Gå til innhold

Olympus E-PL1, elendig byggekvalitet, uheldig?

Anbefalte innlegg

Hej

Må hellere lige nævne at jeg er fra Danmark. Håber i kan tyde det jeg skriver alligevel

Jeg har netop lige fået mit nye olympus pen e-pl1, men er meget uimponeret over byggekvaliteten. Jeg har aldrig haft et spejlrefleks og har aldrig haft kæmp krav til mit udstyr så jeg ser ikke mig selv som overdreven kræsen.

Så her er hvad jeg ikke byder mig om.

- Udløser-knappen er meget slatten og virker overhovedet ikke særligt veludført.

- De fleste af knapperne virker utroligt billige. Bare ved at køre fingrerne hen over dem knirker og knager de som et stykke kina legetøj. Og et par af dem er ekstramt slatne.

Er det generelt et problem med den model eller har jeg været meget uheldig? Man kan bare godt føle sig lidt skuffet når kameraet føles billigere end mine forældres 2 år gamle kamera som blev købt til under 1000 kr.

Fortsat god weekend

mvh kenneth

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har netop lige fået mit nye olympus pen e-pl1, men er meget uimponeret over byggekvaliteten. Jeg har aldrig haft et spejlrefleks og har aldrig haft kæmp krav til mit udstyr så jeg ser ikke mig selv som overdreven kræsen.

Hei,

Jeg vet om mange som er superfornøyd med sin Pen E-PL1 og de bildene det tar.

Selv så jeg på denne modellen da jeg kjøpte min Panasonic GF1, og valgte GF1 i stedet for E-PL1 av to grunner:

1. Jeg hadde på forhånd hørt at de manuelle kontrollene var lettere tilgjengelig på GF1, og det var en viktig faktor for meg

2. Jeg syntes byggkvaliteten på E-PL1 kjentes plastikkaktig ut sammenliknet med GF1s mer solide utførelse

Jeg vurderte også Olympus PEN E-P2, lekker sak med kvalitetsfølelse, men den ble for dyr, spesielt om man ønsker Panasonics 20mm-objektiv, som da måtte kjøpes i tillegg.

Så jeg håper at jeg ikke hisser på meg fornøyde E-PL1-eiere, men jeg er altså enig med deg. :)

Så om byggkvalitet er viktig for deg, kanskje vurdere en GF1, en E-P2 eller en Panasonic GF2 som kommer i butikkene i disse dager?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg vet om mange som er superfornøyd med sin Pen E-PL1 og de bildene det tar.

Selv så jeg på denne modellen da jeg kjøpte min Panasonic GF1, og valgte GF1 i stedet for E-PL1 av to grunner:

1. Jeg hadde på forhånd hørt at de manuelle kontrollene var lettere tilgjengelig på GF1, og det var en viktig faktor for meg

2. Jeg syntes byggkvaliteten på E-PL1 kjentes plastikkaktig ut sammenliknet med GF1s mer solide utførelse

Jeg vurderte også Olympus PEN E-P2, lekker sak med kvalitetsfølelse, men den ble for dyr, spesielt om man ønsker Panasonics 20mm-objektiv, som da måtte kjøpes i tillegg.

Så jeg håper at jeg ikke hisser på meg fornøyde E-PL1-eiere, men jeg er altså enig med deg. :)

Så om byggkvalitet er viktig for deg, kanskje vurdere en GF1, en E-P2 eller en Panasonic GF2 som kommer i butikkene i disse dager?

Byggekvaliteten er langt fra super vigtig for mig. Havde bare forventet mig lidt mere af et relativt dyrt kamera. Jeg har prøvet pen e-p1 og var helt vild med det, men manglen på medfølgende blitz er en deal-breaker for mig.

Har desværre ikke haft mulighed for at prøve panasonic gf1 og skulle gf2 ikke først komme i butikkerne engang næste år?

Men overvejer lidt om jeg skal sende det tilbage.

Endret av noeyewar
Lenke til kommentar

Byggekvaliteten er langt fra super vigtig for mig. Havde bare forventet mig lidt mere af et relativt dyrt kamera. Jeg har prøvet pen e-p1 og var helt vild med det, men manglen på medfølgende blitz er en deal-breaker for mig.

Har desværre ikke haft mulighed for at prøve panasonic gf1 og skulle gf2 ikke først komme i butikkerne engang næste år?

Jeg er ikke sikker på når GF2 kommer til landet eksakt, men masse rykter verserer. ;) Kan være du har rett, at det først er til neste år det faktisk er tilgjengelig. :)

Men det er ingen god følelse å betale flere tusen for et produkt man ikke kjenner seg fornøyd med som førsteinntrykk. Skal gjerne litt til å siden bli ordentlig begeistret for produktet senere da...

Lenke til kommentar

Vel - hovedforskellen på E-P1 og E-PL1 er at sidstnævnte er strippet for fancy detaljer og har billigere byggekvalitet - for at holde omkostningerne nede. E-PL1 er måske dyrt, men alligevel forholdsvis billig ud fra hvad det kan.

Så - ikke overrasket over at enkelte vil synes det er billig byggekvalitet. Vil du have et hus med bedre byggekvalitet - gå op et trind til E-P1/E-P2, eller Panasonic GF1 eller den kommende GF2.

Indbygget blitz - nice to have, men du vil altid få bedre resultater ved at bruge en ekstern blitz.

Lenke til kommentar

Vel, for å være en såkalt billigmodell ble jeg tvertimot positivt overrasket over byggekvaliteten. Mitt hovedkamera er ellers E-3. Vi henger oss opp i forskjellige forhold. Om dette er et stort problem for deg, så bør du skifte kamera.

Lenke til kommentar

Tak for svarene.

Har nu brugt en del mere tid med kameraet og må sige at den indledende skuffelse er ved at forsvinde.

Kan rigtigt godt lide betjeningen og billederne fejler jo vidst ikke noget.

Tror det ender med jeg beholder det.

Det var hyggelig å høre. Jeg har selv såvidt vært innom E-PL1 og syntes det en trivelig liten sak.

Jeg er enig i at den har ikke samme finish som en E-P1; men jeg tror nok at den tåler mye. Og bildene blir jo bra, det er vel det viktigste ;)

Lenke til kommentar

Forstår ikke hva du skal med integrert blitz. Send E-PL1-en tilbake (du blir neppe mer fornøyd med tiden), kjøpe en E-P1 + Fl-36 blitz i steden for eller kjøp en Panasonic GF1

PS: Etter å ha lest hele tråden :blush: ser jeg at du har blivet fornøyd, så da er det bare å beholde det. ;)

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Forstår ikke hva du skal med integrert blitz. Send E-PL1-en tilbake (du blir neppe mer fornøyd med tiden), kjøpe en E-P1 + Fl-36 blitz i steden for eller kjøp en Panasonic GF1

PS: Etter å ha lest hele tråden :blush: ser jeg at du har blivet fornøyd, så da er det bare å beholde det. ;)

Den indbyggede blitz skal bruges til at tage bilelder med :cool:

Jeg skal bruge det som et "udvidet point and shoot" kamera der ikke fylder alt for meget og hvis jeg klistrer en enorm blitz på toppen kan jeg ikke se nogen ide i at vælge et relativt kompakt kamera frem for et spejlreflekt, eller tager jeg fejl?

Endret av noeyewar
Lenke til kommentar

Den indbyggede blitz skal bruges til at tage bilelder med :cool:

Jeg skal bruge det som et "udvidet point and shoot" kamera der ikke fylder alt for meget og hvis jeg klistrer en enorm blitz på toppen kan jeg ikke se nogen ide i at vælge et relativt kompakt kamera frem for et spejlreflekt, eller tager jeg fejl?

Vel, om du bare skal ta bilder om sommeren... ;)

Lys er lys, og det er ikke så mye du kan gjøre uten det. Vel, man kan ta kunst-bilder. Men du kan vurdere et Panasonic 20mm f/1.7 objektiv til kameraet ditt. Da blir det enda mindre og du får mer lysstyrke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...