Delvis Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Fikk i dag morres mail om tilbud på aksjer hos Gjensidige med 10% rabatt. Infolink Er det verd å satse på? Ellers har jeg fått noen anbefalinger om å kjøpe den nye Jon Fredriksen askjen Seawell. Er ikke sikker hva jeg skal gå for. Det blir sannsynligvis en av dem. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Tenkte på det samme. Er det bare meg, eller er dette potensielt 10% rett i lomma uten risiko hvis man selger med en gang? Endret 26. november 2010 av eisa01 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Er det bare meg, eller er dette potensielt 10% rett i lomma uten risiko hvis man selger med en gang? Det er ikke gitt at prisen på det åpne markedet er lik den prisen Gjensidige selv har priset aksjen sin til, så 10% gevinst uten risiko er det ikke. Lenke til kommentar
Doier Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Er det bare meg, eller er dette potensielt 10% rett i lomma uten risiko hvis man selger med en gang? Det er ikke gitt at prisen på det åpne markedet er lik den prisen Gjensidige selv har priset aksjen sin til, så 10% gevinst uten risiko er det ikke. Du får 10 % rabatt på aksjeprisen, + 1 bonusaksje i 2 år for hver 10. aksje du kjøper nå, gitt at du ikke selger. Kjøper du aksjer for 59 000 nå (etter rabatt), får du 11 800 kroner Gjensidige i løpet av to år ( ikke tatt hensyn til pengers tidsverdi). I tillegg får du den initielle rabatten på 5900 kroner. Denne rabatten gisikke til institusjonelle investorer. Går kursen på Oslo Børs ned ved notering, kommer investeringsbanken som står bak til å bruke en reverse green-shoe opsjon ( put opsjon), slik at kursen blir stabilisert. Jeg tror det blir en vellykket emisjon. Bare å tegne seg. Lenke til kommentar
janingar Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Akkurat dette sitter jeg å lurer på også. Er det noen flere med erfaring i aksjemarkedet som har synspunkter rundt dette? Vet at Gjensidige har hatt fine overskudd de siste årene som delvis blir utbetalt som bonus til alle forsikringstakere Lenke til kommentar
MrL Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Vurderer å gjøre dette selv, men har ikke mye kjennskap til aksjer Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Går kursen på Oslo Børs ned ved notering, kommer investeringsbanken som står bak til å bruke en reverse green-shoe opsjon ( put opsjon), slik at kursen blir stabilisert. ML og GS som lurer i krokene, så her kan man formodentlig føle seg trygg. Den øvre enden av verdsettelsen de har gitt seg selv er kanskje noe frisk, de fleste andre indikatorer er imidlertid i retning av at dette er en trygg og forutsigbar operasjon. Lite spennende, men det er jo bare et steg på veien. (Men noen emisjon er det vel knapt?) Lenke til kommentar
freerun Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 "Analytikere har estimert en verdi på Gjensidige på mellom 1,3 og 2 ganger bokført verdi av egenkapitalen. Per juni var denne på 21,2 milliarder kroner, noe som i så fall priser selskapet til mellom 27,4 og 42,2 milliarder." De 10% er skremmende små når prisen på selskapet varierer ikke er bestemt nærmere enn faktor som varierer fra 1,3 og 2. Spennende å se hvordan de blir tatt imot på oslo børs. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 (endret) edit: glem det .. Endret 1. desember 2010 av MrLG Lenke til kommentar
KKalle Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Blir spennende, har bestilt en liten haug Lenke til kommentar
freerun Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=1845315 Forum-brukerene av hegnar hadde ett litt delt syn på aksjen... Vært å se fra begge sider for de som er interesserte Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Jeg har regnet litt på Gjensidige aksjen og funnet ut at jeg avstår fra å kjøpe aksjen. Den framstår ikke som et godt kjøp. Kursintervallet burde vært 40-50NOK. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Jeg tegnet meg for endel aksjer, og har tenkt å sitte med dem et par år. Alle disse rabattene og bonusaksjene får min innebygde skepsis til å trigge, men jeg tok sjansen på at det blir bedre enn å ha pengene i banken. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg synes prisingen var nokså stiv. Til 54 kr blir det vel en P/E på 12 - 13 hvis man bare regner det siste året, eller ca 16 hvis man regner snittet av 2007 - 2009. De har litt lavere egenkapitalavkastning enn de beste sparebankene, men mens bankene er priset til ca 0,9 av egenkapital prises altså Gjensidige til ca 1,3 eller mer. Det kunne vært interessant å se om man kunne tjene noe på å kjøpe med rabatt og selge rett etter at man får dem, men jeg er neppe den eneste som tenker det. Det skulle forundre meg om ikke prisen faller rett etter lansering. Lenke til kommentar
janingar Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Har selv tegnet meg for noen aksjer. Satser på at det vil gå rette veien, men man kan jo aldri være helt sikker når det gjelder akjser. Ser at mange har litt skepsis. Forhåpentligvis vil prisen bli i nedre grense av pris-intervallet. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg synes prisingen var nokså stiv. Til 54 kr blir det vel en P/E på 12 - 13 hvis man bare regner det siste året, eller ca 16 hvis man regner snittet av 2007 - 2009. De har litt lavere egenkapitalavkastning enn de beste sparebankene, men mens bankene er priset til ca 0,9 av egenkapital prises altså Gjensidige til ca 1,3 eller mer. Det kunne vært interessant å se om man kunne tjene noe på å kjøpe med rabatt og selge rett etter at man får dem, men jeg er neppe den eneste som tenker det. Det skulle forundre meg om ikke prisen faller rett etter lansering. Riktig. Sammenlign P/Ek mot Storebrand som har 0.98. P/E er bedre enn Storebrand, men denne vil nok synke når kundene får mindre i utbytte, og utbyttet går til aksjonærene. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Gjensidige-tilbud blir rundt 59 kroner aksjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå