skylinepower Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Skal kjøpe meg en traktor nå og er veldig avhengig av musikk. http://www.tractordata.com/farm-tractors/002/9/9/2990-massey-ferguson-148.html På denne siden blir det fortalt at den ble levert oginalt med et 90Ah batteri. Men tenker å kjøpe denne cd spilleren: Den til 500kr Den har maks uteffekt på 4x45w alltså 180w. Tenker og ha to slike høytalere: 6x9" Men vil også ha en subwoofer inne i traktoren for å få litt bedre følelse med lyden. Subwoofer Men usikker på hvilken jeg kan velge slik at cd spilleren takler det uten å måtte kjøpe forsterker, og hvor mye større batteri må jeg ha for at det skal funke, 45x4 = 180w på cd spilleren. 180watt delt på 12volt = 15Ah, alltså må jeg minimum ha 105Ah batteri? Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Jeg regner med at du ikke bare skal høre på musikk når traktoren står uten motoren i gang. Hvor stort batteriet er har ingenting å si, sålenge det er stort nok til å starte traktoren. Starteren drar gjerne noen hundre Ampere (Ah står for ampere pr. time, altså antallet Ampere du kan belaste batteriet med i en hel time før det er tomt.) Du kan heller kjøpe deg en aktiv subwoofer. Den har innebygget forsterker og trenger bare signal fra spilleren. Da slipper du å kople opp en separat forsterker osv. Mange spillere har innebygget filter som tar høyde for en subwoofer, og kutter bort de laveste frekvensene fra høyttalerne. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Den spilleren yter KANSKJE 4x15w rms, så du kan glemme å koble en sub til den, uten en ekstern forsterker... Den billigste løsningen blir nok en jalla aktiv sub, som nevnt over her. Strøm er null problem med dette utstyret Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Oj jeg glemte jo å nevne at antageligvis har den spilleren bakgrunnsbelysning av det noe kraftige slaget. Jeg mener å ha sett en slik i bruk, den var direkte plagsom om kvelden på tross av at eieren hadde hatt på sotningsfilm på skjermen i et forsøk på å dempe den litt. Resultatet var at den fortsatt var plagsomt lys om kvelden, men vanskelig å se om dagen. Ikke akkurat en win-win situajon Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 27. november 2010 Forfatter Del Skrevet 27. november 2010 (endret) 8" subwoofer har 50w RMS 6x9" høytaler har 40w RMS Det blir jo 40w (x2) + 50w = 130w RMS totalt, så det burde funke, men kanskje ikke så bra? Hvis jeg heller velger en 6,5" høytaler som har 25w RMS. Så har jeg jo 25w (x2) + 50w = 100w RMS. Da har den litt å gå på, tror ? cossiemk1: mener at den kanskje kun yter 4x15w RMS ? Edit: står maks uteffekt ja :/ Endret 27. november 2010 av skylinepower Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Har du seriøst tenkt og spille så høyt at du overdøver den 3syl perkinsmotoren? Glem det, kjøp deg hørselsvern med innebygde høyttalere, alt annet er bare tull. 1 Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 27. november 2010 Forfatter Del Skrevet 27. november 2010 Har du seriøst tenkt og spille så høyt at du overdøver den 3syl perkinsmotoren? Glem det, kjøp deg hørselsvern med innebygde høyttalere, alt annet er bare tull. Ja? Er vel mitt om jeg vil ha det slik eller ei? Spør bare om hjelp til hvordan et oppsett kan bli jeg Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Når du først skal bruke penger på dette, hvorfor kjøpe søppel? Si heller et maks budsjett så får du sikkert hjelp til å finne noe bedre.. Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 budsjettet er så billig som mulig egenltig da. Men blir fort 5tusen i motorkostnadder.. filter, olje osv, så si 2tusen i budsjett da ? Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Noen forslag ? Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 5. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2010 Soundstorm powerpack Pioneer DEH-1320MP Dette blir jo 2,7tusen, ser at RMS på forsteren ikke er den høyeste, men det burde da funke ? Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Forsterkeren ser ut til å være ganske strømsterk, og burde fungere rimelig bra. Hvordan lyden er i høyttalerene gjenstår selvsagt å se, men de burde fungere bra hvis man går ut fra det som er oppgitt. Det er nok uansett lysår bedre enn det du linket til fra Biltema. (Jeg skal ikke uttale meg om Pioneer da jeg ikke akkurat er noen fan ) Hvordan har du tenkt å montere høyttalerene forresten? Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 5. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2010 Fundert litt på monteringen, tenkte først fremme oppafor vinduet, men der er vinduvisker motoren i veien. Så har planer om å lage meg ei bakrute som jeg soter, også har jeg de bak meg. Eneste plassen til subben er på min venstre side. Hvis jeg plasserer høytalerne bak, så kan jeg ha cd spilleren fremme ved vinduevirker motoren. Tenkte å lage til en kasse for subben, og en annen form for kasse til høytalerne, en kasse som er bredere. Tar gjerne mot ide'er Kan finne bilder av kjøretøyet så det er litt enklere;) Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 5. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2010 Jeg tenkte noe slik Men usikker på hvor cd-spilleren skal være :/ Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 En 6x9 høyttaler vil kreve en form for kasse uansett, kanskje du heller ville ha nytte av noe sånt? http://www.speedydelivery.co.uk/car-audio/speakers---pyramid-shelf---box-speakers.shtml Disse er bare noen billighøyttalere jeg fant sånn i farten, det finnes helt sikkert bedre der ute Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Caliber CSB-4 kabinetthøyttaler 65w RMS og 250w maks.. JBL GT5-12 12" subb, 275w RMS Pioneer TS-W308D4 12" subb, 400w RMS Men var vanskelig å finne forsterker som er billig :/ Endret 6. desember 2010 av skylinepower Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Jepp, se der ja, det fantes åpenbart bedre der ute Slike høyttalere er meget plasseringsvennlige, men har litt varierende kvalitet. du bør nok høre dem, eventuelt rådføre deg med butikken for sikkerhets skyld. Hvem vet, kanskje de har vært borti noe lignende Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 ja ser den Men blir fort dyrt for en brukbar forsterker da, satte opp subb forslag på forrige innlegget mitt. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Har du seriøst tenkt og spille så høyt at du overdøver den 3syl perkinsmotoren? Glem det, kjøp deg hørselsvern med innebygde høyttalere, alt annet er bare tull. Ja? Er vel mitt om jeg vil ha det slik eller ei? Spør bare om hjelp til hvordan et oppsett kan bli jeg Egentlig er jeg enig med agvg. Selv om pimp my traktor høres veldig gøy ut vil du ikke bare ha problemer med å få ut nok lyd til å høre takten i musikken, men du vil også mest sannsynlig oppleve mye støy i lyden i takt med turtallet på motoren. Det er bare for å advare deg mot å bruke penger på noe du aldri vil bli fornøyd med. Kjenner du noen som har noe utstyr liggende som du kan prøve å koble opp først? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Av de to suben du linker til rett over her, så er jbl suben best egnet. Den har høyest følsomhet og en spole på 4ohm, pioneer`n har dobbel 4ohm spoler, så den kan ikke kobles til en brokoblet 4kanals forsterker. Watt kan du drite i, det er følsomheten som teller mest i ditt tilfelle.... Soundstorm pakka kan jo også brukes, du lager bare noen små kasser til 6x9" så blir de enklere å plassere. Det gjør ikke noe med små kasser til dem, for de skal ikke spille den laveste bassen uansett, så du bruker forsterkerens høypassfilter på dem, og lavpassfilteret til suben Soundstorm suben har ennå høyere følsomhet enn jbl suben også... Når det gjelder spiller, så er pioneer og alpine trygge valg så det trenger du ikke tenke så mye på. Men du kan spare MYE på å kjøpe spilleren en annen plass. Du får feks en mye bedre modell til samme pris her: http://www.pixmania.com/no/no/17567/3057/xx/2794/122/criteresn.html Som du ser, så får du en DEH-4200SD under 1000kr, og det er en mye bedre spiller enn DEH-1320MP, som forøvrig koster 596kr der... Endret 6. desember 2010 av cossiemk1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå