Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kraftig PC - Problemer under WoWspill. 300kr Reward!


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har ett ganske irriterende problem jeg hadde håpet noen her kunne hjulpet meg meg.

 

Først av alt kan jeg fortelle om ”Belønningen” som beskrives i Topic.

Jeg betaler 300kr til den som kan komme med en konkret løsning(som er lett å gjøre selv) eller en mer eller mindre garanti for at en del må skiftes ut.

Pengene kan enten settes inn på konto, eller sendes pr post.

Jeg er en mann for mine ord, så penger blir det.

 

Det er en stor fordel om man kan spillet/spiller World of Warcraft, da det er her jeg merker problemene(siden jeg forsåvidt kun spiller dette spillet)

 

Problemet:

Når jeg spiller World of Warcraft, kan jeg stå med Charactern og kamera mitt f.eks mot Nord, alt som skjer innenfor synsvinkelen på kamera, uansett om jeg slåss, løper, mounter etc, går spillet helt smooth og capper på 60fps(med Vertical Synch på).

Men, i det jeg skal snu meg, enten 180grader eller mer enn en kvart kommer det en helvettes lag.

Jeg snur, skjermen fryser ett kvart til ett halvt sekund og FPS dropper til rundt 7fps, når turnen er ferdig er alt smooth igjen, og FPSen er tilbake på steady 60.

Alle innstillinger er satt til High, og burde ikke være ett problem med denne Pcen.

Nå er det verdt og nevne at steder som Dalaran og store grafiske steder gjerne lowrer FPSen til rundt 30FPS, men ikke noen problemer ellers, kun ved turn.

I enkelte områder virker det som, om jeg turner ett par ganger så er problemet "vekk" for akuratt det området.

Virker nesten som data fra spillet har blitt loadet inn i RAMen, elns, og gjør neste turn mye enklere for PCen å takle.

 

Vet at bilder vansklig viser problemet, men tok 2 Screens:

 

Før Turnen: http://img72.imageshack.us/img72/9833/forturn.jpg

 

Etter Turnen: http://img337.imageshack.us/f/etterturn.jpg/

 

Disse 2 bildene ble tatt innenfor 1sekund, og viser FPS droppen av en vanlig turn for meg om dagen

 

 

Jeg bygde denne Pcen for ca 2,5år siden, og jeg har merket problemene godt fra starten, men det var en viss patch som gjorde feilen enda mer synelig. Tror det var en patch med litt GPXupdates.

I tillegg virker det som upcomming utvidelse Cataclysm gjør det enda verre.(4.0.1?)

 

Jeg skulle nesten tro denne PCen skulle dra WoW uten problem, jeg har en følelse på det er noen settings eller noe jeg har glemt/ikke veit om.

Virker som det er en flaskehals ett eller annet sted.

 

Ting jeg har prøvd:

Jeg har prøvd flere løsninger på dette problemet, jeg nevner nedover.

 

1) Settings: Alle settings er prøvd og justert på, men problemet vedvarer

 

2) Ny HDD: Jeg skiftet HDDen min da den gamle Raptorn bråket som faen når den oppererte, jeg var nesten 100% sikker på det var problemet, men det var det ikke.

 

3) Timingmethod: Jeg så en guide på hvordan løse dette problemet, det var å skrive /console timingmethod 0, 1, 2 men ingen settings hjalp.

 

4) Nye skjermkort drivere, men hjelper ikke.

 

5) Memtest86+: Kjørte memtest86+ i 4,5time i strekk, 7 ”vendinger”. Ingen feil funnet.

 

6) Nytt OS. Skiftet nylig til Windows 7 Ultimate(x64), samme problemet. Hadde Vistax64 før. (tror ikke det er ett x64 problem, da min venn har svakere PC, samme OS og ingen problemer)

 

Jeg sjekka litt temps og load under spilling(og under problemet) og da lå temp på følgende:

CPU: 16grader, GPU: 48grader, NB: 35grader og Kabinettet ca 30grader.

CPUen bruker ca 30% og RAMused ca 50%

 

Speccs:

Kabinett: Antec Nine Hundred

Hovedkort: ASUS Maximus Formula X38 Socket 775

 

CPU: Intel Core 2 Quad Q9450 2.66GHz 1333

12MB, BOXED m/vifte Socket 775

 

RAM: Mushkin DDR2 4096MB extreme Performance

XP2-6400 2x2048MB 800MHz. (4-4-4-12)

Skjermkort: Asus GTX280

 

PSU: MIST, 600W, avtagbare kabler, Rev.3

 

HDDer:

WD VelociRaptor 150gb

WD 1TB

WD 500Gb

 

OS: Windows 7 Ultimate x64 (tidligere Vista x64)

 

Ting jeg tror det kan være:

 

RAM:

Jeg tror kanskje det kan ha noe med RAMen å gjøre, men memtest kom frem til at det var ingen feil.

Kan det være volt/timings som det er noe galt med?

Jeg kan nada niks om det, men jeg la merke til når jeg kjøpte RAMen at det sto 4-4-4-12, i memtest og BIOS står det: 5-5-5-18

La det være sagt at jeg er særdeles skeptisk til å rote for mye med volt/timings, siden jeg kan ingenting om det, men med konkrete steg skal jeg nok prøve

 

Skjermkortet.

Jeg er ikke helt sikker på hva som kan være galt her, men kan jo være noe

Det vedlegges ett program på GTX280 som heter: ”Asus Smartdoctor”

Jeg liker dette lille programmet, som styrer både viftehastigheter, temp og clock

Det er 3 ”barer” i dette programmet hvor du kan styre ”Graphic Speed”.

Men, Graphpic Speed er vel satt som standard til det som opplyses av Asus og GTX280? Og om jeg evt vil clocke, kan jeg dra på disse barene for mer ”fart”.

Men, uansett, så skulle skjermkortet dra WoW uten problem, uten å måtte justere?

 

Jaa, det ble en rimelig stor post av dette, men like greit å skrive mest mulig først, så man slipper å ha 100vis av replys.

 

 

Takk for all hjelp, håper dette kan ordnes.

 

Hilsen

 

T3X4C0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei T3X4C0.

 

Jeg ville forsøkt å slette alle overclockingsprogrammer som har fulgt med hovedkort/gpu, f.eks AI Suite. Noen av de programmene er så buggy at de aldri burde ha vært lansert. Til tross for at hensikten med programmene er å øke ytelsen til maskina så hender det at det motsatte blir resultatet. Snakker fra egen erfaring. Håper du finner ut av det.

 

Edit: Kan jo muligens være noe med rammen, men jeg har mere trua på teorien over siden du har asus hovedkort. Om det er noe med rammen så er min erfaring den at årsaken til problemene oftere er helt feil spenning til rammen kontra feil timings.. Men du har jo kjørt memtest, 4,5timer er kanskje litt kort syntes jeg, men likevel, 4,5timer uten feil...

 

 

bable bable :p

 

Edit: (gidder ikke lage ny post ;) Som folk nevner her, skygger kan kreve mye ooompf. Men! Med ditt hardware så burde du LETT kunne kjøre wow på maks, om du ikke har skikkelig mannemannskjerm på 27"+ og oppløsning på størrelse på dovrefjellet selvsagt. Da kan det bli for møe for boksen din. Selv om det er en stund siden jeg hadde en så "gammel" maskin så har jeg mange bekjente med mer eller mindre tilsvarende krutt som din og de har ikke problemer med lag som du beskriver.

 

Harddisken er det ihvertfall helt sikkert ikke. Om en disk ikke klarer å dra wow, da er det jaggu ille. Og du har prøvd 2 disker.

 

Som sagt, jeg har en veldig veldig god følelse på software problemer.

 

Om du ikke kommer noen vei etter å ha slettet alt av ymse programmer som kan forsøke og booste maskinen/spare strøm så ville jeg vurdert å stress testet cpu også. Til det vil jeg anbefale Prime. Og nok en ting om de programmene, uansett hva målet ditt er; høyere ytelse eller lavere strømforbruk; Det finnes andre programmer og metoder som gjør jobben bedre.

 

Vet du hvordan du endrer ram timings/volt i bios eller trenger du veiledning, step by step?

Endret av adniki
Lenke til kommentar

Takk for svar begge 2.

 

@Complexity:

Ja, skjermkortet skal ha den nyeste driveren. Ser heller ikke at jeg mangler noen andre drivere for å ha en stødig PC.

PCen fungerer jo gulle godt og raskt ellers, skulle jo tro at FPSen ville bli lavere ellers i spillet om jeg hadde en svak PC.

 

@adniki

Hmm, ja AI Suite har jeg alltid innstallert hver gang jeg reinnstaller.

Så det kjører forsåvidt hele tiden(eller gjør det det? Jeg har ikke åpnet programmet på en årrekke).

Men som jeg svarte Complexity over, så ville jeg vil tro at spillet skulle ta mer effekt av at den var svak ellers og? Ikke bare i de 1-2sek under turning.

Jeg tror somsagt også på RAM, det virker jo veldig sånn da.

Når det er kun under der masse skal prosesseres raskt probleme kommer.

Mener du at jeg burde kjøre Memtest lenger?

Lenke til kommentar

Jeg har veldig trua på at det er asus programmene som skaper problemer. Har pratet med en kollega, han hadde også opplevd lignende symptomer som de du nevner. Roten til faenskapen var igjenn de programmene. Kvitt deg med hele røkla om du ikke kommer noen vei med å justere timings og eventuelt volt til rammen. Det burde ikke være så komplisert men har ikke sjekket manual til netopp ditt hovedkort for å være helt sikker :)

 

Edit: Ja jeg syntes 4,5timer er litt for lite til å kunne med 100% sikkerhet fastslå at problemet ikke ligger der, kanskje 99% sikker bare ;)

Endret av adniki
Lenke til kommentar

en kamerat av meg har hatt lag problemer i wow etter at han byggde ny maskin i sommer. kjappe specs er 6 kjerners amd (1090), 8gb ram, ocz ssd og 5870 skjermkort.

 

han løste problemet da han monterte inn sin gamle raptor 74gb disk og installerte spillet på den. det viste seg at den nye 2tb wd black disken ikke var rask nok.

 

jeg vet også at han ikke overklokker, og han bruker ikke hovedkort programmer slik som noen har nevnt allerede.

 

sedit: så det jeg spør om er: har du installert wow på raptoren din eller på en av de andre to diskene?

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Igjen, takk for alle svar:

 

@Complexity: Joda, har vært vant til dårligere Skjermkortdrivere fra en annen maskin, men saken er at denne maskinen hra vært sånn siden starten for 2,5år siden. Det må ve ha vært minst 5 forskjellige drivere innstallert i løpet av den tiden. Alle nye og ikke Beta.

Så, tror ikke det er det, m.t.p at jeg har prøvd det ganske mye.

Men takk for tips :)

 

@Spirre

Som jeg skrev så har jeg skiftet ut en disk. Hadde en gammel Raptor 74GB som bråket som faen. Trodde virkelig dette var problemet.

Men så kjøpte jeg en Velociraptor 150gb, og problemet vedvarte.

Så, er nok ikke det. :/

 

@WarpX

Ja, ingen tvil om det, men uansett hvor mye eller lite skygge jeg har opprettholder FPSen seg til minst 40fps i de hardeste områdene.

Det er kun ved turning problemet eksisterer. Så da kan jeg ikke tro at det kommer fra skyggedelen.

Prøvde forresten turn med low Skygge. Samme problemet

 

@daruu:

Jepp, prøvde det du sa flere ganger. Men problemet vedvarer desverre.

Skyggene på low eller high gir ingen effekt på FPSen når jeg ikke turner heller. Så maskinen klarer fint å dra High skygge like bra som low skygge.

 

@Flere som spørr om GamerOSD, AI Suit og Smartdoctor:

JA, det har jeg. Jeg har alltid hatt det, og alltid forsikret meg om at disse var på og klare før jeg WoWet.

Dette skal jeg sannelig avinnstallere med engang og prøve om det hjelper

 

Der ehører fra meg

 

 

Mange takk for svar ALLE sammen!

 

300kr venter på ny eier, og jeg tror det ikke blir lenge til!

Lenke til kommentar

HELT UTROLIG!

 

Etter 2,5år er problemet løst! Og så var det småtteri i tilegg!

 

AI Suite, og/eller GamerOSD har vært tydligvis ett hemmende problem...

 

Avinnstallerte alle 3, relogget.. Plutselig merket jeg at taskbaren min ikke var "blålig gjennomsiktig" men solid Grå..

Launcha WoW, fikk "blalba 3D greiene mangler", la inn ny Driver.

Og da funka alt..

 

La inn Smartdoctor og det virker også strålende.. Dette er det eneste programmet jeg ønsker å ha, siden det styrer kjølinga godt.

 

Får forresten 20 mer FPS også må, fra 39,7 til 59,7...!

 

Da var saken BIFF!

 

Mange takk alle sammen, og HADE bra!

 

 

 

 

NEIDA! Hehehehe, penger blir det ;).

adniki er min HELT!

@adniki, sender du meg en PM på kontonummeret ditt, eller post adressen din, så skal jeg få sendt penger omgående!

 

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...