Gå til innhold

Hvordan bli automatiker som voksenopplæring.

Rosewell1983

Anbefalte innlegg

"""Du kan ha rett til gratis videregående opplæring fra om med det året du fyller 25 år dersom du: Ikke har fullført videregående opplæring"""

""" Med videregående opplæring menes utdanning som fører frem til fagbrev """

saken er slik at jeg gikk gk byggfag, gk elektro og vk1 elektromekaniske i priotert rekkefølge. jeg gikk ut før vgs ved 2003. Etter sisteåret så fikk jeg ikke læreplass i tavlemontørfaget som var mitt første ønske. Så sa opplæringskontoret for industrifag at Kverneland Plogfabrikk søkte etter metallformere og at de som ikke fikk læreplass kunne søke der. Jeg søkte og fikk jobb. Var veldig gla siden jeg slapp å tenke på å finne jobb og jeg slapp å gå videre på skolen.

Så gikk tiden og en selvfølge av det var at jeg tok fagbrevet som metallformer. Det skjedde utenom vidergående og fullstendig som privatist. Ikke fortalte noen meg konsekvensene dette kunne få. Det jeg så la merke til var at jeg, 7år senere, ønsker å bli elektriker/automatiker og søkte via voksenopplæringen.

Pga det teite fagbrevet så er jeg diskvalifisert fra slik utdanning. Så mitt ønske om å bli automatiker/elektriker ser mørkt ut når jeg ikke kan få teorien via vidergående. Kjipt for nå er de siste 2 årene jeg hadde på vgs bortkasta pga denne lille avsporingen og når jeg endelig vet hva jeg vil bli så går det ikke.

Siden jeg er desperat etter et mer anvendelig fagbrev så har jeg spurt OFIR om det faktisk går ann å trekke fagbrev tilbake hvis man har grunn til det. hvis jeg er heldig kan jeg kvitte meg med fagbrevet og bli kvalifisert for vgs igjen.

Det jeg gjør nå som 26år gammel er at jeg har avtalt møte med OFEL Rogaland, skal på møte med de, håper det putter meg i riktig retning. Jeg har en liste over bedrifter på 20stk som jeg har kontaktet for å skjekke om de kan ta meg inn som voksenlærling mot at jeg får 3-4år læretid. hittil har alle svar vært negative. Prøver igjen om 3-4mnd for å se om de har skiftet mening. jeg kan sende klage på voksenopplæring avvisningen men tviler på at de skfiter mening om meg selv om jeg finner gode argumenter.

Så siden VGS er utelukket for øyeblikket så prøver jeg å holde kontakt med OFEL og finne noen bedrifter som kan ta meg inn i elektriker/automatikerfaget for slik jeg ser det så er dette eneste mulighet for meg å uitdanne meg i dette faget. For å gjøre det litt værre så er jeg etter 2007 omleggingen ikke lenger kvalifisert for tavlemontørfaget som jeg var for 7år siden. Jeg tror jeg kan ta mange av fagene som kreves for autoamtiker som privatist. Så hvis jeg kan få en del av teorien på plass så burde det hjelpe meg veldig.

Er det noen andre som har tips til meg om hvordan jeg kan få meg elektriker/automatiker fagbrev? Jeg har nå gk elektro og vk1 elektromekaniske fra 2002 og 2003 skoleåret om det hjelper noe. Og jeg har null fravær de siste 3årene...Må telle for noe da?

Jeg setter pris på alle eventuelle svar.

Endret av rosewell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om du ikke har rett til videregående opplæring kan du fortsatt få en skoleplass på en videregående skole, sett at de har en eller flere ledige plasser ved skolestart. :) Jeg ville kontaktet en videregående skole som har automatiseringsfaget og spurt om de kan hjelpe deg på noe vis.

Da jeg gikk vg2(2008) var det to voksne som gikk i klassen. En mann og en kvinne, begge rundt 30. Ingen av de hadde skolerett, så vidt jeg vet. Dog var vi åtte i klassen totalt, så der var det nok flere ledige plasser, hvis jeg husker riktig. Året etterpå var det i alle fall 15 elever på vg2. :p

Merk at dersom noen ikke møter opp på første skoledag, mister de skoleplassen(Sikkert med noen unntak), og da kan noen andre få den - deg, med mindre det står andre med skolerett i køen.

Endret av notalive
Lenke til kommentar

hehe det hørtes bra ut. Men det er nå noe annet jeg er redd for. Jeg leste at voksenopplæring må søke for deg ellers må du selv betale.

Så jeg lurer på om hvis jeg kontakter min nærmeste vidergående skole og jeg får f.eks en skoleplass...om jeg må ende opp med å betale den selv...Og hvis jeg må det hvor mange peng er det snakk om isåfall?

Lenke til kommentar

Det aner jeg dessverre ikke. Det jeg husker at jeg måtte betale, var for bærbar pc(som egentlig skulle dekkes av staten). Ettersom jeg hadde skolerett vet jeg ikke hva annet jeg "slapp" å betale. Det tror jeg nok de på en eventuell skole kan svare på.

Og kan du ikke la voksenopplæringen søke for deg til den skolen du vil gå på? Jeg tror i alle fall at skolen kan svare på mange av spørsmålene dine, og jeg tror at dersom du viser initiativ så hjelper de til så langt det er mulig. :) Du burde ikke gi opp, i alle fall. :p

Hvis du har en deltidsjobb ved siden av studiene, så vil jeg tro det ordner seg med økonomien. Ikke glem at du kan søke om stipend/lån hos statens lånekasse. De har en kalkulator der du kan regne ut hvor mye du kan få. www.lanekassen.no :)

Endret av notalive
Lenke til kommentar

Han som gikk i klassen min på vg2 hadde fagbrev som energimontør. :) Jeg tror det het det, i alle fall :p Hun dama hadde fagbrev i treforedling eller noe slikt.

Voksenopplæringen er vel for å hjelpe de som vil ta ny utdanning, eller?

Ellers ville jeg kontaktet en VGS eller eventuelt møtt opp og hilst på de aktuelle lærerne for automatiseringsfaget og/eller rådgiver ved skolen, for å høre hvilke alternativer du har :)

Lenke til kommentar

En annen problem, hvis jeg gjør som du sier. Jeg kontakter en VGS og får en skoleplass pga en annen elev som ikke møter opp, så har jeg uansett 2mnd oppsigelses tid fra jobben. Må være mulig å få det mer oversiktelig.

Og hvis jeg skulle få skoleplass får jeg da fullføringsrett slik jeg kan få neste års vg3 automasjon?

Og hvis jeg får plass på vg1 elektro bare for å refresha mine kunnskaper, det må da være mulig å få fritak for de fagene jeg hadde 4'r i? og enda bedre....Slippe gym....ser ikke for meg at det er mulig å ha gym sammen med folk som er 12år yngre enn meg....Litt ekkelt den tanken der...Nei, fritak fra gym er saken.

Lenke til kommentar

Hvis du har ståkarakter fra før av, så tror jeg du kan søke om fritak fra gym og de øvrige allmene fagene. Jeg tror ikke jeg kan svare på hvordan du gjør det med tanke på jobben du har nå. Jeg vet ikke hvilke prosedyrer som brukes i praksis. Jeg ser for meg at det burde være mulig å få kortet ned oppsigelsestiden på jobbben hvis det ikke plager arbeidsgiver på noe vis.

Lenke til kommentar

en annen ting jeg kan gjøre er å ta fagbrev som elektriker. Var 1 bedrift som ba meg om å sende inn papirene mine så det kan hende jeg blir kalt inn på intervju. Hvis jeg får læreplass som "elektrikerlærling" og tar fagbrev så kan det også være lettere for meg å få automatiker fagbrev. Og opplæringskontoret har jo kurs i vg3 automasjon. yrkesteorien alså...100t....de prøver å få til vg2 automasjon også så jeg kan kaste på meg der når det tilbudet dukker opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...