KarlRoger Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Det er altfor mange sammenblandinger av jøder og Israel, på begge sider av konflikten. Israel, Israels politikere, militære og de som har stemmerett i Israel er ikke det samme som alle jøder. Hat mot Israels handlinger er ikke det samme som hat mot alle jøder. Nå hjelper det heller ikke å blande inn Gamle Testamentet på noen måte. At jødene skrev i sin bok at Gud hadde gitt dem det de ville ha, er ikke et sterkere argument enn at jeg nå skriver at Gud har lovet meg hele Europa. De diverse hellige bøkene sier for øvrig ganske mye om hvem som skal steines og drepes. Religion hjelper ikke, aller minst her. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Finn en (2-stat) løsning på palestina-israel konflikten, så opphører 90% av fiendelighten mot jøder brått. Den palestina staten må i så fall være utenfor de grenser, det gamle testamentet gir for jødenes land. Endret 2. desember 2010 av IHS Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Finn en (2-stat) løsning på palestina-israel konflikten, så opphører 90% av fiendelighten mot jøder brått. Du mener hvis Israel trekker seg tilbake til de opprinnelige grensene som ble fastsatt av FN? Da blir alt liksom bra? Det var disse grensene som gjaldt da ALLE Israels muslimske naboer angrep sammtidig og forsøkte å myrde alle jødene og kaste dem på havet. Det eneste som skjer dersom Israel trekker tilbake grensene sine er at de blir ute av stand til å forsvare seg, fordi landet er for smalt og ligger under en høyde som fienden da ville kontrollert. Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Finn en (2-stat) løsning på palestina-israel konflikten, så opphører 90% av fiendelighten mot jøder brått. Den palestina staten må i så fall være utenfor de grenser, det gamle testamentet gir for jødenes land. Det har ingen verdi. Call in the Nukes!!!11!! Lenke til kommentar
IHS Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Finn en (2-stat) løsning på palestina-israel konflikten, så opphører 90% av fiendelighten mot jøder brått. Den palestina staten må i så fall være utenfor de grenser, det gamle testamentet gir for jødenes land. Det har ingen verdi. Call in the Nukes!!!11!! For jødene har det stor verdi. Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Finn en (2-stat) løsning på palestina-israel konflikten, så opphører 90% av fiendelighten mot jøder brått. Den palestina staten må i så fall være utenfor de grenser, det gamle testamentet gir for jødenes land. Det har ingen verdi. Call in the Nukes!!!11!! For jødene har det stor verdi. Og for palestinerne? Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Personlig hater jeg Israel, og alt hva landet står for. Jøder derimot har jeg ikke noe i mot. Selv kjenner jeg 2 jøder, hvorav han ene er stokk dum, litt klossete men dog hyggelig, og han andre er råsmart, sjef på jobben min og veldig gavmild. Steriotypyske jøder? Think not. Tilfeldigheter? Godt mulig. Mye her i livet er tilfeldigheter, men vi mennesker prøver alltid å finne større sammenhenger og mønstre. Tror man at alle jøder er griske og jævlige, da vil man mest sannsynlig oppfatte alle jøder som nettop det. Selv om de ikke utmerker seg så mye fra andre personer man kjenner. Jøder er mennesker akkurat som oss, og det er ingen grunn til å hate jøder kun fordi de er det. Men staten Israel suger. Lenke til kommentar
Quetzalcoatl Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 (endret) I det siste har jeg lagt merke til en høy økning i Jødehat på skolen jeg går på og generelt hvor ellers jeg oppholder meg. Man kan høre folk si positive ting om Holocaust eller rett og slett si hatfulle ting om jøder. Noe som stusser meg med det er at offentlig i klasserommet kan folk si hva de vil som er anti-semitisme uten at lærerne så mye som bryr seg, men hvis man sier du galt om Kristene eller spesielt Muslimer kan man få all slags bråk. Nå til spørsmålet mitt, er Jødehat blitt mer og mer akseptert i samfunnet vårt?. Isåfall hva er grunnen? Israel? SV? Muslimer?. Det var visst noen som sa Der Jud ist immer schuld - har jeg hørt. Bonde og jødehateren Luther var jo særdeles aktiv i svineriet. Endret 4. desember 2010 av Quetzalcoatl Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Ønsker man å forstå røttene til dagens jødehat så er nazistenes ideologi en god plass å begynne. En god kilde som oppsummerer dette synet er propagandafilmen "Der Ewige Jude". Denne ideologien har forøvrig mye til felles med muslimenes syn på jøder, og dette var årsaken til opprettelsen av den muslimske SS divisjonen Handschar, noe som igjen var årsaken til blodbadet på balkan. http://no.wikipedia.org/wiki/13._Waffen-Gebirgs-Division_der_SS_%C2%ABHandschar%C2%BB Der Ewige Jude kan sees her: (Jeg advarer mot sterke scener!) http://video.google.com/videoplay?docid=-5849499994484879153# Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Yusuf al-Qaradawi, blandt de største navnene i den muslimske verden, anno 2010. http://www.youtube.com/watch?v=HStliOnVl6Q Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Her kan dere se hva som sendes på Egyptisk TV. Dette klippet er fra 2009. (Jeg advarer mot svært sterke scener!) http://www.youtube.com/watch?v=GUccLB0TUt8 Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Mer avslørende kan det vel ikke bli? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Finn en (2-stat) løsning på palestina-israel konflikten, så opphører 90% av fiendelighten mot jøder brått. Den palestina staten må i så fall være utenfor de grenser, det gamle testamentet gir for jødenes land. Det har ingen verdi. Call in the Nukes!!!11!! For jødene har det stor verdi. Og for palestinerne? En Palestinsk stat utenfor den jødiske. Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Finn en (2-stat) løsning på palestina-israel konflikten, så opphører 90% av fiendelighten mot jøder brått. Den palestina staten må i så fall være utenfor de grenser, det gamle testamentet gir for jødenes land. Det har ingen verdi. Call in the Nukes!!!11!! For jødene har det stor verdi. Og for palestinerne? En Palestinsk stat utenfor den jødiske. OK Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Ønsker man å forstå røttene til dagens jødehat så er nazistenes ideologi en god plass å begynne. En god kilde som oppsummerer dette synet er propagandafilmen "Der Ewige Jude". Denne ideologien har forøvrig mye til felles med muslimenes syn på jøder, og dette var årsaken til opprettelsen av den muslimske SS divisjonen Handschar, noe som igjen var årsaken til blodbadet på balkan. http://no.wikipedia.org/wiki/13._Waffen-Gebirgs-Division_der_SS_%C2%ABHandschar%C2%BB Nåja, det er vel en i overkant simpel forklaring. Balkan har alltid vært en heksegryte og massakrer var ikke noe som ble introdusert i det området med Handschar. Ellers var det jo interessant å se at de muslimske SS-soldatene faktisk nektet å delta i drap på jøder. Jeg stiller meg også noe tvilende til at det er rester av nazismen som er bakgrunnen for dagens tiltagende negativitet ovenfor jøder. Jødene er jo på ingen måte noen markant gruppe i europeisk sammenheng lenger, i hvert fall ikke her i Norge. Jeg tror i mye større grad det handler om konflikten i Midtøsten, der vi på noen tiår har gått fra å være en Israel-vennelig nasjon til å bli sterkt kritiske ovenfor landet både politisk og gjennom media. Men i det Israel presenterer seg utad som jødenes nasjon, så virker det som at mange ikke klarer å skille mellom Israel og jøder. Derfor virker det som mange feiltolker Israels politikk til å være "jødisk" politikk, mens en del Israelvenner igjen feiltolker kritikk av Israel som jødehat. I tillegg har vi en stor innvandrergruppe bestående av muslimer fra Midtøsten, hvorav mange sikkert har tatt med seg sin kulturs jødehat. Generelt virker det også som vi lever i en tid hvor det å åpent kritisere grupperinger innen samfunnet blir mer og mer stuerent, om det nå er jøder, muslimer eller andre. IHS: Problemet er igjen at du legger den ene partens religiøse skrifter til grunn for å løse en pågående konflikt. Den andre parten vil, forståelig nok, ikke akseptere å måtte forlate sine hjem på bakgrunn av slike argumenter. Det å gi disse landområdene til Israel ville også være å sende et signal ut i verden om at brudd på folkeretten er greit så lenge man har militærmakt nok til å gjennomføre det. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 IHS: Problemet er igjen at du legger den ene partens religiøse skrifter til grunn for å løse en pågående konflikt. Den andre parten vil, forståelig nok, ikke akseptere å måtte forlate sine hjem på bakgrunn av slike argumenter. Det å gi disse landområdene til Israel ville også være å sende et signal ut i verden om at brudd på folkeretten er greit så lenge man har militærmakt nok til å gjennomføre det. Hvem har sagt at noen må forlate sitt hjem ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå