når jeg tenker meg om har jeg ikke engang sjekka inne i biosen... Så et lite spørsmål til: Skal jeg satse på vannkjøling, eller skal jeg kjøpe effektpotte til moppen? Lenke til kommentar
panikk! Skrevet 1. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2003 Bokperm : oppdater pc alert 4 til siste versjon. Sjekk også Bios. Bruker selv pc alert 4 og synnes den er ganske grei. Vannkjøling kan være greit om du skal overklokke, eller ha et stille system. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 http://www.overklokking.no/guides/goopguide/index.html http://www.hardware.no/guider/pcbygg/index5.html http://www.arcticsilver.com/arctic_alumina...nstructions.htm Jeg hadde en gang for lenge siden en varm CPU.. Kjøpte ny god/dyr kjøler, nytt kabinett, runde IDE-kabler, fire rolige kabinettvifter, Arctic Silver 3 kjølepasta, senket vcore i bios mest mulig uten at det ble ustabilt, vasket vekk termal pad med rødsprit/isopropanol, planslipte kjøleribba og monterte den perfekt..; Ja, så var plutselig min AMD T-bird 1,4GHz usedvanlig kald og jeg måtte begynne å overklokke. I dag har jeg en XP2100+@XP2700+ som ligger rett under 50 grader idle. En annen ting er at mange hovedkort måler feil temperatur. Da kan det være en ide å oppdatere bios. Eventuelt søke på Internett og sjekke om ditt hovedkort er kjent for slikt. Originally posted by nfrenay8k3a+ has a bug with in-die temperature sensor. She reads approximatelly 10C higher then it should. Så da har jeg korrigert dette i MotherBoard Monitor som forøvrig er et veldig bra program til å lese av temperaturer! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 4) Bruker du asusprobe? I såfall avinstaller dette programet og velg et annet som er mere nøyaktig. Eg har både AsusProbe og Motherboard Monitor og de viser identiske temperaturer, og det samme gjøre BIOS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå