Gå til innhold

Gen for å kunne smake alkohol ?

Zitrus

Anbefalte innlegg

Som de fleste andre jeg kjenner, var første det møte med øl en ubehagelig opplevelse. Personlig satt jeg igjen med følelsen av å nettopp ha drukken en form for flytende ørevoks, blandet med Sevenup og jif vindusrens, med andre ord en ublidt møte med voksen lørdagskos.

Som så mange påstår, er øl en smak man må vende seg til og som må jobbes inn.

For min del kan dette virke som en umulighet. Den samme smaken treffer meg fortsatt midt i trynet hver gang jeg våger meg frempå med en slurk, og resulterer i umidelbare brekkninger, grimaser og udelikate lyder. Desverre gjelder dette også andre former for alkohol.

Mange vil derfor trekke den konklusjon at jeg kan virke kresen, men dette er lang ifra tilfelle. Jeg har fortsatt til gode å smake mat som jeg overhode ikke liker. Jeg kan spise blåskjell, snegler, grønnsaker, bønner, oliven. Jeg har laget frokos beståend av tunfisk, havregryn, melk og brokkoli blandet sammen i en blender for så å kunne drikke det.

Hvordan kan det da ha seg at smaksmessig, ville jeg foretrukket om ølflasken var tappet med dassvann istedefor øl? :dontgetit:

Uansett har det i mitt hode dukket opp en teori, eller en tanke om at det må finnes et eget gen for å kunne kjenne selve smaken av alkohol, og at nettopp jeg er eier av dette genet. Skulle jeg prøve å beskrive smaken, ville jeg sagt en blanding az Zalo, ørevoks og spyleveske, eller hvordan jeg kunne tenke meg en dødelig gift teoretisk ville ha smakt.

Jeg lurer derfor på om det er andre som sitter med samme følelse, som må gjennom den samme krigen for å nå "dritings" tilstand om en skal ut å feste ?

Endret av Zitrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare å hive innpå det :)

Øl, vodka og vin er vel de eneste drikkevarene jeg liker på smak. Saker som whiskey, konjakk, akevitt, hjemmebrent, jäger osv.. holder jeg meg unna.

Øl tar tid. Bare å drikk så ofte og mye du kan, så skal jeg love deg at den dagen du plutselig liker det, kommer du ikke til å angre.

Lenke til kommentar

Som de fleste andre jeg kjenner, var første det møte med øl en ubehagelig opplevelse. Personlig satt jeg igjen med følelsen av å nettopp ha drukken en form for flytende ørevoks, blandet med Sevenup og jif vindusrens, med andre ord en ublidt møte med voksen lørdagskos.

Som så mange påstår, er øl en smak man må vende seg til og som må jobbes inn.

For min del kan dette virke som en umulighet. Den samme smaken treffer meg fortsatt midt i trynet hver gang jeg våger meg frempå med en slurk, og resulterer i umidelbare brekkninger, grimaser og udelikate lyder. Desverre gjelder dette også andre former for alkohol.

Mange vil derfor trekke den konklusjon at jeg kan virke kresen, men dette er lang ifra tilfelle. Jeg har fortsatt til gode å smake mat som jeg overhode ikke liker. Jeg kan spise blåskjell, snegler, grønnsaker, bønner, oliven. Jeg har laget frokos beståend av tunfisk, havregryn, melk og brokkoli blandet sammen i en blender for så å kunne drikke det.

Hvordan kan det da ha seg at smaksmessig, ville jeg foretrukket om ølflasken var tappet med dassvann istedefor øl? :dontgetit:

Uansett har det i mitt hode dukket opp en teori, eller en tanke om at det må finnes et eget gen for å kunne kjenne selve smaken av alkohol, og at nettopp jeg er eier av dette genet. Skulle jeg prøve å beskrive smaken, ville jeg sagt en blanding az Zalo, ørevoks og spyleveske, eller hvordan jeg kunne tenke meg en dødelig gift teoretisk ville ha smakt.

Jeg lurer derfor på om det er andre som sitter med samme følelse, som må gjennom den samme krigen for å nå "dritings" tilstand om en skal ut å feste ?

Har du prøvd andre typer alkohol. Du må ikke drikke øl vet du? Prøv utblandet vodka og vin og se om du liker det. Du bør ihvertfall like utblandet vodka fordi det smaker nesten som lime/cola/ eller hva enn det er blandet ut med. Mye god vin som du kan prøve også.

Lenke til kommentar

Som du selv sier; de aller fleste synes smaken av øl de første gangene er helt jævlig. Det tok meg faktisk flere år før jeg virkelig begynte å like øl, det er rett og slett en tilvenningssak.

Når det gjelder hardere former for alkohol er det vel som de aller fleste; det er noe man gjør på fylla. Det er svært sjeldent du møter noen som elsker tequilashots pga. smaken. Det smaker satan, men sånn er det bare.

Hva slags type øl har du prøvd? Har du prøvd mais-øl som corona, sol osv?

Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig å kjenne smaken av alkohol, og det er neppe et gen, det smaker heller ikke som zalo eller ørevoks, men mange rensemidler er alkoholbaserte, så ikke så rart at du kjenner igjen smaken fra hvordan de lukter.

Men rusbrus/cider smaker sjeldent så veldig mye alkohol, du kan jo prøve deg på noen 2.25% cider, de smaker ofte mer av gjær, men inneholder mindre alkohol. Selv foretrekker jeg 4.5-7% cider fordi jeg ikke liker smaken av gjær, og det smaker ikke så mye alkohol uansett.

Tequila er ikke spesielt godt, og dårlig tequila smaker diesel. Så det er vel ikke noe man drikker for smaken. Konjakk, whiskey og brun alkohol generelt smaker heller ikke spesielt godt de første gangene.

Lenke til kommentar

Har du smakt diesel, Flimzes? Trodde du kjørte bensinbil jeg :D

Nei, øl er ikke spesielt godt synes jeg, med fire år drikkings på baken.

Vodka er heller ikke noe spes, noen typer duger greit. Det jeg merka, var at Urge og Smirnoff 40 50/50 ikke smakte mer enn utvanna Urge uten kullsyre. Verdt et forsøk. Ellers er Battery og Burn greie å blande med de første gangene (til du spyr og får "stygga" på Burn/Battery that is).

Russisk vodka (ekte, kjøpt i Russland) skal ikke smake annet enn sterkt. Skulle fått tak i det, men det er vanskelig da de er nazi på grensene :)

Lenke til kommentar

Russisk vodka (ekte, kjøpt i Russland) skal ikke smake annet enn sterkt. Skulle fått tak i det, men det er vanskelig da de er nazi på grensene :)

Det er da ikke vanskelig. Kan du ikke bare få noen til å sjekke om de er på grensen. Og hvorfor må du kjøre over svinesundbruen uansett? Det finnes andre veier rundt.

Lenke til kommentar

Angående øl, så smaker billig pils ikke noe særlig godt. Prøv en skikkelig ale, tror de fleste butikker har kilkenny, som er en irsk rød ale. Prøv den og se om det er pils smaken du reagerer på :)

Angående sterkere saker, så er det noen ting du bare bør glemme med en gang. En av dem er vodka. Jeg tror det er EN drink som fungerer noenlunde med vodka, og det er white russian. Om du i hele tatt vurderer å blande vodka med brus eller noe i den duren, kommer du til å gremme deg.

Kjøp deg i stedet en flaske god gin, men ikke gå for de billigste, for de smaker fusel. Prøv en flaske gordon's, bombay sapphire (eller om du er vågal, hendricks), og google noen oppskrifter. En enkel klassiker er gin&tonic, rett og slett ca 50/50 med gin og schweppes tonic. Martini er også en klassiker, og gin er faktisk også godt for seg selv, med is.

Det er faktisk bare fantasien som setter grenser når det gjelder gin, og jeg har oppdaget at det er en god base for de fleste drinker. Prøv en apple martini med 4 deler gin, 2 deler cointreau, 2 deler eplejuice og 2 deler sprite. Himmelsk :)

Likører av ymse slag er også godt, men ikke drikk mye, for de har høyt sukkerinnhold :whistle:

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Har du smakt diesel, Flimzes? Trodde du kjørte bensinbil jeg :D

Hehe, god hukommelse der, kjørte bensinbil forrige vinter :)

Meneh har nok smakt på diesel ja, ikke noe jeg er lysten på å prøve igjen, ikke bare godt. Modern kjører bensin, og vi var nødt til å tømme tanken en gang, og gjorde det ved å suge ut via slange (nei, ikke for å stjele), og fikk litt i munnen i det trykket gikk over.

Og dårlig tequila smaker veldig likt.

Lenke til kommentar

Er gin det første man burde prøve seg på hvis man ikke liker smaken på drinker? Hvis du vil vite hvordan gin smaker - stikk ut i nærmeste skog, spis et par kvister av et furutre. Nøyaktig samme smak.

Hva med å prøve noe av det mer "vanlige", bland iste og for eksempel vikingfjord. Blandeforhold ca 70/30 (da såklart 70% iste og 30% viking) Det er en farlig miksdur som du må være forsiktig med, kan fort bli temmelig mye, og morgenen etter ikke er like morsom, og smaken av iste det neste halve året gir deg brekninger og frysninger helt ned til tåspissene.

Lenke til kommentar

Er gin det første man burde prøve seg på hvis man ikke liker smaken på drinker? Hvis du vil vite hvordan gin smaker - stikk ut i nærmeste skog, spis et par kvister av et furutre. Nøyaktig samme smak.

Hva med å prøve noe av det mer "vanlige", bland iste og for eksempel vikingfjord. Blandeforhold ca 70/30 (da såklart 70% iste og 30% viking) Det er en farlig miksdur som du må være forsiktig med, kan fort bli temmelig mye, og morgenen etter ikke er like morsom, og smaken av iste det neste halve året gir deg brekninger og frysninger helt ned til tåspissene.

Det må da være forferdelig dårlig gin om du mener det smaker kvist.. Og å anbefale å blande fæl vodka med noe sukkerkliss som iste er bare en "recipe for disaster" ..

Lenke til kommentar

Jeg håper at du enten er 14, eller bor langt oppi en dal, for det er de eneste to gangene slikt er i nærheten av akseptert.

Det er da ingen normale folk som blander slikt, vikingfjord smaker jo jævlig. Hvordan i alle dager skulle det være bra for de som ikke liker alkohol? Det er jo bare bra for de som vil bli fullest fortest mulig men ikke takler ren vikingfjord.

Nei, svak cider, rusbrus og slikt pleier å funke, sukker dekker over ganske mye alkoholsmak. Noen mener at det å blande vodka og fanta exotic er tingen, men det er en overhengende risiko for at du aldri vil drikke fanta exotic igjen hvis du drikker for mye.

Lenke til kommentar

Hvorfor i huleste driver dere å anbefaler allverdes drinker til en fyr som ikke liker øl engang? Det er jo som å anbefale kamasutrastillinger til en beskjeden og tilbaketrukken kristen jomfru på 13 år.

....men siden vi er så godt i gang, og det snart er jul, vil jeg videreformidle:

Dry (uttales 'drøy') julegløgg.

Gin og brun (orange) julebrus blandes i ønsket forhold. Deretter drysses nøttemiks (slik som man bruker i gløgg) nedi. Mmmmm schempegott.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...