Gå til innhold

Gjensidige skal på børs: Tilbud om aksjer

Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det bare meg, eller er dette potensielt 10% rett i lomma uten risiko hvis man selger med en gang?

Det er ikke gitt at prisen på det åpne markedet er lik den prisen Gjensidige selv har priset aksjen sin til, så 10% gevinst uten risiko er det ikke.

Du får 10 % rabatt på aksjeprisen, + 1 bonusaksje i 2 år for hver 10. aksje du kjøper nå, gitt at du ikke selger. Kjøper du aksjer for 59 000 nå (etter rabatt), får du 11 800 kroner Gjensidige i løpet av to år ( ikke tatt hensyn til pengers tidsverdi). I tillegg får du den initielle rabatten på 5900 kroner.

Denne rabatten gisikke til institusjonelle investorer.

Går kursen på Oslo Børs ned ved notering, kommer investeringsbanken som står bak til å bruke en reverse green-shoe opsjon ( put opsjon), slik at kursen blir stabilisert.

Jeg tror det blir en vellykket emisjon. Bare å tegne seg.

Lenke til kommentar

Går kursen på Oslo Børs ned ved notering, kommer investeringsbanken som står bak til å bruke en reverse green-shoe opsjon ( put opsjon), slik at kursen blir stabilisert.

ML og GS som lurer i krokene, så her kan man formodentlig føle seg trygg. Den øvre enden av verdsettelsen de har gitt seg selv er kanskje noe frisk, de fleste andre indikatorer er imidlertid i retning av at dette er en trygg og forutsigbar operasjon. Lite spennende, men det er jo bare et steg på veien.

(Men noen emisjon er det vel knapt?)

Lenke til kommentar

"Analytikere har estimert en verdi på Gjensidige på mellom 1,3 og 2 ganger bokført verdi av egenkapitalen. Per juni var denne på 21,2 milliarder kroner, noe som i så fall priser selskapet til mellom 27,4 og 42,2 milliarder."

De 10% er skremmende små når prisen på selskapet varierer ikke er bestemt nærmere enn faktor som varierer fra 1,3 og 2.

Spennende å se hvordan de blir tatt imot på oslo børs.

Lenke til kommentar

Jeg synes prisingen var nokså stiv. Til 54 kr blir det vel en P/E på 12 - 13 hvis man bare regner det siste året, eller ca 16 hvis man regner snittet av 2007 - 2009. De har litt lavere egenkapitalavkastning enn de beste sparebankene, men mens bankene er priset til ca 0,9 av egenkapital prises altså Gjensidige til ca 1,3 eller mer. Det kunne vært interessant å se om man kunne tjene noe på å kjøpe med rabatt og selge rett etter at man får dem, men jeg er neppe den eneste som tenker det. Det skulle forundre meg om ikke prisen faller rett etter lansering.

Lenke til kommentar

Jeg synes prisingen var nokså stiv. Til 54 kr blir det vel en P/E på 12 - 13 hvis man bare regner det siste året, eller ca 16 hvis man regner snittet av 2007 - 2009. De har litt lavere egenkapitalavkastning enn de beste sparebankene, men mens bankene er priset til ca 0,9 av egenkapital prises altså Gjensidige til ca 1,3 eller mer. Det kunne vært interessant å se om man kunne tjene noe på å kjøpe med rabatt og selge rett etter at man får dem, men jeg er neppe den eneste som tenker det. Det skulle forundre meg om ikke prisen faller rett etter lansering.

Riktig. Sammenlign P/Ek mot Storebrand som har 0.98. P/E er bedre enn Storebrand, men denne vil nok synke når kundene får mindre i utbytte, og utbyttet går til aksjonærene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...