Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen på BI i faget «Bedriften»


Anbefalte innlegg

  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

I dag leser jeg gjennom studieheftet for å få en grei oversikt over alle emner. I tillegg fokuserer jeg litt på Shumpeter og inovasjoner fordi jeg er ganske sikker på at vi får en oppgave om det. Husk på at det alltid er en etisk oppgave, og en historisk oppgave. Så du kan eventuelt kutte ned på lesingen til enten bare etikk, eller bare historie. Opp til deg.

 

Lykke til :)

 

 

Hei,

 

Ser det er en stund siden dette innlegget ble skrevet, men du skulle vel ikke tilfeldigvis ha studieheftet ennå? Og i så fall være intressert i å selge det? Har forsøkt å få tak i det overalt, men ingen som har det til salgs lenger...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har ikke fått mye antydninger til hva som blir oppgavene i år. Men tror det er viktig å ha en god forståelse av de tre ind. revolusjonene, slik at man trekke andre tema opp mot dem. F.eks samfunnsansvar under de ulike revolusjonene. Synes dog pensum er tungt og lite interesserende å lese, spesielt artiklene om egeninteressen og CSR. ¨The company¨ har jeg såvidt sett i. Hvor viktig er det å lese the company.. ?

Lenke til kommentar

Konteeksamen ifjor hadde om innovasjon og entreprenørskap, så tviler på at det kommer igjen nå (det er vell der Schumpeter kommer inn). Det har også vært ulike oppgaver om lederskap/eierform, lederkapitalisme/aksjonærkapitalisme og egeninteressens problem/Adam Smith de siste årene (fra 2009). Jeg ville derfor ikke fokusert så mye på de emnene :)

 

Selv tror jeg at vi får opprinnelsen til aksjeselskapet og etikkoppgaver. Jeg ville også hatt kontroll på de 3 industrielle revolusjonene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

hmm... var det så mye samfunnsansvar under de ulike revolusjonene? ser ikke helt hvordan du kan trekke de temaene opp mot hverandre.

 

CSR vokste jo frem under den 2. industrielle rev. og du kan fint si at i 1 ind. rev. var det ikke noe form for CSR, det var dumping av avfall, høy forurensing, og dårlige kår for de ansatte i bedriften.

 

I 2. ind. rev. var det kamp om å få bedriftene til å lokalisere seg på der det var lønsomst for seg selv.

Speisielt i USA var dette vanlig, statene fjernet reguleringer for å gjøre det mer lønnsomt for bedriftene å velge den staten. (man kan si det var konkurranse om bedriftene).

Men bedriftene skjønte selv at for å holde disse reguleringene borte, måtte de ta i et tak selv. Det dukket derfor opp tre forskjellige typer CSR, filantropisk, pliktoppfyllende medlem av lokalsamfunnet, og som "faderlig" ovenfor sine ansatte.

 

Dette er starten på CSR, når Roosevelt i 1902(rett meg hvis jeg tar feil) gjennopprettet alle de tidligere reguleringene, og ga bedriften flere "plikter", var allerede kundene oppmerksomme på CSR, bedriftene hadde forsatt dette, men det ble i en mindre grad enn tidligere.

 

i 3. ind. rev. kan man si at det har fått et nytt "boost" pga IKT er vi mer opplyste, og har mer peiling på hva som skjer rundt i værden, det er også lettere å ta en bedrift som driver med f.eks barne arbeid. Og det blir da krevd at vestlige bedriftene skal følge hvisse lover og regler, og dette går igjen utover deres underleverandører.

Det at "alle" er opptatt av CSR gjør også at "alle Må være opptatt av CSR"

i tillegg til dette kan man egentlig kalle det nesten litt trendy å jobbe med CSR, trakk inn fairtraid osv osv.

Bedrifter bruker det også til PR.

 

 

Var ganske punktvis, men er jo bare å se på utviklingen, så ser man hvordan man kan trekke det inn der det passer!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

osnessen: Ah ok, ser den nå :)

Men er jo i utganspunktet det samme med alt i bedriften!

Uansett hva vi får om kan vi jo trekke inn så og si hele pensummet, og jeg trur det er det sensor ønsker! Så jeg trur ikke det er så lurt å tenke for mye på hva man får og ikke får.

Lenke til kommentar

Ser at det er ingen som har nevnt staten og bedriften. Noen som har lest mye om det? Og er det noen som vet om kompdiumet fra 2010 hadde staten og bedriften som et av temaene? Jeg har kompendium fra i år, og de må vel ha lagt til et par nye temaer til 2011? Hva tenker dere om den nordiske modellen, bedriftens avhengighet av offentlige rammevilkår mm.? Jeg vet at det er mange som fokuserer utrolig mye på de tre ind. revolusjonene, noe jeg også har gjort, men jeg tenker selvfølgelig at det er så typisk at man får noe for eksempel om temaet jeg nevnte tidligere, og da er det ikke så mye å trekke inn fra de tre ind. revolusjonen når historie-oppgavedelen lyder noe sånt som redegjør hva som menes med den norske modellen... Guu, som jeg gleder meg til å bli ferdig med bedriften-eksamen!

Lenke til kommentar

Håper også at oppgavene er vide så man kan tolke det på ulike måter.

 

Hadde ikke vært dumt men en oppgave om staten og bedriften. Først og fremst er det lett å definere hva stat er, deres rolle i samfunnet, hvordan de påvirker og blir påvirket av økonomien, deres oppgaver i forhold til bedriften. Videre kan du trekke inn staten rolle gjennom middelalderen, de tre ind. rev og hvordan det har gått fra å tjene eliten/herskere sin interesse til å tjene folkets fellesinteresser.

 

Angående den nordiske modellen tenker jeg for det meste om "velferdsstaten" (f.eks. sikkerhetsnettet til arbeidsledige), lønnsstrukturen og det nære forholdet mellom stat og næringslivet. Det hadde vært kjipt om vi fikk en oppgave som bare handlet om den nordiske modellen ja, er jo ikke så mye å trekke inn der...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...