Gå til innhold

Fargenyanser i huden

Anbefalte innlegg

Hei.

Har prøvd å fotografere/dokumentere et gammelt sår. Dette opptrer kun som en liten fargeforskjell i den gjengrodde huden sammenliknet med huden omkring.

Problemet er bare det at så å si ingen kompaktkameraer jeg har testet (i vanlig auto modus eller "P" modus) klarer å gjenngi dette gamle såret ordentlig.

Av hjelpemidler benyttet er:

• Stativ
  • Bakgrunnsbelysning
  • makro modus

Men uten vesentlig bedre resultat.

Der jeg med største selvfølgelighet med øyet kan se at det er et gammelt sår på huden, så er ikke dette tilfellet for de kameraene jeg har prøvd med.

For ordenens skyld så er det følgende kameraer som er blitt brukt:

• Fujifilm HS 10
  • Canon S2 IS
  • Olympus (lommekamera jeg ikke husker modellnavnet på)

Jeg regner med at et godt speilreflekskamera vil gjøre biffen, men det kommer way out of min økonomiske ramme.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke godt å si hva som er feil uten eksempler, men det kan tenkes at kameraene lar seg lure av hvitbalansen. Nesten alle kompaktkameraer har mulighet for manuell hvitbalanse. Det står i brukanvisningen hvordan den stilles, men i prinisppet er det bare å måle på et hvitt ark. Ta bildet - og huske å sette den tilbake til auto etterpå. Du kan eventuelt prøve med manuell eksponering også, men det burde ikke være noe i veien for å få til et OK bilde med et av kameraneen det du har prøvd med. HS10 burde i hvertfall ha alle justeringsmuligheter.

Edit: Du kan muligens også ha problemer med fokus/dybdeskarpet. Prøv å sette kameraet på A og velg for eks F5.0. Er et problemer med fokus kan du tegne en ring rundt med en tusj eller legge noe med høy kontrast ved siden av, pass i så fall på at avstand til objektiver er lik.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...