Gå til innhold

Videoredigering på pc, kva krav til pc?

Anbefalte innlegg

Eg har ein Pentum 3 500MHz med 128mbram 30 gig harddisk.

Duger dette til videoredigering?

Har ikkje firewire kort så eg må kjøpe det, men tenker at dersom ikkje pc'en dugeer så kan eg no like godt kjøpe meg ein ny pc med firewire istaden for firewire kort på den gammle.

Kva må eg legge inn i den gammle for at den kan duge, meir ram større harddisk?

Når det gjelder harddisk så ser eg at det har komt nye disker med 8Mb buffer er desse bra?

På forhånd takk!

Helsing

Olav Martin Lid

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den maskinen som er nevnt der er ikke minstekravet, men en god maskin. Jeg vil anbefale deg å bytte ut det meste på maskinen din - P3 er ikke veldig godt egnet for redigering.

Skal du bygge opp maskinen selv, anbefaler jeg deg å bruke hovedkort med Intel chipset og en P4 med minst 2.4GHz / 533MHz FSB (Denne er veldig prisgunstig)

Kjør min 512 MB RAM og ha to harddisker. Den ene (Trenger ikke være veldig stor) kjører du system (Les: Operativsystem) og alle programmer. Disk 2 må være en relativt kjapp disk med mye plass. Anbefalt: Western Digital 120GB 8MB cache (WD1200JB) Her legger du kun video/lyd filer og ikke noe annet. Slik sikrer du at overføring og behandling av film går raskt og greit.

Pass på at lydkortet støtter full duplex (avspilling samtidig med innspilling) slik at du kan legge på voice over (Tale til film)

Kjør et skjermkort med ATI eller nVidia bastert brikke med mer enn 64MB RAM

Dette er de mest kritiske komponentene i maskinen. Kan også nevne at du burde ligge unna firewire kort (IEEE1394) med NEC chip. Disse er ikke raske nok og er for ustabile

Lenke til kommentar

Selv har jeg en P3 og den funker utmerket. Men 500 MHz er kanskje litt snaut. Videoredigering dreier seg mye om prosessorkraft.

Du vil sikkert syns at 30 GB er for snaut også (husk at en time råvideo er ca 12 GB).

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en harddisk og et firewire-kort (og eventuelt mer minne hvis det er plass) og forsøkt med det. Går det ikke kan du alltids ta med deg dette over til den nye pc'n (med unntak av RAM'n antagelig. Ikke alle pc'er leveres med firewire-kort og store HD'er så det kan hende du uansett må kjøpe det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...