Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen på BI i faget «Bedriften»

Anbefalte innlegg

Dessverre har jeg ikke det. :/

Kan hende vi får om utilitarisme. Vi hadde en foreleser som nevnte at vi kan få en oppgave tekst hvor vi skulle trekke inn forskjellige etiske begreper inn i det oppgave teksten beskrev. Kunne f.eks være en tekst om slavearbeid. Også skal vi peke på hvor vi kan se bruk eller brudd på f.eks utilitarisme, rettighetsetikk, dydsetikk, rettferdighets etikk osv. Blir spennende å se i morgen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg ville bare innom si det at de har allerede hatt 4 temaer, di to til våren om CSR og milton friedman Og Lederkapitalisme. konte eksamen i vår hadde de om Adams smith's dilemma og hvorfor bedrifter etablerer seg i andre land.

tviler sterkt på at vi vil få disse som hovedtemaer. Ifjor fikk vi ikke om det vi hadde skrevet case om eller det gruppe oppgaven inneholdt.

så det er vanskelig å vite, men jeg synes at schumpeter virker som dere har sagt tiligere i tråden er veldig aktuell i år. pga den har oppblomstret nå di siste tidene rundt finanskrisen osv. Men det er vanskelig å vite, han soml ager eksamen er slu :s

Lenke til kommentar

vi fikk også 14 oppgaver hvor 2 av disse var dem vi fikk på eksamen..

noen av dem gikk som dette:

1: redegjør for hva som menes med den ind.rev. og viktige forskjeller på disse

2: redegjør for hovedtrekkene i joseph schumpeters teori om innovasjon og entreprenørskap, og forskjellen mellom schumpeter | og ||.

3:Forklar hva som forstås med historikeren alfred chandler sin påstand at en synlig hånd hadde overtatt for en usynlig hånd når det gjaldt bedritens rolle i økonomien på 1900-tallet. Hvordan skjedde denne utviklingen og hva var bakgrunnen ifølge Chandler.

4: Gjør rede for hvordan mange bedrifter endrer sitt forhold til markedene og sin interne styring fra midten av 1800-tallet og utover på 1900-tallet.

5: Gjør rede for utviklingen etter 2.verdenskrig når det gjelder hvordan store selskaper (corporations) har forholdt seg til sine eiere og til andre eksterne aktører. Hva kan være bakgrunnen for det vi kalle CSR er blitt så framtredene når det gjelder mange bedrifters profilering av seg selv i dag?

6: Gjør rede for hvilke problemer som kan oppstå når eierskap av og ledelse i bedrifter blir adskilt. Redegjør for hvordan slike problemer kan motvirkes.

7: gjør rede for hvilke måter bedriften kan være innovative. Hvordan kan det forklares at det skjer innovasjoner innenfor bedrifter, næringer eller større deler av økonomien?

8: drøft karl marx sitt syn på privat eierskap til bedrifter under kapitalismen..

som sagt di har allerede brukt 4 av di oppgavene fi fikk, så skal ikke forundre meg om at di bruker noen av disse i år.

masse lykke til :o)

Lenke til kommentar

Hei! Har som alle dere andre også eksamen i morra. Jeg forstår veldig lite om Joseph Schumpeter. Er det noen som kunne ha listet opp noen av hovedtrekkene i hans teorier, og eventuelt forskjellen på Schumpeter 1 og 2? Jeg har lest igjennom det kapittelet i boka som omhandler Schumpeter, men syntes stoffet er utrolig vanskelig å "pugg" og få inn i hukommelsen. All hjelp er jeg kjempe takknemlig for!

Ps: jeg står veldig tidlig opp i morgen for en siste innspurt! håper det er noen som har kunnet hjelpe meg litt på vei =)

Lenke til kommentar

Du må nesten prøve å finne Def. på de selv er mye å skrive men her er i hvetfall sjekke lista

1. Hva er innovasjon

2. Joseph Schumpeter og hans teorier

3 klassiske økonomi(Adam smith)som er statisk øk VS. Scumpetersom (dynamisk øk)

4.Schumpeter1 (entreprenøren)

5.Konjukturbølger

6.Creative Destuction

7.Schumpeter 2 Store bedriften

8. Innovasjonssystemer

Lykke til Alle sammen =)

Lenke til kommentar

Jaja, folkens.. sto opp halv seks i dag for å lese siste innspurt.. Blir spennende i dag. Satser levra mi på at vi får enten om etiske teorier, egeninteresse eller ind.rev.

Men som det er kommentert tidligere her så er jo eksamen kun satt av til tre timer, så hvor mye kan de egentlig forvente?

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Samme her! Ble overlykkelig når jeg leste "eller"-oppgaven!

Hei! Jeg valgte også egeninteressen`s problemer og svar og løysninger på den!

Har kun lest kompendiet...Er det noen som vet hvilke problem som er mest sentralt? og evt hvor mange det er snakk om? jeg skrev om 3 hovedproblem, holdt meg dønn til oppgaven som ble vi spurt om og skrev 5 sider. Er det tilfredstillende for en god karakter?

Takk:)

Lenke til kommentar

Hvis du leser kompendiet ser du fort at det er ni ulike løsninger.

Men teoriene om resignert realisme, utilitarismen, og teorien om at egeninteresse og egoisme ikke er det samme er de teoriene som står mest sentralt, iallefall etter det inntrykket jeg har fått.

Du skal være forsiktig med å holde deg dønn til oppgaven når det står "her kan du gjerne trekke inn andre deler av pensum, men du behøver ikke."

Aner ikke hvilke krav de stiller. Det er jo bare snakk om en 3-timers eksamen.

Endret av Rs125
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...